Odata cu lansarea lui Nano (o masina mai scurta decat Matiz, dar inalta aproape cat un SUV !) Ratan Tata a afirmat ca unitatile produse in primii doi ani vor fi absorbite exclusiv de piata India. In perspectiva, chairmanul indian intentioneaza sa exporte mini-masina in toata lumea, inclusiv in Europa, dupa ce Nano va indeplini toate standardele Uniunii. Chiar asa, cat va costa adaptarea modelului Nano la piata europeana? Sau – mai simplu – cat va costa Nano in showroomurile UE?
Inainte de orice, trebuie spus ca pretul din India al lui Nano, cel de 1730€, este fara taxe, nefiind unul final. Apoi trebuie puse la socoteala minim doua airbaguri, pentru sofer si pasagerul din fata, pentru ca este obligatoriu in UE. Montarea in fabrica a unui airbag costa aproximativ 200€. Asadar, pentru 2 aibaguri apar in plus 400€. Tot fara taxe (le lasam la sfarsit…). S-au facut 2130€.
In Europa a devenit un veritabil standard aerul conditionat. Nici in Romania nu se mai cumpara masini fara AC. Prin urmare, Nano va trebui sa aiba aer conditionat, daca va vrea sa fie cumparat de europeni. Desigur, ne referim la versiunea manuala cea mai simpla, pentru care clientul final va trebui sa mai plateasca 500€. Si astfel, pretul masinii a ajuns la 2630€.
Insa nu poti pune AC pe un motor de motocicleta. De aceea vom alege o motorizare accesibila, cu o cilindree nu mai mica de 1,2 litri, care sa fie Euro4 si – daca se poate – diesel. Ce ziceti de 1,3 Multijet? Insinuarea nu este gratuita, Tata si Fiat fiind aliati vechi pe acesta directie. Atentie – in Europa nu prea se mai cumpara motorizari mici in 2 sau 3 cilindri, care dupa o uzura minima incep sa produca vibratii neplacute in habitaclu. Astfel, la pret se adauga inca 1400€. Total curent, 4030€.
Masina nu va putea fi acceptata in Europa fara ranforsari interioare ale portierelor. Fara inca 300€ nu scapam. Nu mai adunam pachetul electric (devenit clasic in Europa) – geamuri fata plus oglinzi laterale. Nu mai adaugam nici macar un model antic de radiocasetofon.
S-au strans 4330€ si abia acum plecam din India spre Europa. Cu vaporul este mai ieftin si de aceea ne va costa inca 500€ (inclusiv asigurare), un pret mai mic fiind posibil doar in cazul unor comenzi uriase. Insa comenzile tin de pret si – de aceea – la acest detaliu ne vom referi mai tarziu. Total 4830€.
Am ajuns in Uniunea Europeana, dar nu putem intra fara 10% taxa vamala. Pe pretul de 4830€ vom calcula mai intai vama, iar dupa aceea – pe aceeasi baza – vom aplica TVA (19%). Facand toate calculele ajungem la pretul final de 6230€.
Asadar – undeva la pragul de 6.000 cu TVA inclus – Tata Nano ar putea fi in continuare cea mai ieftina masina, insa noul pret i-ar dezechilibra complet raportul calitate-pret. Chiar daca colegi jurnalisti auto care se bucura de foarte mult prestigiu (Automotive News Europe, de pilda) sustin ca Nano ar putea veni in Europa, parerea noastra este ca acest model cu proportii bizare nu poate avea nici o sansa pe batranul continent. Singura atractie ar putea fi manifestata doar prin plasarea in salonul ciudateniilor lumii, un fel de „Femeia cu Barba” a „circului” auto mondial.
[beep]
mariusdex – atentie la limbaj…
Acest Mariusdex, ori este nascut din gresala, ori e crescut in jungla, dupa cum s-a exprimat.
– Despre ,,TATA NANO”, pot spune ca, pentru piata si oras este foarte buna, se strecoara usor, consum mic, spatiu de parcare mic, dar pretul va fi mare ptr. ca au si inceput unii
sa-i adauge, ba aer clima, ba casetofon, ba ramforsari la portiere, (de parca merge la raly), ba ca e scump transportul cu vaporul, ca mai costa vama 10%, ca sa-i faca un pret mare, de frica falimentului acelor care fabrica la noi in tara si cei ce aduc masini de afara, noi sau folosite.
Nelu – imi cer scuze pentru Mariusdex, insa aprecierea lui este mult mai cuminte decat altele de pe net.
Revenind la simpaticul „au inceput unii sa-i adauge”
– ma numar printre acei „unii” si de aceea trebuie sa fac o precizare importanta.
Cu exceptia AC (care este o cerinta importanta a pietei europene), restul de adaosuri sunt OBLIGATORII pentru ca o masina sa poata fi comercializata in UE. Si cele doua air-bag-uri, dar si ranforsarile portierei. Si masina ta are SIGUR ranforsari in portiera, chiar daca nu alergi la raliu 😀
Don’t shoot the messenger !
Cu ranforsarea mai inteleg dar cu cele doua air-baguri cum stam?De ex matizul comercializat la noi(UE)n-are nici unul!!In rest cred ca piata va hotari
Misto remarca. Ro-ma-niii-ia! 😀
e super tineteo tot asa e super masina si sa poata sa aiba tot omul :*::**::*::**::*:**::* felicitarile mele care au avut proiectu si astept si eu sami eau una cu nerabdare ca sa ma duc la plaja si suces????????????????????
Imi cer scuze pentru site, dar articolul asta parca ar fi scris de prietena mea care cand a auzit zgomotul pe care il facea o masina a zis ca este stricata (fiind vorba de o masina sport cu niste evacuari mai putin restrictive). Omul bate campii…de la 1.800E la 6.000 e cale lunga.
Draa – pentru ca mi-ai oferit onoarea de a fi comparat cu fermecatoarea ta prietena, m-am gandit sa iti fac o surpriza MARE:
– sa iti fac cadou o masina Tata Nano. Pe bune.
Dar cu o conditie: – sa o putem cumpara din UE, sa fie NOUA, cu AC, si dupa ce o aducem in tara si o inmatriculam sa ramanem sub 5500 € TTI (FARA sa punem taxa de prima inmatriculare si asigurarile).
Nu glumesc. Ramane scris negru pe alb. Ti se pare o abordare mai… barbateasca? 😀
PS – nici in India nu poate fi cumparata cu 1730 €, intrucat acest pret este fara taxe.
Eu consider ca ai exagerat pentru a atrage atentia ca masina asta nu o sa ajunga in veci in UE la mai putin de 4.000, dar masina aia este un fel de motocicleta cu acoperis. Cine cumpara o astfel de masina nu se gandeste la AC, iar din moment ce nu iesi cu ea din oras nici nu ai nevoie de motor mai mare. Mai mult, masina asta ar fi o varianta mult mai buna (consider eu) la masinuta aia de se poate conduce de la 16 ani (B1).
Si apropo, masinuta aia de se conduce de la 16 ani costa cam 10.000 E….deci.
Draa – uneori pe cai diferite se ajunge cam pe la aceleasi concluzii![:mrgreen:](https://www.totalauto.ro/wp-includes/images/smilies/mrgreen.png)
Intradevar masinuta aia nu va avea succes in UE.
Pariul (din care tu nu ai ce pierde) ramane valabil 😀