Reprezinta puterea transmisa de un arbore in miscarea de rotatie. Mai putin tehnic, vom face o comparatie cu manevrarea unui tirbuson intr-un dop de pluta. Daca actionati tirbusonul la marginea manerului de rasucire (bratul fortei mai mare),veti putea infige tirbusonul cu doua degete. Daca veti incerca rasucirea sa actionand manerul undeva foarte aproape de axul spiralat (bratul fortei mai mic) veti constata ca va este extrem de greu sa il rasuciti, fiindu-va necesara o forta foarte mare. Revenind la masini, prin contactul anvelopelor cu calea de rulare, momentul motor este transformat in forta de tractiune. Unitatea de masura al momentului de rotatie este newton-metrul (Nm). Banuim ca ati constatat deja ca masina pleaca mai greu de pe loc cu viteza a 2-a sau a 3-a, decat cu viteza intai…
Important:
––> Valoarea cuplului motor este variabila in functie de turatia motorului. Cuplul creste pana la o valoare maxima, dupa care scade chiar daca turatia creste in continuare. Notiunea de „cuplu maxim” se refera la aceasta valoare maxima obtinuta la o anume turatie, numita „turatia cuplului maxim”. Turatia cuplului maxim (o gasiti in cartea tehnica a masinii) este recomandabila pentru schimbul de viteze, pentru a solicita cat mai putin transmisia (demaraj fara zgaltaituri).
Am un passat 1,9 de 130 cai cod avf .La pornirea de pe loc trepideaza cv ,ambreiajul ,dar numai cind motorul e cald.am volanta cu masa dubla .ce este oare de vina ? [volanta cca 1800ron]….
Trebuie mers in service. Nu iti recomand „idei” luate de pe net. Iti spune un om patit… 😀
Intre noi fie vorba, volanta nu cred sa aibe vreo legatura cu defectul, atat timp cat acesta se manifesta doar la punerea in miscare. Be aware ! 1800 lei sunt bani multi.
nu este volanta hady!cand este volanta aceasta provoaca zgomote{agata},iar la pornire motorul are o trepidatie.O stiu ca asa este la vectra mea si va trebui sa o schimb cat de curand!La tine se pare ca este discul de ambrej