feb. 022011
 

Tesla, roadsterul electricAcumulatorul care stocheaza energia necesara propulsiei vehiculelor electrice este cel mai impovarator generator de costuri. In aparenta, singura cale de scadere a pretului unui acumulator electric este sa produci mai ieftin. Tesla si Umicore au imaginat si o alta abordare: reciclarea completa (!) a acumulatorilor de putere. Prin reciclare, pretul acumulatorului scade. Dispar costurile de casare ecologica si – in plus – revanzarea materialelor reciclate genereaza incasari frumoase.

Industria auto s-a mai gasit in fata unei situatii aproape identice in urma cu 25 de ani, cand acumulatorii auto clasici de 12 v incepusera sa reprezinte o sursa de poluare. Prin solutiile de reciclare adoptate ulterior s-a ajuns ca 90% dintr-un acumulator auto sa fie reciclabil, iar o baterie noua sa contina 60-80% materiale provenite din reciclare.

Concret, solutia Umicore agreata de Tesla nu se refera (cum v-ati astepta) doar la separarea mecanica a partilor componente, ci la crearea de produse noi, un produs principal si unul secundar.

Produsul principal este un aliaj in a carui reteta au fost incluse cobaltul, nichelul si alte metale continute de acumulatori. Chiar daca reziduurile de cobalt ar putea fi folosite sub forma de pudra pentru a creste duritatea metalelor sau ca pigment pentru ceramica, Umicore a reusit sa puna la punct un proces de regenerare a LCO (materia prima din care se confectioneaza bateriile pe baza de cobalt), care poate fi revandut inapoi producatorilor de baterii.

Produsul secundar contine litiu si este un material de constructii. Aceasta destinatie este binevenita, tinand cont ca 5% din dioxidul de carbon produs de om la nivel planetar provine din fabricile de ciment.

Aproape magic, in urma procesului de reciclare se emana in atmosfera doar CO2, vapori de apa si praf. Praful reprezinta cam 1% din emisiile totale, dar chiar si acest unic procent este depozitat ecologic.