Am intrebat principalii jucatori din piata auto romaneasca despre modificarile de pret pe care intentioneaza sa le adopte, ca reactie la cresterea TVA. Am primit deopotriva raspunsuri directe si raspunsuri evazive. Singurul punct comun este starea de analiza incordata a contextului comercial actual. Pentru perioada imediat urmatoare, preturile auto pot fi mulate dupa mai multe scenarii posibile, din care doua sunt foarte probabile.
Un scenariu ar fi acela in care comerciantul ajusteaza pretul CIP, pentru atenuarea impactului negativ la clientul final. In mijloc de criza, o scadere de pret are dezavantajul de a nu putea fi reversibila pe termen scurt si – in plus – aduce atingere unui tabu important din lumea auto, perceptia valorii. In schimb, acest scenariu prezinta marele avantaj de a pastra neschimbat pretul la clientul final, fapt care ar putea incuraja mentinerea deciziei de cumparare, in detrimentul unei ipotetice renuntari.
Celalalt scenariu presupune pastrarea preturilor actuale CIP, la care se va adauga TVA marit. Tehnic vorbind, pe 1 iulie absolut toti comerciantii au facut aceasta modificare, insa optiunea finala o vom cunoaste cel mai tarziu peste 2 saptamani.
Credem ca optiunile vor fi determinate in functie de clasa automobilelor. Cel mai probabil, la modelele de volum se va incerca probabil adaptarea primului scenariu, in timp ce modelele premium, de lux sau cu cilindree mare (si impozit urias) vor plasa cresterea TVA integral in buzunarul clientului. Vom reveni pe acest subiect imediat ce optiunile vor fi limpezi si definitive pentru toate marcile.
Pana atunci, ne asteptam ca socul numit “TVA 24” sa aiba un pronuntat efect de anestezic la vanzarile de masini noi, in urmatoarele 2 saptamani (pana pe 15 iulie).