apr. 152010
 

Incepand cu anul 2012 in Europa devine obligatorie echiparea autovehiculelor cu sisteme de monitorizare activa a noxelor. Intamplator sau nu, germanii de la Continental AG au pus la punct un senzor special pentru detectarea noxelor (exclusiv oxizi de azot), numit Smart NOx Sensor.

Smart NOx este un senzor electromecanic controlat de un microprocesor. Acesta comunica cu unitatea centrala care gestioneaza functionarea motorului, pentru a optimiza toate procesele dinamice. Aceasta optimizare se refera nu doar la optimizarea consumului, ci si la sincronizarea unor sisteme de reducere a noxelor, cum ar fi cel de Reducere Catalitica Selectiva (SCR) sau cel de catalizare clasica a oxizilor de azot (NSC).

Chiar daca in combustibilul fosil nu exista azot sau compusi ai acestuia, emisiile de oxizi de azot se datoreaza azotului molecular existent in atmosfera, proportia acestuia in aer fiind de peste 78%. Pentru diminuarea emisiilor de noxe de acest tip, exista tehnologii de pulverizare de uree peste gazul de esapament. Initial, de aceasta tehnologie a vizat doar camioanele mari, insa de cativa ani a inceput sa fie aplicata si la autoturisme.

Smart NOx Sensor reuseste sa detecteze oxizii de azot, sa proceseze informatia si sa o trimita computerului de bord, care – la randul sau – va afisa in timp real cantitatea de compusi de azot evacuata in atmosfera. Acest senzor ofera soferului informatii ce pot deveni fie o statistica banala, fie o sursa pretioasa de indicii despre cat de economic conducem.