dec. 212009
 

zapada-craciun Cifrele de vanzari auto (noi) ale lunii noiembrie 2009 sunt sub cele din noiembrie 2008 cu cca. 30%. Acest procent, prapastios in aparenta, devine mult mai prietenos daca il privim prin comparatie cu performantele lunilor precedente, care au oscilat intre -50 si -60%. Luna viitoare este prima dupa mult timp care poate da un semnal clar – pozitiv sau negativ – in legatura cu pespectivele pietei auto din Romania. Decembrie 2008 a fost prima luna in care piata a resimtit impactul crizei financiare, iar comparatia cu decembrie 2009 ne poate spune mult despre distanta care ne desparte de iesirea din criza.

Cel mai bun scenariu pe care il poate aduce decembrie ar fi stoparea caderii pietei, pas dupa care s-ar potrivi de minune un prim plus in ianuarie 2010. Chiar daca scenariul este evident optimist, nu este deloc imposibil. Panica financiara transatlantica s-a calmat, cel putin in termeni tehnici occidentul a iesit din criza financiara, iar declinul pietei utilitarelor usoare, un indicator artizanal al efervescentei economiei romanesti, si-a redus dimensiunile in acest noiembrie bun la doar 10%.

Cu o floare nu se face primavara, dar preferam sa observam ca a inflorit totusi o floare decat niciuna. Cel mai probabil, vom incheia anul 2009 cu o scadere de 60% a pietei auto. Insa tot raul ar putea fi dat uitarii daca scaderea pietei se va opri. Premisele reechilibrarii nu sunt niste scenarii hazardate, existand cateva premise certe:
– panica financiara a luat sfarsit;
– importatorii si lanturile lor de distributie s-au eficientizat dupa restructurari dificile;
– exporturile Dacia tintesc piete in care exista deja cresteri;
– programul Rabla 2010 cu noua sa versiune „3 vouchere de om” va creste interesul economic pentru achizitia de automobile, atat pentru populatie, cat si pentru firmele cu parcuri mari.

Asa cum spuneam, exista premise certe. Dar sunt acestea si suficiente? Vom afla la sfarsitul lui Ianuarie 2010. Mosule, adu-ne un decembrie magic…