Este limpede, administratia publica este incapabila. Pur si simplu acest parazit social nu functioneaza niciodata atunci cand este nevoie. Stratul de zapada de 2 centimetri cazut recent in Bucuresti, este o dovada suficienta pentru haosul in care poate fi aruncata o metropola de catre fauna puturoasa angajata pe ochi frumosi in primarii. Cum procedezi cand te vezi nevoit sa sofezi pe carosabil acoperit cu zapada, te afli la 2 ani distanta de alegerile locale si nu ai imediat disponibili banii necesari achizitionarii anvelopelor de iarna?
De acord, cea mai buna solutie pentru rularea pe un drum acoperit cu zapada este anvelopa de iarna. Insa in Bucurestiul ultimelor 3 ierni s-au petrecut cumulat doar 3-4 zile de ninsoare suficient de puternica pentru ca zapada sa se astearna pe carosabil. Privind din acest unghi, investitia in anvelope de iarna devine discutabila atat timp cat nu iesi din oras si primaria isi face treaba. Pentru 3 zile de zapada pe an in care nu va ganditi sa parasiti orasul, rularea cu un set de anvelope „all seasons” ar trebui sa fie suficienta. Rularea cu anvelope de iarna pe asfalt uscat ar fi o risipa inutila.
Sa presupunem ca va incadrati in scenariul de mai sus, ca aveti anvelope „all seasons”, ca acestea nu sunt foarte uzate si ca masina dvs este cu tractiune fata. Iata cateva mici trucuri pe care le puteti adopta separat sau cumulat, ca sa obtineti aderenta maxima pe zapada:
1. Mergeti la vulcanizare si rugati specialistul sa va dezumfle rotile in mod egal cu aproximativ 0,2 atmosfere. Aceasta operatiune simpla va schimba geometria suprafetei de contact cu zapada, iar desenul anvelopei va oferi o aderenta mai buna. Retineti ca aceasta recomandare este un truc cu ajutorul caruia puteti depasi doar 1-2 zile de zapada. Rularea cu rotile chiar si putin dezumflate conduce la cresterea consumului si accentuarea uzurii anvelopelor. Daca stiti ca aveti in fata o iarna grea, luati-va cat mai curand anvelope de iarna.
2. Atunci cand observati ca rotile patineaza la punerea in miscare a masinii, incercati sa porniti de pe loc cu viteza a 2a. Calcati acceleratia un pic mai mult decat in cazul demarajului obisnuit si debreiati usor. Va veti pune in miscare chiar si pe o zapada relativ afanata. Dezavantajul metodei este cresterea consumului de carburant, insa acesta este pretul unui control mai bun pe zapada.
3. Incercati sa pastrati o viteza constanta. Oricat de mica, dar constanta. Nu bruscati comenzile. Calcati frana usor si de mai multe ori succesiv doar dupa ce ati redus in prealabil viteza cu ajutorul franei de motor, prin introducerea in treapta a 2a de viteza si eliberarea lenta a pedalei de acceleratie.
4. Fiti cel mai generos sofer din trafic. Lasati-i pe toti sa treaca in fata dvs daca remarcati aceasta intentie la masinile din proximitate. In trafic exista multi soferi fara experienta, care se pretind a fi buni. Nici nu conteaza a cui a fost vina, o tamponare putandu-va complica programul mai mult decat va puteti astepta. Mai bine mai pierdeti 5 minute in trafic, decat sa pierdeti 5 zile prin service.
5. Vedeti ca afara a nins? Alimentati macar jumatate de plin. In traficul bara la bara pe zapada consumul creste foarte mult. O pana de benzina in mijlocul unui blocaj pe zapada este unul din cele mai nedorite scenarii.