dec. 112009
 

Dacia_Duster_far Se spune ca pe intuneric toate femeile sunt frumoase. Uneori sensul acestei vorbe este intregit de industria auto, atunci cand marketingul devine fabrica de clabuc. In cazul Dacia Duster, misiunea mea de jurnalist auto este de a separa adevarul tehnic de clabucul de marketing. Pentru a evita orice confuzie privind intentia reala a acestui articol, ne declaram inca de la inceput fanii acestui proiect, fiind primii care doresc succes Daciei Duster in piata. De aceea consideram necesar sa limitam orice asteptare exagerata, care ar putea fi indusa de continutul prezentarii remise recent presei.

In aceasta prezentare, Dacia sustine explicit ca una din motivatiile de a cumpara un Duster ar fi aceea ca – citez – „clasa de mijloc aspira la posesia unor vehicule moderne, care sa reflecte reusita lor sociala”. Ni se pare o afirmatie riscanta. Dacia uita complet refrenul low-cost si devine brusc simbolul europeanului de succes. Pur si simplu, daca ai succes, vei uita orice automobil german sau frantuzesc si iti iei Duster. Cred ca acest punct contine prea mult entuziasm din partea marketingului Dacia.

Dacia_Duster_gri

Un alt punct care ma face sa cred ca Dacia forteaza rolul de star al soselelor este si prezentarea incompleta a dimensiunilor caroseriei. In prezentare se dau doar lungimea de 4,31 metri (identica cu cea a fratelui Nissan Qashqai) si latimea de 1,82. Nu se spune nimic despre inaltime sau ampatament, dimensiuni esentiale pentru o imagine completa a modelului. Intuim ca aceasta abordare ar vrea sa fie o forma de teasing, insa Dacia risca sa ne arunce in mijlocul confuziei, in loc sa ne faca sa vrem sa o cumparam.

Insa partea cea mai discutabila din prezentarea internationala a Daciei Duster este cea care induce incorect cititorului ideea ca Duster este un off-roader. Pentru a ii impresiona pe clienti, francezii au publicat caracteristici specifice automobilelor cu destinatie off-road: „30 grade unghi de atac si peste 35 grade unghi de degajare”. Adica mai mult decat la VW Tiguan sau Skoda Yeti. Totodata, in aceeasi prezentare, dar doua pagini mai tarziu, sunt prezentate si motorizarile. Identic aceleasi cu ale gamei Logan-Sandero, puterea maxima a celui mai fortos motor Duster fiind de 110 CP. Pentru comparatie, daca ne vom uita in curtea vecinilor cehi, vom observa cu gelozie ca motorul de 110 CP al Skodei Yeti este cel mai mic, nu cel mai mare.

Ni se pare deloc fair sa prezinti o caroserie desenata pentru a urca pereti verticali (este randul nostru sa exageram…), iar sub capota motorului sa instalezi fascinantul diesel Renault 1.5 dCi… Cele doua elemente nu pot fi impachetate impreuna.

Dacia_Duster_stop

Ultimul punct la care vom face referire in acest articol este siguranta activa. Daca nu a intervenit cumva o regretabila omisiune in textul prezentarii, se pare ca Duster va fi singurul SUV din lume fara ESP (sistem electronic de control al stabilitatii). Sistemul nu apare pe nicio versiune, nici macar de top. Pentru un SUV inalt cam cat Renault Koleos, ESP nu este un moft, ci ajuta la pastrarea traiectoriilor curbe in situatii limita.

Nu trebuie sa ai doctoratul in fizica pentru a-ti da seama ca un SUV se poate rasturna mult mai usor decat un sedan intr-o curba. Totodata, ne gandim si la proiectul Comisiei Europene, care intentioneaza sa transforme ESP intr-un echipament obligatoriu incepand cu 2012. Astfel, cel care isi va cumpara Duster in 2010, poate ajunge ca in doar 2 ani sa detina o masina deja depasita moral la capitolul sistemelor de securitate.

Cam atat. Nutrim speranta ca franchetea ne va fi apreciata, nu hulita. Ii tinem pumnii noului Duster ca sa aiba un succes (cel putin) la fel de mare ca „batranul” Logan. Insa pentru asta trebuie indeplinita o conditie importanta. Sa ramanem cu picioarele pe pamant.