nov. 232009
 

raport-apia-oct-2010 Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a transmis presei un raport cu performantele pietei auto romanesti pentru luna Octombrie 2009. Aproape instantaneu, mai multe canale de presa s-au grabit sa anunte triumfal o crestere a pietei, sugerand nici mai mult nici mai putin decat primele semnale ale unei foarte dorite iesiri din criza. Aceasta abordare este foarte riscanta, nefiind altceva decat atitudinea strutului de a-si ascunde capul in nisip in fata pericolului.

Este foarte adevarat, vanzarile de automobile au inregistrat o crestere in valoare absoluta de cca. 1000 de unitati fata de luna precedenta, Septembrie 2009. Insa acest plus nu poarta semnificatia unui succes, deoarece comparatia vanzarilor din Octombrie cu cele din Septembrie nu are o semnificatie majora. Este ca si cum am masura fundul marii intr-un singur punct si am trage concluzia gresita ca adancimea este de 2 sau 200 de metri.

O situatie similara s-a intamplat in Aprilie 2009, cand cresterea fata de Martie a fost preaslavita ca semn bun, iar piata s-a prabusit si mai abrupt incepand chiar cu luna urmatoare. Este bine cand vinzi mai mult, insa in aceste momente grele ale pietei importanta este predictibilitatea, nu transformarea in subiect de presa a unei „cresteri” fara semnificatie. Nici rea, nici buna.

Datele raportului APIA ne pot injecta optimism datorita curbei „fundului de prapastie” (vezi foto jos), prin comparatia lunara a performantelor pietei din 2008 si 2009. Ultimele 4 luni ne indica o diminuare a caderii, insa fenomenul de destocare (insotit de reduceri dramatice de pret) poate acoperi un nou episod de scadere.

Alt semnal nu gasim in cifre, iar adevarul cumplit este ca – cel putin in acest moment – piata auto romaneasca este impredictibila.

apia-octombrie-2009