La sfarsitul unui 2009 de cosmar, reprezentantii cei mai de seama din industria auto romaneasca s-au reunit la o masa rotunda pentru a incerca sa gaseasca explicatii, dar mai ales solutii, legate de actuala criza auto din Romania. A fost o intalnire atipica industriei auto romanesti, adica una fara urme de festivism, bazate pe analize realiste, pe alocuri dure, semn al intrarii intr-o noua epoca.
Nu s-au mai facut referiri la gradul de motorizare al Romaniei. Nu s-a mai vorbit despre marele potential de crestere al tarii noastre. Nu s-au mai cerut ajutoare de stat si nu s-au mai propus taxe. Nimeni nu a mai argumentat cu ajutorul secventei sterile „asa e peste tot in lume”.
Opinii legate de presa (extrase)
– Matei Albulescu – seful Volkswagen Romania:
” Dupa parerea mea, o parte din vina acestei paralizii a celor 50% o are presa si consider ca cel mai mare rau il fac astazi ziarele, cotidianele si buletinele de stiri, care anunta doar stiri negative si care nu fac decat sa impiedice decizia oamenilor sa cumpere bunuri si masini noi „.
Suntem absolut de acord acest punct. Stirile alarmiste genereaza panica, insa nu presa specializata auto si-a redirectionat singura propriile bugete de publicitate spre presa generalista, cum ar fi stirile TV de seara…
– Radu Cristian – seful marketingului Trust Motors – Peugeot
” Studiul ne-a aratat ca am pierdut valorile brand-ului, avand ca simplu criteriu de vanzare, pretul. Din aceasta perspectiva, cea mai afectata a fost presa auto, care a inregistrat cele mai mari pierderi la venituri din publicitate „.
De acord si cu acest punct, cu mentiunea ca nu presa generalista, ci presa specializata auto este cea care popularizeaza clasele constructive si segmentele pietei auto, opunandu-se explicit criteriului „pret” in domeniul auto. O referinta similara s-ar putea face si in cazul pietei de anvelope.
Principalele cauze ale caderii pietei in opinia participantilor
– cresterea importului de automobile Euro 4 second hand.
– orientarea spre pret (si nu spre produs) a pietei auto.
– esecul programului „Rabla” in Romania.
– stiri nejustificat alarmiste.
Cea mai dur-pesimista declaratie a intalnirii
– Sebastian Vladescu – fost ministru de finante in guvernul Tariceanu si fost negociator sef al contractului de privatizare al Uzinei Daewoo Craiova:
“Sunteti intr-o piata pe care v-ati inchipuit ca o stiti. Sunteti intr-o piata care, fara nici o legatura cu dumneavoastra, a explodat. Dumneavoastra, ca si cei din real estate, v-ati bucurat de aceasta explozie, ati beneficiat de ea si v-ati pus-o in portofoliu. Si fiecare dintre dumneavoastra, fiind convins ca este un foarte bun profesionist acolo unde isi face treaba, nu v-ati intrebat nicioadata de ce explodeaza piata. In momentul in care piata, in urma exploziei, s-a dus de rapa nu va intrebati daca la momentul exploziei ati avut vreo vina, ci va intrebati cine ar putea sa va salveze.
Raspunsul meu foarte clar, ca unul acomodat cu mediul politic este: politicul nu are cum sa va ajute. Niciodata nu va exista un suport din partea politicului pentru dealerii dumneavoastra.
Sistemul bancar nu are cum sa va ajute. Sistemul bancar va trebui sa supravietuiasca pentru erorile din momentul exploziei dvs si statul va trebui sa ajute sistemul bancar sa supravietuiasca si o face din plin. Clientii dumneavoastra, care au avut venituri excesive in raport cu productivitatea lor in 2006, 2007, 2008 si vor trebui sa isi ajusteze aceste venituri la productivitatea lor de astazi din Romania. Deci veniturile lor nu vor creste.
Nu aveti ce sa sperati nici de la Guvern, nici de la clienti, nici de la banci in anul 2010. Si, dupa parerea mea, nici in 2011. Va trebui sa va asumati falimente in retelele de dealeri si probabil falimentele unora dintre importatori. E un lucru cu care va trebui sa invatati sa supravietuiti, cei care sunteti mai tineri, iar pentru cei care sunt mai vechi in industrie va fi o reintoarcere la o situatie cu care s-au mai confruntat in anii 90.”