Problemele pe care le genereaza un accident cu o masina electrica sau hibrida sunt inca destul de putin cunoscute pentru marea parte a publicului si chiar pentru specialistii industriei auto. Propulsorul electric, “tanar” inca in exploatare, nu a reusit sa acumuleze suficient know-how, care sa ofere o documentatie de baza atat pentru designeri, cat si pentru clientii masinilor cu astfel de motorizare. Daca in anii ’50 centura de siguranta si-a consumat premiera, iar mai apoi, in anii ’60, sistemele de securitate activa si, ulterior, air bag-ul au revolutionat tehnologiile epocii, acum provocarea o reprezinta schimbarile dinamice pe care le aduce reconfigurarea “electrica” a unui automobil.
De exemplu un set de baterii are o greutate deloc neglijabila intr-un automobil electric, care schimba dramatic dinamica masinii in timpul pilotajului. Cum Volvo a fost dintotdeauna pionierul sistemelor de siguranta auto, in mod firesc tot producatorul scandinav este cel care a pus primul sub lupa problemele de securitate specifice automobilului electric sau hibrid. Suedezii efectueaza in prezent teste amanuntite pentru a vedea in ce masura masinile electrice pot asigura o exploatare sigura.
Verificarile derulate acum la Volvo cuprind felul in care sunt produse si promovate astfel de masini, dar si felul in care sunt exploatate si, mai apoi, reciclate. Toate informatiile vor fi adunate intr-un set de date care poate schimba, sau din contra, confirma, procesul de proiectare si utilizare a automobilele electro-hibride.
Testele Volvo asupra hibridelor si electricelor sunt, fara indoiala, printre primele cercetari complexe si exhaustive asupra acestor masini. Conform Volvo, abordarea cea mai potrivita a acestor teste este intocmirea unor scenarii generale de exploatare si de aparitie a accidentelor, pornind de la statisticile masinilor obisnuite, modificate cu datele electro-hibridelor.
In esenta, Volvo a impartit scenariile de testare a securitatii in cinci etape, care cuprind in prima faza pilotarea fara incident si se incheie cu stadiul 5, cel in care automobilul ajunge dupa accident. Testele Volvo au inceput cu verificarea componentelor din care sunt fabricate masinile in cauza.
Cercetarea se extinde apoi la ansamblul din care fac parte noile piese specifice electro-hibridelor, mergand in final la intregul sistem al masinii. Una dintre verificari a fost facuta, de exemplu, asupra modului in care o franare violenta sau o vibratie puternica determinata de un obstacol de pe carosabil, pot afecta functionarea bateriilor care stocheaza energia masinii. In paralel, Volvo efectueaza in premiera pentru electro-hibride crash-teste dedicate, respectandu-se toate standardele din domeniul sigurantei rutiere.
Solutii Volvo specifice masinilor electrice:
Conflict: – Bateria care echipeaza modelul hibrid Volvo cantareste aproximativ 150 kg, ceea ce afecteaza dinamica vehiculului in, de pilda, manevrele de evitare a unui obstacol. In ceea ce-i priveste pe suedezi sistemul lor de control al stabilitatii DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) va trebui regandit sa “inteleaga” noile coordonate.
Coliziune: – Pentru a reduce efectele unei coliziuni, bateriile electro-hibridelor sunt asezate in partea din spate a masinii, bine izolate de restul autovehiculului si intr-o zona neutra, situata undeva in zona puntii spate. Spatiul in care se aseaza bateria trebuie echipat cu materiale care sa protezeje bateria incat aceasta sa functioneze si dupa coliziunile de mica amploare.
In cazul in care aceasta este totusi afectata, eventualele emisii de gaze si substante nocive trebuie orientate intr-o zona care sa nu aiba legatura cu habitaclul. Interiorul trebuie, deasemenea, protejat in cazul incalzirii extreme a acumulatorilor. La impact, computerul de bord al masinii trebuie sa actioneze decuplarea generala a sursei de energie electrica, pentru a evita eventualele scurt-circuite sau electrocutari ale pasagerilor. Este bine de retinut ca electronica de putere a acestor automobile lucreaza cu tensiuni de aproximativ 300 v…