Cand Golf R32 (numit asa de la motorul V6 de 3,2 litri care echipeaza masina) a debutat in Europa, in 2002 pe platforma Mk IV (cu ceva parti mecanice de Audi), a fost un success neasteptat. Neasteptat pentru ca marketerii de la VW au fost luati prin surprindere sa constate ca exista o piata, de nisa ce-i drept, dar de luat in considerare, formata din tacaniti care voiau mai mult decat un VW GTI.
Atat de surprinsi au fost marketerii lui VW incat R32, desi facuse furori in America, nu a ajuns acolo mai devreme de 2004, la doi ani dupa aparitie, pentru a nu periclita vanzarile de GTI. Si pentru ca nu gresesc de doua ori in aceeasi situatie cei de la Volkswagen s-au gandit sa ni-l dea acum, prompt, pe Golf R, cel mai rau, in sensul bun, Golf de pana acum. Salonul auto de la Frankfurt a avut onoarea sa gazduiasca premiera acestei bombe a clasei compacte.
Ce stie Golf R?
Dezvoltat de VW Individual, acelasi “superb atelier” in care s-au nascut versiunile speciale de R32 sadite pe platformele Mk IV si Mk V, Golf R are un motor de 2 litri, patru cilindri, TSI si tractiune integrala cu care pune la asfalt 270 de cai putere. Fata de R32, care avea un V6 imprumutat de la Audi, motorul de patru cilindri de la R este cu 35 de kg mai usor si are cu 20 de cai mai mult. In plus este si mai economic si mai putin poluant decat V6.
Dar ceea ce ii intereseaza pe pasinonatii acestor frumoase lighioane mecanice e performanta. Iar R prinde „suta” intr-un atat de scurt, incat poate fi invidiat de multe sportive cu pretentii – 5,7 secunde! Si licitatia poate merge si mai departe, pentru ca versiunile echipate cu cutia de viteze DSG ajung la 100 de km/h in 5,5 secunde. Cu astfel de performante, masina intra in clubul select al gentlemanilor germani care, desi pot mai mult, isi limiteaza viteza la 250 km/h.
Motorul de 4 cilindri, ce poarta indicativul EA113, n-a mai fost imprumutat de la varul Audi ci a fost luat “din casa”, de la GTI-ul de pe versiunea Mk V. Pentru a stoarce din el mai multa putere decat avea GTI (200 de cai si un cuplu de 280 Nm) blocul motor a primit un nou capac de aliaj, pistoanele au fost intarite, iar injectoarele facute sa reziste la presiuni de doua ori mai mari decat la GTI. Cei 270 de cai sunt atinsi la 6.000 rpm, iar la 2.500 rpm cuplul maxim este de 350 Nm.
Golf R are un nou program de ESP cu doua regimuri de exploatare si o directie servo-electrica cu un raspuns cat se poate de prompt. Spre deosebire de tractiunea integrala Haldex, de pe R32, care angajeaza cele patru roti cand e nevoie si apoi readuce masina in stare de tractiune fata, Golf R sre un sistem hidraulic capabil, spun cei de la VW, sa transmita mult mai usor puterea la roata si – in acelasi timp – sa limiteze cuplul, astfel incat roata sa nu patineze in extrasarcina. In cazuri extreme, tot cuplul motor poate fi transmis puntii spate.