De-a lungul timpului, mai multe modele auto, foarte reusite din punct de vedere tehnic, au suferit in mod surprinzator insuccese de vanzari pe piata americana. Poate ca a fost de vina designul. Sau poate ca pretul a fost prea mare. Fiecare caz in parte are povestea sa, iar presa din Lumea Noua a selectionat 10 astfel de povesti auto, intr-un top extrem de pitoresc.
–––––––––––––
Locul 10 – Renault Alpine GTA
(1984 – 1990)
Motivul esecului: – Mai usor si mai rapid decat un Porsche 944, cu un design modern, folosind multa fibra de sticla si material plastic din poliester, Renault Alpine GTA a fost un sportiv veritabil. Din nefericire, coupe-ul cu motorul pozitionat in spate nu a putut niciodata sa depaseasca bariera impusa de pretul sau si de lipsa de interes in brandul Alpine in afara Frantei.
–––––––––––––
Locul 9 – Infiniti M45
(2003 – 2005)
Mai putin de 600 de unitati vandute lunar in America. Infiniti M45 a fost menit sa tina „locul cald” in piata, un fel de preambul al unei game de succes, constituita din seriile de vehicule mai mari si mai puternice. Derivat din Nissan Gloria, sedanul M45 a avut performante dinamice mai bune decat celebrul Q45, chiar daca ambele aveau sub capota motoare identice V8, de 4.5 litri. Cei mai multi s-au plans insa de linia caroseriei, asa incat vanzarile au ramas scazute, desi – in opinia presei americane – masina avea o anume frumusete, sedanul imbatranind mai frumos decat versiunea Q.
–––––––––––––
Locul 8 – Alfa Romeo 164
(1989 – 1995)
Sub 6.000 de unitati vandute anual in Statele Unite. Alfa Romeo 164 ramane inca un atractiv sedan, desenat de Pininfarina dupa Ferrari Testarossa. Este extrem de Italian, rapid si usor de condus. Ca si cu multe alte masini din acest top, pretul a fost cel ce l-a facut greu de “digerat”, intr-o vreme in care japonezii si americanii ofereau vehicule similare mult mai ieftine, desi nu la fel performante.
–––––––––––––
Locul 7 – Buick Reatta
(1988 – 1991)
America a cumparat doar 21.751 de unitati ale acestui model, in cei 3 ani de existenta in piata. Reatta, model cu doua decenii de traditie in piata, este una din cele mai frumoase Buick-uri non-chinezesti produse de la Eisenhower incoace. La vremea ei, a fost o minune tehnologica, prezentand un computer de bord cu touchscreen si un model revolutionar de acces in masina fara cheie.
A fost realizata manual si avea finisaje excelente. Pretul a fost ridicat desigur, dar nu asta a omorat-o. Buick a adresat Reatta spre o clientela mai in varsta, fapt care a condus la reducerea dramatica a performantelor dinamice. O platforma exceptionala a fost inadecvat motorizata. Din aceasta cauza vanzarile au fost foarte scazute, dar in termeni tehnici, Reatta de la inceputul anilor ’90 a fost una din cele mai reusite masini produse vreodata de mana omului.
–––––––––––––
Locul 6 – Merkur Scorpio/XR4Ti
(1985 – 1989)
Americanii isi doresc produse Ford Europe. Din pacate, Merkur XR4Ti, un Ford Sierra XR4i sub acoperire, au apropiat Europa doar pentru o prioada scurta de timp, idila fiind intrerupta de intarirea marcii germane, moneda RFG din acele vremuri. Cursul marcii si obligativitatea airbagului la americani au condus rapid la divort.
Dupa intreruperea importului de XR4Ti in 1988, modelul geaman Merkur Scorpio a incercat sa preia pozitia din piata lasata vacanta, insa fara rezultate notabile. Scorpio nu era un model puternic, in timp ce XR4Ti a fost un model aproape sportiv. Iata un nou caz de submotorizare care a condus la esec.
–––––––––––––
Locul 5 – NSU ro80
(1967 – 1977)
In 10 ani de existenta in piata americana, modelul NSU ro80 s-a vandut in doar 37.204 exemplare. Motor rotativ, design dinamic, frane pe disc la toate cele 4 roti, transmisie semi-automata si suspensii independente… Toate acestea intr-un model 1967. Specialistii spun ca ar fi trebuit sa se vanda milioane. Se aud voci care spun ca motorul rotativ i-a speriat pe clienti. De fapt, din 1967 si pana in 2001, nimeni nu a mai folosit sub niciun brand motor rotativ pentru a propulsa vreo masina.
–––––––––––––
Locul 4 – Volkswagen Phaeton
(2004 – 2006)
In doi ani, s-au vandut mai putin de 3.000 de unitati. A curs multa cerneala descriindu-se maretia lui Phaeton. Subtil, cu o estetica teutona si performante incredibile, ce cantareau mai greu decat costurile de intretinere, Phaeton nu a raspuns la o intrebare simpla: – va plati cineva pret de Audi pentru un Bentley deghizat in Volkswagen? Se pare ca nu.
–––––––––––––
Locul 3 – Pontiac GTO Generatia a 4-a
(2004 – 2006)
In cei doi ani de viata, generatia a 4-a Pontiac GTO a vandut doar 40.808 in cea mai mare piata auto la vremea respectiva. A fost o masina pe care entuziastii au cerut-o de la GM ani in sir, iar cand (in sfarsit) GM a construit-o, doar foarte putini si-au respectat promisiunea de achizitie. Cine sa fie de vina? Exteriorul bland sau marketingul prost?
Oricum, putinii care au avut-o stiu ca ultimul GTO a fost aproape o masina perfecta. A fost o masina pe care toti au spus ca si-au dorit-o, dar n-au mai cumparat-o.
–––––––––––––
Locul 2 – Volkswagen Corrado
(1988 – 1996)
Pe tot globul s-au vandut 97.000 de unitati, din care America a absorbit doar 10%. Volkswagen Corrado a fost o masina ce a placut cu adevarat specialistilor, dar aproape deloc publicului larg. Cu finisari un pic diferite, Corrado ar fi putut fi un hatch atractiv. Mai rapid decat un Porsche 944, usor de stapanit si cu un aspect extrem de… nemtesc. A fost ciudat, fun, avea hatch si a fost poate mai mult neiubit decat iubit. Suficient pentru a fi conservat. Esecul a fost atat de mare incat nemtii nu s-au hotarat inca daca vor vinde sau nu Scirocco pe taram american.
–––––––––––––
No.1 – Tucker Sedan
(1948 – 1949)
S-au Construit 51 de unitati in intreaga lume, iar piata americana a inghitit nu mai putin de 37 (?!) de masini de acest tip. Sedanul Tucker, cu al sau exceptional echipament de siguranta forward-thinking si cu designul foarte sportiv, a fost atat de bun, incat poreclitii de astazi „Cei Trei Mari” au sabotat eforturile companiei de a lansa masina in piata. Modelul a avut presa proasta inca de la inceput, iar in momentul iesirii pe piata masina era deja moarta.
Daca totusi intamplarea face ca sa aveti in parcarea personala un Tucker, atunci trebuie sa stiti ca masina valoreaza astazi aproape 1 million de dolari.