ian. 192009
 

Chevrolet Volt
Chevrolet Volt imparte breasla jurnalistilor auto in doua tabere. Unii sustin ca Volt ar fi o versiune „plugin” (care se poate incarca de la priza) a unui vehicul hibrid, in timp ce altii il considera eminamente electric.

Argumentul forte al suporterilor „plugin-hibrid” sunt cele 2 motoare de sub capota, unul electric si unul cu ardere interna. Tabara opusa nu accepta argumentul hibrid, intrucat doar motorul electric participa direct la propulsie, benzinarul avand un rol secundar, acela de a genera energie electrica. Care este adevarul tehnic?

Indiscutabil, misiunea propulsiei este indeplinita singular de motorul electric. Doar motorul electric invarte rotile. Cu acumulatorul incarcat, fara alt ajutor, Volt are o autonomie de 60 km. Motorul cu ardere interna extinde aceasta autonomie de la 60 km la 1000 km, cu un singur plin, generand electricitatea necesara miscarii.

Prin urmare, motorul cu ardere interna este indispensabil, fara el modelul Volt fiind inutil. Ar fi enervant sa iti bagi masina in priza cate 2 ore la fiecare 60 km, nu-i asa? Insa fara motorul electric, masina nu s-ar putea misca decat impinsa, indiferent cat de repede si cat de mult s-ar invarti benzinarul.

Conform Societatii Inginerilor Auto (Society of Automotive Engineers – SAE) definitia automobilului hibrid este urmatoarea: – „vehicul cu doua sau mai multe sisteme de inmagazinare a energiei, toate fiind furnizoare de putere pentru propulsie, impreuna sau separat”. Asadar, nicio vorba despre numarul de motoare sau despre cuplarea acestora la roti prin intermediul unei transmisii.

Adica masinile care functioneaza cu multi-combustibil (Multi-Flex) sunt tot „hibride”? Nu credem ca o astfel de interpretare este corecta. Rezervoare diferite pentru combustibili diferiti NU pot fi considerate sisteme DIFERITE de inmagazinare a puterii de propulsie. Sistemele sunt aceleasi, dar gestionate diferit.

Plicticos… Atat timp cat argumentele ambelor tabere sunt corecte, conteaza mai putin eticheta pusa pe acest tip de automobil. „Ii puteti spune Dumnezeu sau Natura. Este acelasi lucru.” (Benedictus de Spinoza).

Decat sa ne contram steril pe probleme chioare de dictionar, hai punem tirul pe lipsa de imaginatie a designerilor auto. Priviti cele 3 hibride de mai jos. Scrie undeva ca hibridele trebuie sa aiba caroserii identice?…

(Pseudo)gemenii electrici: