dec. 172008
 


Care este ponderea „crizei mondiale” si care este cea a „managementului inadecvat crizei” in piata auto romaneasca? De ce vanzarile auto au scazut in medie cu 25% in Europa, in timp ce Romania cea submotorizata isi plange declinul de peste 50%? Bau-bau-ul CRIZA este singurul vinovat pentru toate relele?

In ultimii 10 ani, firmele mari (alaturi de institutiiile de stat) au fost cei mai buni clienti pentru piata auto romaneasca. Din pacate, bugetele acestora au fost inghetate din cauza crizei. Pe acest fundal, clientii persoane fizice au devenit brusc extrem de pretiosi. Daca joburile membrilor unei familii raman neafectate, familia respectiva va fi doar intr-o mica masura perturbata de criza.

Asadar, a devenit realmente important ca sa urci omul in masina pe care vrei sa i-o vinzi. In aceste moment, cererea de drive-test este foarte mica la toate marcile auto, dar lipsa de apetit pentru drive test nu are legatura cu criza mondiala. La urma urmei, pe client nu-l costa nimic sa descopere o masina noua. De ce si-ar refuza un divertisment gratuit si de calitate?

Inexactitatile de comunicare se regasesc in procedurile sinuoase de inscriere la drive test si in lipsa de maniere elementare ale unor responsabili din showroom, care gresesc tratand clientul ca pe un potential infractor. Comunicarea defectuoasa indeparteaza clientii.

Pe de alta parte, conform sondajelor TotalAuto.ro, la aceiasi bani 90% dintre romanii cumparatori de SH considera un Golf vechi de 6-10 ani mai sigur si mai bun decat un Logan nou-nout !!

Perceptiile tehnice de acest gen se datoreaza tot politicilor slabe de comunicare. Este absurd sa cheltuiesti bani pentru a promova preturi, fara sa explici si ce anume oferi in schimbul banilor. Pretul se vede de la 1 km, iar oferta doar sub lupa. Omul de rand analizeaza oferta altfel decat o face un administrator de flota, deoarece investeste banii personali.

Dar ne maturizam…

Piata a inceput sa isi cearna jucatorii. Firmele care vor oferi mai multa atentie clientelei „persoane fizice” vor deveni mai stabile, mai robuste, mai apreciate. Cei care vor continua sa isi neglijeze clientii (fie din indiferenta, fie din nepricepere) vor ramane niste baloane fragile de sapun. Din 2009, masinile nu se mai vand singure…