Acasă Editoriale Calitate „comunista” la masinile americane?

Calitate „comunista” la masinile americane?

3

Interior uzina Chrysler
Pierderile pot fi subventionate de stat? Americanii zic ca DA. Dupa o prima injectie de capital de 25 de miliarde de dolari, americanii se pregatesc pentru acordarea unui nou ajutor de 25 de miliarde. Chiar daca intrebarea din titlu poate parea tendentioasa sau (macar) rautacioasa, va asigur ca nu este vorba despre asa ceva.

In urma cu cateva zile am prezentat in articolul „Dupa 20 de ani (americanii produc pe stoc)” cateva anomalii aparute in sistemul financiar american al industriei auto de acolo. Daca atunci am scris despre imprumuturi garantate cu produse din stoc, iata ca astazi vom discuta despre ajutoare de stat pe care Chrysler, GM si Ford le-ar putea primi de la guvernul american.

Congresul american va vota chiar in acesta saptamana daca noua injectie de capital catre industria auto va fi suportata de contribuabili sau nu. Casa Alba si curentul republican din Congres considera ca GM si Chrysler au avut directii gresite de dezvoltare si ca nu sunt de acord cu suplimentarea de la bugetul de stat, acordand insa anumite circumstante favorabile pentru Ford.

Congresul este insa controlat de democrati, angajati politic in redresarea economiei. Dar cum s-ar putea redresa economia prin falimentarea GM, Chrysler sau Ford? Aceasta este ratiunea pentru care cea mai libera piata din lume va suferi distorsiuni semnificative in urmatoare perioada.

Ca o concluzie pentru romanii care au avut rabdare sa citeasca un articol atat de plicticos pana in acest punct, iata si „cireasa” – daca planuiti sa cumparati o masina noua in perioada urmatoare sau in anul 2009, incercati sa evitati masinile produse in Statele Unite. Sistemul de productie pe stoc cu subventie de la bugetul de stat a fost folosit si in Romania inainte de 1990, iar calitatea masinilor produse intr-un astfel de sistem a fost dezastruoasa.

Ceea ce am scis mai sus este o asteptare, nicidecum un verdict absolut. Ne vom bucura sa fim contrazisi prin fapte. Fie ca productia nu va fi subventionata, fie ca masinile subventionate vor fi de buna calitate.

Sau – si mai si – ce se va intampla in cazul in care americanii vor dovedi ca se poate produce la un bun nivel de calitate chiar si cu uzine falimentare subventionate de la „centru”? Probabil se vor clatina bibliile economice din Lumea Libera…

Articole similare

Editoriale

Oare ce parere au cititorii de Arici Pogonici despre Dacia ?

Premiile oferite de presa clientilor de publicitate nu sunt intotdeauna penibile. Daca...

Editoriale

Contabilii ucid piata auto

Industria auto se indreapta spre o „glaciatiune” economica. Criza din Lumea Libera...

Editoriale

Cate anvelope de iarna sunt obligatorii, 2 sau 4?

Asa cum cel mai probabil deja ati aflat, anvelopele de iarna au...

Editoriale

Citroen si Brigitte Bardot

Citroen a luat decizia ca linia DS sa concureze in viitor segmentele...