Fiat si cel mai mare producator auto al Rusiei, Avtovaz, vor semna un memorandum cu privire la un transfer de tehnologie. Mai exact, agentia Interfax citata de Automotive News Europe, spune ca Fiat va oferi licenta pentru platformele de Panda si Grande Punto pe care Avtovaz va putea construi propriile modele, probabil Lada.
In plus, Fiat Powertrain Technologies va oferi rusilor si licenta pentru motorizarile sale pe benzina de 1,2 si 1,4 litri, impreuna cu transmisiile aferente.
Fiat a refuzat sa comenteze acest subiect. Rusii in schimb, au afirmat ca au nevoie de noi tehnologii pentru a produce motoare si componente, insa vor lucra doar cu producatorul care ofera cea mai profitabila oferta, Fiat fiind cel mai probabil partener.
Chiar daca Fiat pastreaza tacerea, surse Automotive News spun ca Avtovaz negociaza cu Fiat licenta platformelor. Aceleasi surse precizeaza ca interesul rusilor pentru noua tehnologie este strans legata de inceperea productiei pentru noua Lada, prezentata sub forma de concept la saloanele auto de la Geneva si Moscova (foto sus).
In acest moment, Avtovaz produce anual aproximativ 725 de mii de unitati Lada, fiind controlata in proportie de 75% de Rosoboronexport, firma de stat prin care rusii realizeaza exporturile.
Aceasta colaborare dintre Fiat si Avtovaz nu este o premiera, ci o relatie de traditie. Fiat a ajutat la ridicarea uzinei din Togliatti, undeva la 1000 km sud-est de Moscova. Colaborarea a inceput in 1966, uzina fiind complet functionala abia in 1970. In 1988, sovieticii au cerut Fiat sa ajute Avtovaz sa produca mai mult, insa dezvoltarea colaborarii nu a mai avut loc din cauza disolutiei URSS.
Astazi, partenerul Fiat din Rusia este Severstal Auto, impreuna cu care planuieste sa produca 60.000 de unitati Fiat Linea anual. Uzina va fi pozitionata in Yelabuga, regiunea ruseasca Volga, si va fi deschisa in 2009. Pana atunci, Linea ruseasca va fi produsa in uzina actuala aflata in aceasi regiune, la doar 25 de km fata de locatia viitoare.