oct. 182006
 

Un studiu recent realizat de institutul american pentru asigurari, „Insurance Institute for Highway Safety”, arata ca airbag-urile care cad din tavan sau se deschid din scaun, si care ofera protectie pentru cap, reduc semnificativ rata mortalitatii in caz de accident, mai ales cand masinile sunt lovite de un SUV sau pickup. Astfel, studiul ar putea pune presiune pe industria auto si guverne, pentru accelerarea eforturilor de a incorpora sisteme de protectie pentru cap, in cat mai multe vehicule.

Acum trei ani, industria auto a cazut de acord sa echipeze, pana in 2009, toate vehiculele, cu airbag-uri laterale cu protectie pentru cap, ca o optiune standard. Insa regulamentele americane pentru siguranta propuse in 2004, desi sustin ca producatorii auto sa asigure protectie pentru cap, nu stabilesc o anumita tehnologie pentru realizarea acesteia.

In 2004, 2.7 milioane de pasageri au fost implicati in accidente cu impact lateral si mai mult de 9,000 persoane si-au pierdut viata in acestea. In plus, 60% din cei ucisi in accidente cu impact lateral, au suferit leziuni cerebrale. Cercetatorii concluzioneaza ca airbagurile laterale ce protejeaza partea superioara a corpului, reduc mortalitatea cu pana la 26% in cazul impactului lateral, si au adaugat ca aceasta cifra ar putea urca pana la 37%, in cazul in care aceste airbaguri sunt echipate si pentru protectia capului.

Airbagurile laterale se deschid din tavan, scaun sau usa. Tehnologia este relativ noua si este inclusa in aproximativ 80% din noile vehicule, ca echipament standard sau optional. Mai putin de jumatate din pickup-uri au insa aceasta dotare. Noile cercetari sunt importante pentru eforturile industriei auto de a micsora rata mortalitatii, mai ales in cazul accidentelor dintre o masina de dimensiuni mici si una de dimensiuni mari.