oct. 102006
 

Noutatile despre vanzarea fabricii Daewoo Automobile Romania, din Craiova, vin din nou din… strainatate. Lucian Lutaru, director general la SC Automobile Craiova, care – din cate stim nu a dat niciodata vreo declaratie presei din Romania – a declarat pentru Automotive News ca „banii pentru actiunile rascumparate vor fi transferati catre Coreea in primele 10 zile ale lunii octombrie, dupa care se va cauta imediat un cumparator„.

Mai mult, desi contractul are ca deadline sfarsitul lunii noiembrie, Lutaru crede ca el va fi finalizat mai devreme. Declaratiile raman declaratii… La capitolul fapte totul a ramas secret. S-au platit banii? Craiova tace malc. Ministrul Seres, la fel. De ce este atat de secreta aceasta tranzactie?

Stim ca General Motors si Ford si-au exprimat deja interesul. Directorul executiv al Ford Europa, John Fleming, a facut chiar si o vizita la fabrica. El a declarat ca participarea este parte a unui plan de crestere a capacitatii de productie din Europa de est, ca exista inca posibilitati de crestere in piata europeana, iar Romania este un loc bun pentru export.

In plus – Renault, deja prezent pe piata romaneasca, nu va participa la licitatia pentru fabrica de la Craiova, a declarat Luc-Alexandre Menard, seful diviziei Dacia, in timpul participarii la salonul Auto de la Paris. In schimb, Renault va dezvolta uzina de la Pitesti, ca raspuns la cererile mari pentru modelul Logan.

Premise:
Anul trecut, fabrica de la Craiova a fabricat doar 21,000 masini, in principal Daewoo Matiz. Aceasta cifra reprezinta doar 17% din capacitatea de productie a fabricii, de 125,000 unitati, folosind doua schimburi. Fabrica are in plan producerea a 140,000 motoare si 191,000 de sisteme de transmisie in acest an, apropiat de capacitatea sa maxima de 200,000 unitati, pentru fiecare.

Masinile produse la Craiova sunt vandute exclusiv in Romania, intrucat Daewoo Craiova nu are voie nici sa exporte masini sub marca Daewoo si nici sa produca sub marca Chevrolet. Exporturile Baniei se rezuma la motoare si sisteme de transmisie, ce sunt furnizate catre fabrici Daewoo din Ucraina, Polonia si Uzbekistan. Primele doua fabrici sunt detinute de UkrAVTO, companie ce construieste masini pentru GM pe piata ruseasca, si care se afla in negocieri pentru a produce modelele Chevrolet in Varsovia. Asadar, GM are deja conexiuni mai vechi cu fabrica de la Craiova.

Concluzie:
Aceste conexiuni, care pun GM in poll-position pentru Craiova, sunt intarite si din interiorul uzinei. Lucian Lutaru a declarat ca „fabrica lucreaza in concordanta cu principiile GM„. Tot pentru Automotive News: „Cei mai multi dintre angajatii coreeni care au lucrat odata in fabrica de la Craiova, lucreaza acum pentru GM Daewoo” – a declarat si Valeriu Girlea, purtatorul de cuvant al uzinei – „iar GM Daewoo furnizeaza componente pentru Matiz si kituri pentru alte modele Daewoo„.

Coroborand toate informatiile despre aventura craioveana la care am putut avea acces in ultimele 3 luni de zile, este inca greu sa anticipam deznodamantul. Insa, misterul secretomaniei de la Craiova ridica semne de intrebare.

Intrebari:
1. Ce avantaj de business poate obtine statul roman (ca parte in tranzactie) prin acest mod secretoman de privatizare a pachetului de control? Oare oficialii implicati nu cunosc mecanismul de baza al functionarii presei – „daca tac, inseamna ca au ceva de ascuns…„? Ii ajuta cu ceva o astfel de abordare (probabil nemeritata) ?

2. De ce Renault s-a retras inainte de a incepe „jocul” ? Sa fie doar un capriciu frantuzesc ? La o conferinta de presa in 2005 in care Dacia a atins acest punct , dl. Fourmont a declarat cu maxima claritate intentia Renault de a licita.

3. Se va lansa oare statul roman intr-o negociere cu tandemul GM-Ford ? Daca da, care va fi mecanismul ? Cat de posibila este punerea din nou in functiune a „rasnitei americane” (care – in 2001, printr-o abila succesiune de oferte GM si Ford – a „macinat” pana la 10% oferta initiala a creditorilor coreeni) ?

Oricum, mai avem de asteptat putin. Se pare ca lucrurile se vor clarifica cel mai tarziu in martie 2007. Si inca un mic detaliu – „47 de milioane” este mai mic decat „60 de milioane”, valoarea de rascumparare a pachetului de control la Daewoo Craiova. Vorbeste lumea…