feb. 072011
 

Client orbSistemul eHDI (sau e-HDI) care echipeaza anumite versiuni ale noilor Citroen C4 si DS4 este prezentat de marketerii francezi ca „sistem micro-hibrid”. Fara sa aveti vreo vina ca nu ati absolvit facultatea de „Automobile Rutiere”, aceasta denumire va poate tenta sa credeti ca noul C4 ar putea avea ceva in comun cu automobilele cu propulsie hibrida.
Nimic mai fals.

Denumirea „micro-hibrid” nu indica altceva la un automobil Citroen decat popularul sistem „Start & Go”, sistemul care opreste automat motorul masinii cand o scoateti din viteza la semafor, repornindu-l automat atunci cand intentionati sa va repuneti in miscare.

De ce au imaginat francezii un „Stop & Go” propriu?

Asa cum se poate observa in piata auto mondiala, este mai simplu sa achizitionezi o tehnologie existenta decat sa o reinventezi. Cu toate acestea, fara a intra in discutie vreo motivatie absurd nationalista, reinventarea „Stop & Go” de catre PSA a fost o necesitate justificata, cauzata de particularitatile familiei de motoare diesel HDI.

PSA testeaza de mai mult timp tehnologia hibrida electric-diesel (prima oara anuntata oficial in 2006), insa trecerea la productia de serie nu a putut avea succes din cauza dificultatilor ridicate in proiect de tehnologia HDI. Sistemului STT, primul sistem „Stop & Go” construit de francezi si la care vom face referire in continuare, este exact (identic) acelasi lucru cu eHDI-ul, dar „rebotezat” de marketingul Citroen.

Care este legatura dintre STT/eHDI si tehnologia hibrida?

Pentru clientul care cumpara un Citroen C4 sau DS4 „microhibrid” nu exista absolut nicio legatura. La nivelul cumparatorului, denumirea de „sistem micro-hibrid” naste doar interes, urmat de confuzie si dezamagire. Atat.

In plan tehnic exista o anumita legatura.

Daca veti conduce o Toyota Prius sau o Honda Insight veti remarca usor ca trecerea de la propulsia clasica la cea electrica se face automat datorita unui sistem special. PSA a imaginat un sistem similar, numit STT, a carui prima generatie a fost un esec.

Spre diferenta de cele mai multe dieseluri din piata, tehnologia HDI foloseste presiuni foarte mari de injectie, iar pornirea rapida a unui astfel de motor trebuie facuta de un sistem nu doar puternic, ci si foarte rapid. A doua generatie STT de la Peugeot (sau eHDI-ul Citroen) raspunde corect nevoilor de pornire instant a unui diesel de tip HDI. Adica poate fi integrat in viitor intr-o platforma hibrida electric-diesel.

Intr-adevar, STT/e-HDI este un punct „de cota obligata” pentru relansarea aventurii hibride la PSA Peugeot Citroen. Insa de aici si pana la a denumi acest sitem ca fiind „micro-hibrid” este o cale lunga, pe care niciun constructor responsabil nu ar trebui sa o parcurga, daca isi respecta clientii indiferent ca acestia sunt ingineri sau poeti.

Total Auto nu tolereaza comertul bazat pe confuzia clientului

„Sistemul micro-hibrid” este generator de confuzie, terminologia Citroen fiind doar un gest disperat de marketing pentru eficientizarea campaniilor publicitare. In mod surprinzator (sau nu), niciun producator auto nu a protestat in vreun fel impotriva „micro-hibridului”, semn clar ca acest tip de „joc” este unanim acceptat in piata auto mondiala.

Politica „literelor mici cu steluta” a incetat sa mai fie un monopol al bancherilor. De acum o puteti intalni peste tot si in showroom-urile din care doriti sa cumparati noua dvs. masina. Asadar atentie…