Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. este un afb

  2. Buna am o masina Renault Megane 1.9 Break fabricatie 2004 inmatriculata in RO in 21.12.2006 fiind Euro 3; dupa noua lege va trebui platita taxa de poluare la schimbarea proprietarului care ma ajunge aprox 2500 euro; am observat daca s-ar putea face trecerea de la Euro3 la Euro4 s-ar reduce considerabil taxa. este posibila acesta modificare,ce presupune si daca da cam cat ar costa daca stiti?

    • Intrebarea dvs cere un raspuns complicat.

      In versiunea scurta, raspunsul este NU, un model Euro3 nu poate fi upgradat la Euro 4, deoarece diferentele dintre cele doua norme depasesc o simpla discutie despre noxe, fiind important si comportamentul in timp al acestora (detaliu pur constructiv care nu poate fi upgradat).

      Cu toate acestea, exista masini al caror motor are capabilitati Euro4, dar au fost setate Euro3 din ratiuni comerciale. Aceste masini pot fi upgradate prin aplicare de filtre Euro 4 si si resetarea calculatorului care gestioneaza functionarea motorului.

      Pentru o discutie atat de detaliata ar trebui sa intrebati la Renault, dar – din cate stiu – ei nu au nicio procedura de upgrade, chiar daca in anumite conditii (ca cele descrise) ar fi posibil d.p.d.v. tehnic un upgrade corect. Sincer, nu cred ca Renault va face vreun upgrade.

      Atentie la sarlatani. Probabil vor aparea „meseriasi” care vor avea pretentia ca pot face upgrade de la Euro 3 la 4. Va vor monta 2 fltre pe a caror cutie va scrie ceva gen „Euro 4”, va vor lua banii, iar cand veti merge la RAR ramaneti tot Euro 3.

      Tinand cont de intreg raspunsul, puteti deduce usor ca imi este imposibil sa avansez vreun pret pentru un astfel de upgrade.

      Atentie si la legendele germane, intrucat acolo se fac upgrade-uri in service (costa in jur de 300-500 €), insa acestea nu sunt upgrade-uri tehnice (aproape imposibil de facut), ci upgrade-uri fiscale pe baza de filtre. Singura tara cu dispensa UE in acest domeniu este Germania. La noi un astfel de upgrade nu are niciun efect fiscal, deoarece upgrade-ul nu este recunoscut de RAR.

  3. am un volkswagen lt din 1995 camioneta poate sa imi spuna cineva ce norma de poluare are? ca in carte nu scrie nimica masina este din germania va multumesc

    • Numele modelului si anul de fabricatie sunt insuficiente pentru un raspuns sigur. Cel mai probabil masina dvs este nativ Euro1, dar este posibil ca ulterior sa se fi bucurat de un upgrade la Euro2, care ar putea fi recunoscut inclusiv de RAR.

      • masina este volkswagen lt 2400cc diszel din 1995 camioneta mar interesa ce euro are ,deocamdata nu am cumperato dar mar interesa intre anii 1992 si 1995 de 3.5 t in germania am gasit o gramada dar mie frica sa cunpar multumesc frumos

        • Datele suplimentare pe care le-ati postat nu ajuta prea mult. Importante sunt urmatoarele doua aspecte:

          – 1. Ce scrie pe brief la norma de poluare (cum o fi, tehnica sau fiscala) sau intrebati-l pe neamt asta. Daca este E2 sau D2 sunt sanse mari sa iasa Euro2.

          – 2. Codul motorului (numele motorului, nu seria). Daca nu identificati codul, putem incerca si seria motorului.

          In cazul VW acestea sunt elementele cele mai bune de identificare a normei Euro pentru autovehicule din perioada respectiva. Insa cel mai sigur lucru este sa cereti consultanta RAR inaintea vanzarii. Costa vreo 50 lei. Merita, pt. ca raspunsul lor este sigur 100%.

          • Un Fiat punto de 1242cc pe benzina din 20 12 2001 inmatriculat in RO in 10 08 2011 emisii CO 136 e posibil sa fie Euro 4?

  4. buna, iulian, am achizitionat o masina vw golf 4 din germania an fabricatie 2000/6 iar in serie iese 2001. este 1,4 16 v. la identificare s-a descoperit ca ar fi fost schimabta motorul, acuma este un akq, dar toate seriile arata axp, si in portbagaj, si pe flansa si pe capac la distributie. se poate sa imi dea euro 2in loc de 4?

    • Salut,

      Nu stiu exact cum va proceda RAR, insa mi-e teama ca oamenii de acolo vor lua in consideratie motorul si nu etichetele.

      Apropo de AXP: – nu este automat Euro4. El are capabilitati euro 4, insa a fost comercializat si in setari Euro 3.

  5. am un ford mondeo 1.8 TD FABRICAT IN germania
    1994,COD MOTOR rfn/rfm.stie cineva ce euro este xca in acte nu scrie nimic.

    • Daca nu scrie nimic in acte, inseamna ca este non-Euro.

      Insa personal cred ca exista informatii in actele masinii, dar pe care nu le-ati identificat corect. Cred ca aveti un Euro 1 nativ, upgradat la Euro2. In general D2-urile (norma fiscala germana de poluare) cam ies Euro2 si la RAR.

      • In actele masinii nu scrie nimic.Masina are acte de Franta.Este fabricata in Germania in luna a sasea anul 1994.Dar din seria caroseriei se poate deduce ce euro este?

        • Am inteles.

          In Franta se plateste „calul fiscal”, iar norma Euro este o chestiune strict tehnica, de care oamenii obisnuiti nu au habar. De aceea, norma nu apare deloc in acte.

          Seria caroseriei nu contine in niciun digit informatii legate de norma euro a masinii. Cel mai probabil, masina este Euro1. In acest caz, este indicata apelarea serviciului de consultanta RAR (50 lei) care va poate oferi un raspuns sigur 100%.

  6. am si eu un pegeout partner din august 2005 cumparat in Spania si as vrea sa-l inmatriculez in Romania ce euro are 3 sau 4?
    multumesc

    • Informatiile sunt insuficiente pentru un raspuns cat de cat plauzibil. Avem nevoie de: tip motor, carburant, filtru particule (da/nu), transmisie, putere maxima.

      Nu exista retete generale dupa care sa fie facute aprecieri exacte. Trebuie studiat de la caz la caz.

  7. Am un Citroen Xantia activa din 1999 motor RHZ HDI 2.0 80kw
    cutie 5 trepte adusa din Spania puteti sa spuneti ce euro
    este?
    Va multumesc.

    • Cred ca este Euro 3, deoarece motorizarea RHZ 1997 cmc 80 kW apare in lista veche RAR ca incadrandu-se in aceasta norma. Insa nu sunt 100% sigur.

  8. In primul rand doresc sa te felicit ptr promptitudinea raspunsurilor catre cititori si iti doresc Un an nou plin de bucurii!Indraznesc sa te intreb si cred ca esti ”satul” de cuvantul norma de poluare si taxa de inmatriculare.Ce masini dupa anul 2000 si ma refer cu maxim 2000 de cmc ca motorizare(benzina) ar putea fi incadrate in norma de poluare euro 4 si aici ma refer la cele nemtesti(VW,AUDI,OPEL SI MAZDA 6 CARE APAR DUPA 2003 CA FIIND EURO 4)
    As dorii sa achizitionez o masina din UK si din pacate actele nu sunt ca in Germania(ma refer la brief de unde reiese norma de poluare)Multumesc si astept un raspuns

    • Buna ziua,

      Multumesc pentru aprecieri, insa – asa cum se intampla intotdeauna – trebuie sa va si dezamagesc un pic: nu exista retete exacte (sau tabele clar definite) care sa poata fi consultate de publicul larg. Din pacate nu avem acces liber la bazele de date ale RAR. Daca ar exista lista pe care vi-o doriti, as publica-o imediat cu acces gratuit pentru toata lumea.

      Raspunsurile oferite reprezinta fiecare in parte cate a mica cercetare, care pune cap la cap mai multe cioburi de informatie legate de cazul concret. La automobilele produse de grupul VW (VAG) exista o anumita logica a numelor motoarelor, la altii exista o logica a datelor de fabricatie, la altii conteza anumite detalii constructive care nu au legatura tehnica directa cu norma de poluare, s.a.m.d.

      In plus – va spun din experienta scormonitului personal – exista masini identice dar cu setari diferite si respectiv norme euro diferite. Un caz interesant a fost una din motorizarile Skoda Fabia, care in functie de cutia de viteze manuala/automata era Euro4/3 la masini identice.

      Dupa ce Germania si-a repozitonat impozitarea auto in fc. de emisiile de CO2, au mai ramas fix 3 tari care calculeaza taxe sau impozite dupa norma Euro: Grecia, Ungaria si noi. Europenii (inclusiv UK) habar nu au ce este norma Euro, intrucat o astfel de informatie este la fel de obscura/tehnica precum alezajul pistoanelor sau tensiunile de comanda in bus-urile CAN.

      Insa UE deja gandeste un sistem de taxa/impozitare auto unitar, care se afla in lucru la Comisia Europeana.

      Daca ati avut rabdare pana aici, sper ca ati inteles de ce nu pot sa va ofer o lista simpla cu cateva motorizari cu care sa mergeti la sigur la cumparaturi de masini din anii 2000-2003 in UK. Fiecare particularitate a cazului concret poate intra in calcul.

      Criteriul anilor de fabricatie ramane cel mai sigur, cu el sigur nu va pacaliti, chiar daca aplicandu-l puteti rata modele Euro4 lansate inainte de anul 2005.

  9. salut, as vrea sa cumpar o masina inca nu m-am hotarat ce sa aleg intre Opel Astra 2001-2003 (1400 cmc), Opel Agila 2004-2006(1200 cmc), VW Golf 4 2001-2003 (1400 cmc), VW Polo 2000-2003 (1000-1400 cmc), vreau neaparat sa fie cu EURO 4 m-am tot interesat pe net majoritatea vanzatorilor sustin ca anii respectivi la masinile de mai sus si la cilindreele mentionate (benzina toate) ar avea Euro 4 , sa fiu sincer mi-e teama sa nu iasa euro 3 la RAR , va rog daca se poate sa-mi dati niste indicative cum sa determin daca ,,, chiar sunt EURO 4 dupa serii dupa acte, multumesc anticipat.

    • Buna ziua,

      Din pacate, nu exista o reteta standard pentru „ochirea masinii potrivite”. Masini care la cunoscuti sunt Euro4, la dvs poate fi Euro3 si invers (este o poveste f. lunga si complicata acest subiect). Singura solutie este analiza fiecarui caz concret in parte. Despre niciuna din grupele de automobile indicate de dvs mai sus nu se poate da un verdict global.

      Nemtii stiu ca pentru masina lor platesc taxe ca pentru euro4 si considera ca detin automobil Euro4. Nu este intotdeauna corect, iar greseala nemtilor este rareori facuta cu buna stiinta. Ei sunt convinsi ca va vand un Euro4, insa ceea ce cumparati se dovedeste a fi Euro3/D4 (D4 fiind norma fiscala, nu tehnica).

      Intocmirea unui catalog cu normele Euro certe ale unor automobile apartinand anumitor serii, este o misiune imposibila.

  10. buna seara am o intrebare si eu despre norma euro. Am un audi a4 din iulie 2004 1900 tdi s-line quattro si nu stiu unde se incadreaza euro 3 sau euro 4 ? va multumesc mult

  11. salut iulian ,am si eu un saab 9-5din 1997 luna decembrie motor 2000 cmc. 150 cp.si as vrea sa stiu si eu ce euro are si daca la inmatriculare se tine cont de optiuni,cum ar fi,abs,airbag.iti muktumesc anticipat.

    • Buna ziua,

      Daca tara in care s-a inmatriculat prima data masina (cand a fost noua) era membra UE in 1997, atunci masina este sigur Euro2.

      La inmatriculare se tine cont automat de calculul deprecierii reale, daca la dosar includeti constatarea deprecierii de catre RAR, insa RAR nu face aceasta constatare decat la cererea expresa a proprietarului si doar contra cost (pana in 100€).

      Insa in cazul dvs, masina fiind mai veche de 14 ani, deprecierea reala nu produce efecte, intrucat reducerea totala la un automobil nu poate depasi cota corespunzatoare unui automobil din categoria de vechime „mai vechi de 14 ani”.

      • va multumesc pentru raspunsul prompt si corect,da masina este inmatriculata in spania si eu o am din 2008 certificatul este pe numele meu,practic fac doar o schimbare de domiciliu nu o inmatriculare, din zaragoza in colonesti-olt.nu inteleg de ce mai suntem in U.E. ….va multumesc inca odata

        • Aveti dreptate cu „de ce mai suntem in UE”, insa deocamdata aceasta „tara mare si fericita” este in formare. Nu mai putin de 19 tari din 27 au taxa de prima inmatriculare pe teritoriul lor. Printre ele se numara si… Spania.

  12. Asi dori sa imi iau un ford fiesta, tara de origine fiind Suedia, an fabricatie 08/2000 iar proprietarul sustine ca e euro 4. Oare este posibil sa fie euro 4? Multumesc!

    • Buna ziua,

      Posibil este, insa probabilitatea este mica. Puteti gasi Fiesta Euro4 doar pe benzina si doar pentru pentru cilindreea de 1424 cmc.

      Va rog sa nu intelegeti din asta ca toate Fordurile Fiesta pe benzina de 1424 cmc sunt Euro4, ci doar ca raritatile la care facem referire pot aparea doar in acest segment. In fapt, cele mai multe sunt Euro3.

  13. tot cu saab-ul sunt,am verificat pe certificatul de inmatriculare si este fab. in 1997 dec. si inmatriculat in 1998 luna feb.,am sanse sa fie euro3? multumesc.

    • Buna ziua,

      Nu sunt si nici nu vreau sa par vreun „guru” infailibil in materie de automobile. Va pot spune doar ca eu nu am auzit niciodata, in niciun fel de circumstante, de vreun model Saab care sa fie Euro3 in anii 1997-1998.

      • in tabelul rar-ului cu datele din certificat(B205E,1985CMC,110KW,215KM/H, 5 TREPTE)spune ca ar putea fi euro 3.dar o sa merg la RAR sa fac o cerere sa aflu.iti multumesc foarte mult pentru raspunsurile date.

        • Va doresc succes si sper sa ma insel. Nu am niciun motiv ca sa imi dorec ca dvs sa platiti o taxa mai mare.

          O posibila explicatie pentru prezenta in vechile tabele RAR a motorizariii dvs. poate fi si aceea ca B205E a avut doua generatii, una Euro2 si alta Euro3.

          Repet, sper sa ma insel, iar masina sa fie Euro3.

  14. buna.am un ford tranzit 1998cc fabricat in septembrie 2005 .as vrea sa stiu ce euro este.multumesc.

  15. as avea o intrebare am cumparat un ford mondeo din anul 1998 luna 12 as vrea sa stiu daca se poate incadra la euro 3