apr. 042008
 


Noul model matematic al taxei este echilibrat. De aceea, el indeparteaza acuzele de protectionism pentru masinile din parcul de „buy-back” al importatorilor de masini noi. Cu toate acestea, raman cateva detalii legate de aceasta taxa blestemata, care – daca nu vor fi lamurite – romanii vor continua sa se simta furati. Haideti sa le analizam pe rand…

1. Prima versiune a taxei, declarata ilegala atat de Comisia Europeana cat si de mai multe instante romanesti, continua sa fie incasata. De ce? Care este ratiunea pentru care statul roman continua sa desfasoare cu buna stiinta un demers ilegal (legea europeana prevaland in fata celei nationale)?

Daca vom intra din nou in discutii despre cat de subtire este bugetul amaratei noastre patrii, nu ajungem nicaieri. Guvernul se jura ca banii nu sunt necesari la buget, ei fiind directionati integral catre mediu. Spatiile verzi si pistele de biciclisti pot astepta 3 luni pana la intrarea in vigoare a modelului corectat, nu-i asa? De ce se fac in continuare incasari ilegale in numele Guvernului Romaniei? Aici trebuie dat un raspuns…

2. De ce a apelat Guvernul la o formula care include „norma Euro” PLUS „emisiile de CO2”? De ce nu s-a ales doar unul din cele doua modele? Ce sens face aceasta abordare?

In Europa exista taxe pe CO2 (taxa indirecta pe consumul de combustibil) si taxe pe noxe (taxe directe pe nivelul normei Euro). Cu exceptia Romaniei, nimeni nu amesteca cele doua modele. Pentru modelul pe CO2 exista pragul de 120 g/km sub care orice masina este scutita de taxe. Nu si in Romania. Datorita taxei „hibride” (avem si noi hibridele noastre…), in Romania pot fi taxate si masini cu emisii mai mici de 120 g/km, datorita componentei pe noxe a formulei.

In schimb, in Romania scapi de taxa daca ai o masina Euro5, indiferent de emisiile de CO2 !! Imi scapa logica in virtutea careia au fost imbricate doua taxe distincte, cu doua filosofii complet diferite, care se anuleaza reciproc. Cum se explica aceasta ciudatenie?

3. Va rog sa urmariti cu atentie urmatorul rationament. Alegem norma Euro 4, precizand ca demonstratia este aceeasi pentru orice alta norma. La Euro 4 alegem o motorizare de 1400 cmc si una de 1401 cmc.

La cilindreea de 1400 cmc datoram 0,2 euro pentru fiecare cmc, in timp ce la cilindreea de 1401 datoram cu 50% in plus. Daca la motorul de 1401 dam la o parte 1 cmc, ne raman 1400 cmc. De ce trebuie taxati cu 0,3 euro? Polueaza ei mai mult decat cei din motorul de 1400? Nicidecum, fiind vorba de cilindree egala si norma Euro identica!

Prin urmare, la cilindreea de 1401 cmc, calculul corect ar trebui sa fie urmatorul:
(1400 cmc x 0,2 euro) + (1 cmc x 0,3 euro) = 280,30 euro.
Si nu (1401 cmc x 0,3 euro) = 420,30 euro… Adica 140 euro diferenta, fara sa mai calculam taxa pana la capat.

Pana la 1400 cmc trebuie facut calculul cu 0,2 euro/cmc, iar valoarea urmatoare din tabel (0,3 euro, corespunzatoare intervalului 1401-1600 cmc) trebuie aplicata doar pentru ce depaseste 1400 cmc!

Detaliul nr.3 este o grosolanie a Guvernului. Un detaliu necunoscut Comisiei Europene. Comisia crede ca Romania isi calculeaza taxa corect si de aceea a aprobat aceasta varianta de taxare. Ei nici nu banuiesc ca autoritatile romane se prevaleaza de orice smecherie de 2 lei (vechi) ca sa mai ciupeasca un ban in plus.

Daca aveti cea mai mica senzatie ca exageram, va rog sa recititi un articol care – probabil – a trecut neobservat la vremea lui: UE informata gresit – impozit Logan, 2€ /an ?”. Pana pe 10 Aprilie, vom definitiva toate obiectiile. Aceasta taxa este „o sarcina fiscala injust asezata”. Pentru detalii, consultati Constitutia Romaniei, art.56, alin (2)…

  46 comentarii despre “Taxa AUTO – trei detalii greu de inteles”

  1. ce-i de facut?? sa plecam naibii toti tinerii care unde vedem cu ochii si sa ii lasam pe dragii nostri politicieni ca Moise-n pustie.

  2. off-topic..sorry…am auzit cazuri in care persoane si-au prelungit cu inca o luna numerele provizorii in tara. e posibil asa ceva?…e ilegal?or fi avut pile?:mrgreen: ms

  3. Si eu am auzit asta, dar nu cunosc detalii. Banuiesc ca este in legatura cu actuala taxa care este ilegala. Trebuie sa stie mai mult cei de la Politie. Daca afli, te rog sa postezi. Multzam fain.

  4. uite am intrebat un politist de la rutiera..:| nah ce mi-a zis.. ca legea spune ca un autoturism poate fi inmatriculat provizoriu de maxim 3 ori,doar ca politia nu vrea sa o faca mai mult de o data.acum nu stiu cum se interpreteaza chestia asta si nu prea l-as crede pe nene politist.Se stie clar ca legea spune ca inmatricularea provizorie este de o luna si se face doar o singura data? nu stiu unde sa caut legea asta.daca stie careva? mersi

  5. salut!am adus si eu o masina din germania si (normal)vreau sa o inmatriculez dupa 1 iulie.intrebarea mea este:daca-i fac acum omologarea (identificarea)cat timp este valabila?

  6. in ce priveste taxa,sant si eu de acord cu voi ca este un abuz care afecteaza oameni de rand,pentru ca cei cu bani si-au cumparat demult masini bune.eu as considera-o chiar tradare din partea conducatorilor acestei tari.

  7. Certificatul de Autenticitate emis de RAR este valabil 60 zile.

  8. multumesc iulian !

  9. iuliane nu se stie cand se va publica Ordonanta in Monitorul Oficial ? ca pana atunci eu nu cred nimic , ca prea am vazut si auzit multe de 4 luni …

  10. Nu ma risc cu pesupuneri. M-am mai pacalit de vreo 2-3 ori. In proiect exista un termen clar – 1 iulie 2008. Daca acest termen va fi respectat sau nu, nu poate sti nimeni. Nici macar guvernul…

  11. Da corect exista termenul de 1 iulie. Mai avem apoi la fel de clar specificat ca vor exista niste norme metodologice ce vor fi publicate la 30 de zile dupa publicarea Ordonantei in Monitor. Si asta inainte de 1 iulie. Deci calculul ne spune (in mod logic…) ca CEL TARZIU la sfarsitul lui mai trebuie publicata in Monitor. Chiar sunt curios cat vor trage de timp… Nu m-ar mira sa o publice in 31 mai noaptea la 12 fara un sfert …

  12. Cred ca este o aberatie, mai ganditiva!

  13. oare de ce nu putem sa fim si noi in rind cu liumea , adica sa ne trezim odata, ca D-mne prosti mai suntem, am ajuns sa plec din tara pt ca nu mai suport prostia si nemernicia liderilor nostrii,…D-mne da sa i impuste sau sau macar sa le de-a un sut in fund cpii nostrii,..nimeni nu se gindeste cite familii sau destramat din cauza politicienilor nostrii,din cauza avaritiei lor,..traiti fratilor in prostie si minciuna,oare cit or sa mai reziste romanii !!!!??

  14. atata timp cit iti platesti taxele la stat esti un om cinstit si cu respect din partea statului,dar atita timp cit esti un nemernic si tragi si sufletul din poporul tau ,doar ca sa ai tu un salar bun, trebuie sa fii judecat,..avem acest drept de a spune NU, dar nu stim sa il folosim,avem o multime de drepturi dar nimeni nu ni le spune pt ca le e frica ca ne-am putea trezii si D-mne fereste de furia romanului,…dar D-mne da sa ne vina si noua mintea la cap,niciodata nu poate fi prea tirziu,…TREZITI-VA ROMANI,..luati ceea ce este al vostru,..dreptul de a trai liberi ,pt asta am murit atitia la asa zisa revolutie,macar sa ne demonstram noua ca totusi suntem oameni, cu cap si cu creier, adica sa vedem lumea asa cum treb sa o vedem , libera si frumoasa..

  15. nu am inteles prea bine ce este cu cei 6oo de euro. este obligatorie sau nu.se poate ocoli aceasta taxa, daca da, cum?