iun. 182007
 

Piata auto nr.1 a Europei, Germania, a devenit extrem de atractiva pentru intreprinzatorii romani orientati spre comertul auto „second hand”. O piata atractiva, dar dificila pentru cei care nu vorbesc limba germana. Contand pe inteligenta speculativa romaneasca, ne-am gandit ca v-ar putea fi de folos un microdictionar auto german-roman.

Daca „Erstzulassung” (data inmatricularii) a devenit un termen cunoscut, iata si alti termeni des intalniti in ofertele nemtesti:

Getunte Scheiben = geamuri fumurii
Aussenspiegel = oglinzi exterioare
Aussenspiegel elektrisch = oglinda ext. electrica
Nebelschlussleuchte = lumina de ceata spate
3.Bremsleuchte = al 3-lea stop
Zentralverriegelung = inchidere centralizata
Wegfahrsperre = antifurt la cheie (cheie cu cip)
Servolenkung = servodirectie
Elektr. Fensterheber vorn = geamuri electrice fata
Lautsprecher (Anzahl) = boxe
Hohenverstellbar Fahrersitz = scanul soferului ajustabil pe verticala
Lenkrad hohenverstellbar = volanul reglabil pe verticala
Aussentemperaturanzeige = termometru pt. temperatura exterioara

Sunt cuvinte greu de pronuntat, dar ideea este sa va descurcati pe o oferta scrisa. Succes. (Acest mini-glosar este o preluare. Ne-a placut foarte mult aceasta idee, propusa pe un forum auto romanesc.)

  787 comentarii despre “SH Germania – ABC auto nemtesc”

  1. Nu cunosc un caz concret. Ceea ce scriu mai jos este doar o presupunere personala:

    Cred ca se ia in considerare norma pe benzina. Tehnic, nu se poate executa un ciclu dinamic Euro3 pe GPL, deoarece masina porneste obligatoriu pe benzina, testele la rece fiind imposibil de facut pe gaz.

  2. iuliane scuza-ma daca repet intrebari care au primit poate deja raspunsuri, dar e foarte greu sa caut pe toate topicurile… Situatia e simpla : am adus o masina din strainatate, nu vreau sa o inmatriculez (deocamdata), toata lumea stie de ce … Intrebarile ar fi : daca nu o declar la fisc dupa o luna iau amenda ? Mare ? O alta intrebare : RAR-ul odata facut va fi valabil o luna ? In curand expira nr straine, am sa scot provizorii romanesti, si apoi … am sa stau pana … se publica cuantumul noii formule …

  3. Dane de fisc nu scapi. Du-te si declar-o chiar daca nu o inmatriculezi. Daca depasesti 1 luna de la achizitie iti dau aia amenda. Oricum iti vor cere sa platesti de la achizitie… Nu faci nici o economie.

    Identificarea RAR („diploma” aia securizata) este valabila – corectat – 2 luni (60 zile). E prea devreme sa o faci acum, abia in iulie se va intra pe noua taxa.

    Ma rog… au zis ei mai multe pana acum… dar poate ca iulie ramane valabil.

    Scuze pt faza cu 6 luni – sper ca nu ai apucat sa faci identificarea…

  4. Salut Iulian,
    Pentru inceput vreau sa-ti multumesc pentru sfaturile pe care le dai (pe mine m-a ajutat sa-mi aleg tipul de motor la Skoda pe care doream sa o cumpar de afara, pentru a fi sigur ca este Euro3[ca de Euro4 nu aveam eu bani!!!])
    Am si eu o intrebare:daca am adus din Spania o Octavia 2002 dar nu vreau sa platesc taxa de prima inmatriculare,cum ar merge daca solicit biroului de inmatriculari sa-mi inmatriculeze masina fara taxa auto achitata, ei bineinteles ca o sa refuze,solicit un raspuns in scris la refuzul lor,in care sa precizeze motivul refuzului(neplata taxei auto),iar pe baza acestui raspuns sa deschid un proces in instanta solicitand o hotarare judecatoreasca prin care sa fie obligat biroul de inmatriculari sa-mi inmatriculeze masina fara achitarea taxei, (taxa fiind una cu caracter nelegal deoarece incalca tratatul uniunii europene etc. etc.)Pina la solutionarea actiunii in instanta voi cere sa mi se inmatriculeze masina provizoriu.
    Concluzia ar fi ca nu vreau sa platesc taxa de prima inmatriculare pentru ca apoi sa o recuperez, la cum se grabesc ei sa dea banii inapoi….vezi banii pentru Dacii, banii de la F.N.I.,etc.

  5. Si era sa uit: m-am programat la R.A.R. pentru omologare (cica asta se face la masinile aduse de afara)si mi s-a spus ca omologarea este valabila 60 de zile.Identificarea la care faci tu referire mai sus, valabila 6 luni, sa fie altceva decat omologarea?

  6. Nelu Covaciu – pe rand:

    1. Functionarii de la politie au in fata o lista cu piesele necesare la dosar pentru inmatriculare. Daca lipseste una, nu este primit dosarul.

    Juridic ei nu sunt culpabili, ei fiind obligati sa respecte legea, indiferent ca aceasta este stramba sau nu. In cazul nostru este… :mrgreen:

    Prin urmare lipsa chitantei la dosar nu poate trece neobservata, iar faza cu hartia semnata de ei, chiar daca se va intampla vreodata, va contine explicatii seci despre ce prevede legea. Nu castigati.

    2. Omologarea si identificarea sunt operatiuni diferite. Omologarea este un fel de „accept tehnic” fara de care masina nu poate circula in Romania (Skoda Octavia are omologare de tip in Romania – nu cred ca va trebuie la inmatriculare decat cartea de identificare a masinii), in timp ce identificarea RAR este doar o verificare daca masina respecta coordonatele tehnice pentru care a fost omologata sau nu. Identificarea se face la fiecare tranzactie SH, indiferent ca masina este din Romania sau din afara Romaniei.

    La identificare, certificatul este valabil 60 de zile (am corectat si la raspunsul gresit pentru Dan !). Mi-a jucat memoria o mica festa. Insa OMOLOGAREA in sine a unui model nu expira in timp. In nici un caz in 60 de zile. Probleme de omologare apar doar daca masina este modificata. Atat timp cat masina isi respecta omologarea initiala, omologarea nu expira.

  7. Am nevoie de ajutor! Am hotarat sa achizitionez o masina sh,fapt pentru care am rugat un prieten care se ocupa cu astfel de tranzactii sa-mi achizitioneze una din Belgia. Acesta a achizitionat-o pe firma lui, si mi-a spus ca in tara pe langa pretul ei de acolo care era fara TVA trebuie sa-i platesc si TVA

  8. Traiesc cu impresia vizavi de ceea ce am scris mai sus ca undeva este o smecherie! Astept raspunsul dvs. Va multumesc!

  9. cristian – nu-i smecherie, comerciantul FIRMA datoreaza TVA pe orice tranzactie.

    Daca ar fi fost cumparata pe firma dvs, ati fi scapat de TVA.

    Daca ar fi fost cumparata de dvs direct de la un cetatean belgian (nu firma…), ati fi scapat si in aceast caz de TVA.

    Daca mergeati sa vi-o cumparati personal dintr-un magazin belgian, ati fi platit (inclus in pret) TVA-ul belgian.

    In conditiile prezentate de dvs mai sus, pretentia prietenului este corecta.

  10. Multumesc mult Iulian!, dar pentru a fi in regula trebuie sa emita factura sau se face contract vanzare-cumparare?

    Multumesc!

  11. Obligativitatea de a incasa TVA deriva din cea de a emite factura. Fara factura, nu exista TVA. :mrgreen:

  12. iuliane problema se pune asa : am fost la fisc si au zis ca fara cartea tehnica romaneasca (eliberata bineinteles de RAR) nu le pot declara masina ! dar de declarat tot trebuie sa o declar pt ca altfel (ziceai) ca iau amenda ! asa ca sunt obligat sa fac RAR-u ! dar ala e valabil apoi 2 luni … si asta inseamna ca va mai trebui sa-l fac odata pana in 1 iulie ! si nu costa numai vreo 300 lei … oricum m-as invarti pierd bani … spune-mi daca vezi vreo solutie pe care eu nu reusesc sa o vad …

  13. buna seara .
    am si eu brief de la un vw golf 4 si nu imi dau seama ce clasa de emisii are
    daca ma puteti ajuta?

  14. dan – mi se pare extrem de clar, la fisc se va lua in considerare data la care va aparea „cartea” romaneasca. Prin urmare nu trebuie sa te stresezi… :mrgreen:

  15. nastase dorel – incercam ๐Ÿ˜€

    Ce cod (sau serie) motor aveti la Golf? Din ce an e?