mai 252007
 

Skoda Fabia a intrat oficial pe piata din Romania. Un model nou, dar in acelasi timp vechi. Nou pentru ca abia a fost lansat. Vechi pentru ca – in ciuda trendului – este o masina mult mai mica decat concurentii sai din pseudoclasa „hatch de 4 metri” – Peugeot 207, Clio III sau Grande Punto, masini care au fost deasemenea lansate recent.

Noua Fabia este mai ingusta si mai scunda decat toate aceste modele. In acelasi timp, Skoda sugereaza ca Fabia se situeaza „la limita superioara a clasei sale„. Oare Skoda apartine altei clase si am apreciat noi gresit? Haideti sa aruncam o privire intr-o clasa mai mica, mai exact spre Suzuki Swift, deasemenea un hatchback, dar cu 30 de centimetri mai scurt. Alegerea nu este intamplatoare, ambele masini avand acea forma de „fier de calcat”, o caroserie ingenioasa care creaza mult spatiu deasupra capului pentru pasagerii de pe locul din spate. Pai, chiar si Swift-ul este mai lat decat noua Fabia. Si nu cu putin, ci cu aproape 5 cm…

Oameni buni, noua Fabia este mai lata (adica mai confortabila la umeri) doar decat clasa Matiz. Sau – in raportare la gama Citroen – mai lata cu doar 2 cm decat C1 si mai ingusta cu 3 cm decat C2.

Tot in prezentarea dealerului am citit ca „in categoria sa, Skoda Fabia este modelul cu cel mai mare spatiu pentru genunchi si cap in cazul locurilor din spate, pasagerii din fata bucurandu-se, in mod traditional la modelul Fabia, de un spatiu generos„. Incorect prin omisiune. Cele doua dimensiuni sunt laudabile doar separat, nu simultan.

Daca o persoana, de 1,80 metri inaltime sta pe scaunul din fata, in spate nu va calatori confortabil decat o persoana mai firava. Locurile fata si spate sunt „cele mai spatioase” doar daca o persoana ar alege sa ocupe unul din cele doua locuri. Cursa fata-spate a scaunului fata este lunga, se poate face loc suficient in fata sau in spate, insa celalat loc isi poate micsora spatiul pana la imposibilitatea accesului.

Toate aceste constatari nu reprezinta puncte slabe pentru noua Fabia. Este o masina de clasa mica si – logic – nu poate oferi pasagerilor confortul unui SUV. Discutabil este doar modul alunecos de popularizare a produsului, care poate induce in eroare clientul, fapt evident inadmisibil.

Fata de modelul vechi, noua Fabia este – indiscutabil – un pas inainte. A crescut in lungime cu 3 cm, s-a ingustat cu 1 cm si si-a pastrat inaltimea, dimensiunile sale exterioare fiind 3.992 x 1.642 x 1.498 mm. Spatiul destinat pasagerilor este sesizabil mai mare decat in cazul primei generatii, atat in fata, cat si in spate, insa cu rezerva deja precizata – pe rand, nu in acelasi timp. Portbagajul ofera un volum util standard de 300 litri, iar prin rabatarea banchetei spate rezulta un volum de 1.163 litri.

Fabia este dependenta de culoarea exterioara, fiind unul din acele modele pe care daca il vezi in culori diferite si nu esti foarte atent, poti jura ca ai vazut masini de dimensiuni diferite. Maroul metalizat o micsoreaza mult, chiar mai mult decat negrul. Griul sau galbenul o maresc spectaculos. Acest fenomen este vizibil la orice masina, insa in cazul Fabiei efectul este mult amplificat.

Fabia prezinta anumite imbunatatiri la interior, pasagerii din fata si din spate pot dispune (contra cost) de protectia airbag-urilor pentru cap. Plasticurile din bord par de calitate ceva mai buna decat la modelul precedent, insa finisajele interioare ar putea fi in continuare imbunatatite. Radio-CD-ul din bord este model vechi, cu afisaj mare pe cristale lichide. Cei de la Skoda zic ca este compatibil MP3, insa pe aparat nu apare nicaieri logo MP3. Pacat ca nu am avut un disc MP3 ca sa vedem care este adevarul. Oricum, la volum mare sunetul isi pierde din claritate, iar fetele usilor incep sa zbarnaie.

Alt punct slab, cotiera. Este CUMPLITA. In pozitie ridicata mi-am lovit cotul zdravan la fiecare actionare a franei de mana, iar in pozitie coborata m-a incurcat la manevrarea schimbatorului de viteze. Daca va veti cumpara Fabia, cereti neaparat sa vi se scoata din dotare cotiera.

Sub capota motorului puteti gasi una din urmatoarele sapte versiuni de propulsoare – 4 pe benzina si 3 turbodiesel.

Motoare pe benzina
1.2 HTP/44 kW (60 CP)
1.2 12V HTP/51 kW (70 CP)
1.4 16V/63 kW (86 CP)
1.6 16V/77 kW (105 CP; optional: transmisie automata)

Motoare Turbodiesel
1.4 TDI PD/51 kW (70 CP)
1.4 TDI PD/59 kW (80 CP)
1.9 TDI PD/77 kW (105 CP)

Cutia de viteze este decenta. Cea testata de noi a fost manuala in 5 trepte. La cerere, Fabia poate fi echipata si cu cutie automata, in 6 trepte.

Fabia ramane in vechiul segment de pret. Adica ceva mai jos decat celelalte hatch-uri de 4 metri, proportional insa cu diferenta de calitate. Nu cred ca noua Fabia va deveni pentru cineva masina visurilor, insa – in functie de jocul ofertelor speciale – poate avea succes in randul clientilor cu banii foarte atent numarati.

Productia versiunilor Fabia Combi si Fabia Sedan din seria veche va continua in paralel cu noul Fabia hatchback, asemanator dualismului intalnit la Peugeot (206-207), Renault (Symbol-Clio III) sau Fiat (Grande Punto – Punto Clasic), in care versiunile vechi supravietuiesc celor noi.

  45 comentarii despre “Skoda – noua Fabia hatchback, fara cosmetice”

  1. Nu am văzut-o în realitate, aÅŸa că nu pot decât să-mi dau cu părerea despre design. Vechiul model părea mai masculin, mai agresiv. Noua Fabia e mai rotunjoară, mai „grăsuţă”. De vină ar fi noul design al Skodelor, inaugurat cu Roomster. ÃŽmi place mai mult cum arată vechiul model, acesta e prea coreean pentru gustul meu…

  2. Roomster e urat.

    Noua Fabia aduce f mult cu noul Swift.

    Ideea este ca acest model nu face sens – e mai mic si mai putin confortabil decat tot ce a scos concurenta…

  3. Nu stiu de unde v-ati facut aceasta parere (rea as putea spune) despre noua Fabia, dar vreau sa va zic ca sunt proaspatul proprietar al unei astfel de masini si sunt extrem de multumit de spatiul pe care il ofera chiar si simultan (sa nu uitam ca este o masina care face parte din clasa mica).

  4. Domnule Catalisan, Skoda este o masina foarte ok. De fapt toate masinile anului 2007 sunt ok functional vorbind. Noi scriem articolele foarte critic, intrucat doar la acest nivel putem sesiza diferentele intre masini. Nu avem adversitati fata de noua dvs achizitie.

    Am testat Skoda Fabia aproape 250 km cu motorizarea 1,2 HTP (ocupand pe rand toate locurile pasagerilor) si va pot spune ca este o masina decenta. Am facut aceasta introducere ca sa lamurim fondul problemei.

    Trecand la nuantele din articol, am remarcat ca doua persoane de 1,80m nu incap simultan in fata si spate, pe aceeasi parte a masinii. Acest lucru nu este valabil – de exemplu – in Suzuki Swift, care e mai scurt decat noua Fabia cu 30 de cm… Si in acest caz se sta rau, dar se poate face un drum mai lung.

    E incorect ce am scris? Ati constatat dvs contrariul? Daca dvs si membrii familiei dvs sunteti sub 1,80m, nu mai face sens nici o discutie pe acest punct.

    Daca dvs sustineti ca este fals ceea ce am scris, va stau oricand la dispozitie pentru a face un test comun. Dvs cu Skoda, eu imprumut un Swift (o masina de clasa inferioara clasei Fabia). Berea sau Cola sau apa plata le dau eu 🙂

  5. Pentru toti cei nelamuriti de verva autorului – cititi postul urmator din blog. Daca lansarea nu e cu rasfat, nici masina numai e buna?

    Atunci calitatile unui automobil sunt date de cat de bine sunt rasfatati jurnalistii la evenimentul de lansare? Asta numiti obiectivitate? Amuzant…

  6. Draga Alex, nu ma intereseaza daca lucrezi la Skoda, la vreun dealer sau daca esti platit direct sau indirect de aceasta marca… Iti raspund ca unui amic.

    Eu am scris ambele articole. Sunt doua, pentru ca sunt doua subiecte. Ce sugerezi? Ca ar fi trebuit sa trec sub tacere mitocania de la lansare ca sa fiu mai credibil in fata ta? Poate in alta parte se fac astfel de artificii. NU si pe Totalauto.ro.

    In general, mitocania si lipsa de interes pentru client guverneaza industria auto de la noi. Ca reprezentant al cititorilor mei resimt din plin aceasta stare de fapt. Dar asta nu are legatura cu masinile. Ele nu au nici o vina.

    Respect marca Skoda, respect modelul Fabia, iar cea mai buna dovada este faptul ca nimic din prezentarea din articol nu poate fi combatut cu cifre sau masuratori.
    Pur si simplu acesta este adevarul.

    In legatura cu rasfatul jurnalistilor, asta este mentalitatea lor (a jucatorilor din piata auto), nu a mea. Lasand deoparte scriitorasii de curte (sunt destui), scriitura unui jurnalist auto nu depinde de numarul de fursecuri oferit de gazda. 🙂

  7. Draga Senosh,

    Nu vreau sa treci mitocania sub tacere, articolul despre lansae este justificat, daca asa s-a intamplat. Si sper ca le-ai facut si un scandal monstru dupa eveniment.

    Ce am sugerat in primul post a fost ca toata prezentarea ta a fost influentata de revolta fata de organizatori.

    Ce am inteles eu din articolul tau este ca ai cautat atent defectele Fabia si erorile importatorului in modul in care au prezentat masina. Ma amuza ca teribilele defecte sunt cotiera „CUMPLITA”, unitatea audio neinscriptionata cu MP3 sau modul „alunecos” (WTF? Skoda e rau?) de popularizare a automobilului, maroul subtiaza. Sunt argumente, chiar daca poate uneori sustinute de cifre si masuratori, puerile. Si spun asta fara sa vreau sa jicnesc.

    In ulitma instanta la fel de pueril sunt eu daca astept de la un jurnalist de blog ceea ce nu gasesc la mutli jurnalisti de presa scrisa sau jurnalisti cu adevarat consacrati – obiectivitate.

  8. Alex, iti respect opinia. Regret ca nu pot face altceva decat sa afirm – ca gafele organizatorilor evenimentului de lansare nu mi-au „intunecat judecata” despre acest model. Crede-ma sau nu. Mai mult nu pot face.

    In esenta, cam la acest nivel de detaliu apar diferentele intre modele in anul 2007. Personal, nu cunosc nici un model (din peste 900 existente in piata) care sa fie fundamental nefunctional. Toate masinile sunt bune, si sunt laudate toate peste tot. Insa – surpriza – dupa ce ti-o cumperi incepi sa observi detaliile. La acest nivel incep diferentele.

    Primesc cu barbatie si remarca ta despre jurnalismul de blog. Ceea ce sugerezi ca ar fi un fel de divizia B a jurnalismului, eu consider ca inseamna viitorul acestei meserii.

    Stiu ca nu te intereseaza, dar ma simt bine sa iti spun ca sunt jurnalist „clasic” din 91. Jurnalist auto din 98. Profesez si in media clasica (na, ca joc si in prima liga…). N-am scris niciodata de foame sau ca sa par destept in ochii familiei 🙂

    Alex, iti multumesc ca mi-ai scris. Pe bune. Dar oricat as incerca sa te fac sa revii pe blog, nu pot schimba alte adevaruri cum ar fi si acela ca Skoda Fabia este mai mica decat TOTI ceilalti competitori care au scos „hatchbackuri de 4 metri”. Fabia e invers decat trendul, iar acest lucru inca nu inseamna nimic – nici succes, nici esec. Culori, MP3-uri, cotiere, toate acestea sunt in planul 2. Pueril.

  9. Nush Alex, mie mi se pare obiectiv Senosh, si chiar ma intorc la blog cat de des pot….

  10. Lucian, la Alex e altceva, nu-i vorba de obiectivitate sau servilism.

    E (clar de tot) fan Skoda, iar afirmatiile mele l-au iritat. El considera ca mi-a raspuns „cu aceeasi moneda”…

  11. Pai in cazul asta Alex, eu sunt fac Corsa, si as da oricand si la orice ora o Fabia pe o Corsa…. 😀

  12. Mi se pare mie sau aduce cam mult a Lancia Ypsilon ?

  13. he he he

    abia acum poate spune Alex ca i-a jignit cineva Skoda 🙂

  14. :))))))))))
    Pe bune, cam seamana!!