mai 142007
 

qqai_sx4.jpgLa lansarea sa in Romania, s-a spus ca Nissan Qashqai este un competitor comun pentru VW Golf si SUV-uri mici gen Toyota RAV4. Nu sunt de acord. Nissan Qashqai este un crossover 100%, adica o clasa complet separata de cea a Golfului sau cea a lui RAV4. Singura competitie in care poate intra Qashqai este doar cea a crossoverelor de ultima generatie, iar cel mai apropiat de protretul robot ideal este Suzuki SX4.

Crossover-ele au fost inventate pentru a cuceri publicul american, mare iubitor de masini spatioase. Surpriza cea mare o constituie succesul lor in Europa, unde uzinele producatoare de corssovere sunt depasite de valul de cereri. Tara noastra inca este considerata piata cu absorbtie mica si, de aceea, batalia „cross” la noi va incepe abia cand se vor produce suficiente masini, cel mai probabil in 2008. Acesta e trendul si – prin urmare – va prezentam un studiu comparativ intre Nissan Qashqai si Suzuki SX4. Ambele tractiune 4×2.

Qashqai este construit pe platforma „C” a Aliantei, cea pe care este construit si Megane 2, fapt care justrifica greutatea cu 200 kg mai mare fata de SX4. SX4 este ridicat pe o platforma de clasa „B” (cea de Swift), extinsa. Asadar, ar fi de asteptat sa avem un Qashqai mare si un SX4 mic, insa lucrurile nu stau chiar asa. Haideti sa privim fotografiile.

SX4 este mai mic, insa strict in sensul de „mai scurt” (cu 21 cm), aceasta diferenta fiind imediat vizibila la profunzimea portbagajului. Plusul de 3 cm la latime si cel de 5 cm la inaltime nu sunt sesizabile la interior ca avantaj pentru Qashqai.

Si la Qashqai si la SX4, bancheta spate are doar 2 locuri REALE pentru adulti sau 3 locuri pentru copii. Inghesuiti – este adevarat – incap chiar si 3 adulti pe bancheta spate, insa in aceasta „configuratie” nu incurajam pe nimeni sa parcurga distante interurbane. 3 copii (sau persoane cu proportii mai mici) stau foarte confortabil pe bancheta spate in cazul calatoriilor lungi, fiind existente 3 centuri de siguranta. In cazul adultilor, pe locurile din spate persoanele mai inalte de 1,80 m pot lovi tavanul cu capul in cazul vreunui hop mai mare. Observatie valabila in cazul ambelor masini.

Lucrurile se schimba total la scaunele fata. Confortul pentru locurile din fata este senzational, la volan putandu-se aseza chiar si un urias de 2 metri, in ambele modele.

Dotarile si rasfaturile interioare difera de la versiune la versiune, SX4 fiind semnificativ mai bine echipat decat Qashqai la pret egal. Varietatea versiunilor celor doua modele este imposibil de prins intr-o comparatie directa. „Calcand” intentionat in capcana gadgeturilor si aruncand un ochi in zona echiparilor superioare, putem preciza ca – spre diferenta de SX4 – pe Qashqai puteti gasi aer conditionat automat bi-zona, oglinzi pliabile electric sau torpedou racit. Pe de alta parte, daca Nissan Qashqai abia incepe se existe de la 19.000 euro, pe un Suzuki SX4 la 15.000 euro aveti deja aer conditionat automat si comenzi audio pe volan. Si toate acestea la o calitate egala a finisajelor (adica una medie).

Daca punem masinile in miscare, vom simti rapid cateva diferente:
Avantaj Qashqai – motorizari cu putere specifica mai mare. Un litru de cilindree Qashqai este mai putenic decat un litru de cilindree SX4. Acest avantaj se simte in cazul unei depasiri la viteze mari, Qashqai putand sa creasca viteza de la 120km/h la 160km/h mai rapid decat SX4.
Avantaj SX4 – cutia de viteze. Datorita cutiei (cu miros italian…) SX4 este mai sprinten decat Qashqai, chiar daca Nissan-ul e mai puternic. Plecand de pe loc, SX4 cu motorizarea de 1,5 litri benzina atinge 100 km/h in 11 secunde, in timp ce lui Qashqai ii trebuie 12 secunde, cu motorizarea de 1,6 litri si 16 cai in plus.

Dezavantaje Qashqai
– zgomot mai mare la turatii mari (problema clasica preluata de la SUV-urile Nissan), iar radio-CD-ul nu controleaza automat volumul muzicii pentru a acoperi cresterea zgomotului de fond.
– balans mare la viteze de peste 60 Km/h in momentul virajelor. Chiar si cele mici, de trecere de pe o banda pe alta (sesizabil fara ESP, cu ambreiaj calcat).
– servodirectie greoaie la viteze mici si prea usor manevrabila la viteze mari;
– un usor zdranganit al hayonului, care apare sporadic pe drumuri denivelate.

Dezavantaje SX4
– stalpul fata gen „Picasso” (lat, cu triunghi vitrat) creaza uneori probleme pentru vizibilitatea in anumite viraje;
– display-ul informational nu calculeaza distanta ramasa de rulat pana la epuizarea combustibilului.

Inaltimea fata de sol a sezutului scaunelor fata (caracteristica importanta la crossovere) este identica la ambele modele, aproximativ 90 cm. Qashqai si SX4 ofera senzitii aproximativ egale de confort. Cei 5 cm cu care Qashqai este mai inalt decat SX4, nu se sesizeaza la interior. Nu contrazicem legile matematicii, fiind vorba doar de confortul superior si pozitionarea ingenioasa a scaunelor de la SX4.

Suzuki SX4 reuseste mai bine sa intoarca privirile dupa el decat Nissan Qashqai. Desenul frontal are personalitate datorita blocurilor optice „incruntate”, mai reusite decat cele de la modelele Peugeot-Citroen. Preturile Qashqai pornesc de la 18800 euro (toate taxele incluse), in timp ce SX4 poate fi achizitionat de la 14500 euro (tti) intr-o configuratie decenta (aer automat, audio pe volan, etc.).

Qashqai a fost lansat ca simbol al transportului urban, iar aceasta alegere are deplina acoperire. Consumul in trafic „bara la bara” al Qashqai este mai bun cu aproape 1 l/100 km, fata de SX4. Fara manevre bruste, condus cu blandete, SX4 are un consum urban (la inghesuiala) de aproximativ 10,5 l/100km. Daca ii testati sprinturile intre doua semafoare, consumul poate sari chiar la 12 litri (cu AC pornit). In aceleasi conditii, consumul lui Qashqai in oras la inghesuiala se situeaza intre 9,5 si 11 l/100km. Aceasta este o performanta notabila, in conditiile in care cilindreea lui SX4 este cu 0,1 litri mai mica.

De gustibus non disputandum. Marca Suzuki este mai cunoscuta pentru motociclete decat pentru crossovere. Poate ca asa se justifica diferenta de pret fata de Nissan, mai cunoscut pentru SUV-urile sale. Daca nu aveti slabiciuni pentru vreuna din sigle, puteti alege linistit oricare dintre modele. Poate, un mic avantaj pentru SX4, insa e foarte posibil sa fie vorba deja de subiectivismul redactiei…

Acest articol primeste anumite completari in „Nissan Qashqai – record istoric la Euro NCAP”, un articol mai recent.

  206 comentarii despre “Drive test – Nissan Qashqai vs. Suzuki SX4”

  1. adrian – sunt lichidari de stoc. Productia SX4 este intrerupta in acest moment, urmand sa fie reluata in noiembrie cu o versiune (probabil) imbunatatita.

    Inca ceva – s-ar putea sa fie culori dificile, iar masinile din foto sa fie „orientative”…

  2. Salut.Eu mi-amn luat un SX4 nou.Dorinta sotiei , dar sincer sunt foarte multumit de el.Btw l-am luat din Romania (Cluj-Napoca) si destul de dotat la 14 000 E.Il am de 2 luni iar masina noua e masina noua :p.Nu va uita-ti dupa seconduri , la banii astia nu merita sa dai pe un second.

  3. Ovidiu Moldovan – oooo… Felicitari! ๐Ÿ˜€

  4. Fratilor lucrez in strainatate de ceva ani buni si compania la care lucrez are numai masini suzuki si honda.Va spun din experienta ca la 30 000 de km toate masinile suzuki sant moarte ….condus numai pe drumuri de desert .La 50 000 km au murit si hondele.
    toate sant ekipate full cu motoare de 3000 minim pe benzina.La motoare vad ca stau bine dar la bucsi ,directie ,zdranganit in interior…aer conditionat sant vai de capul lor.
    Tot ce va spun nu glumesc este din experienta.
    Despre QQ nu pot sa va spun nimic deocamdata.:)

  5. Calatorule, ce marca de masini rezista cel mai bine in conditii de desert?
    Sunt zone in Romania in plin proces de desertificare – sud-estul spre o pilda, si vreau sa imi iau un autovehicul cu cre sa fac fata noilor conditii !

  6. Pt. sxtelu!
    Daca dispui de bani trebuie sa-ti cumperi un Tuareg diesel sau pe benzina,pentru bani mai putini te sfatuiesc sa-ti cumperi un BMW X3.
    Daca nu ai bani de aceste masini incearca o Toyota Rav4 pe benzina ….dar trebuie sa o protejezi putin ca nu te va tine mult in regim de drumuri foarte grele!!!

  7. Peste 8-9 luni vreau sa-mi schimb masina (opel zafira). Ma tenteaza f. mult un qashqai 1,6i, second hand. Acum pe mobile de. este 16000-1700E. Daca atunci o sa ajunga la 13000-14000E sunt convins, dupa tot ce am citit aici sa-l iau. Cel putin in Zafira, pe drumurile patriei noastre (jud. Suceava) iti sar si dintii din gura (la 30-50km/h). Imi poate spune cineva daca intr-un Qashqai imi pot pastra dantura? (adica daca poate fi folosit decent pe niste drumuri nationale romanesti?)

  8. salut gaby – as desface discutia in doua:

    1. Am facut cateva sute de km (doar asfalt) cu QQ si am dantura intreaga. Dar nu-ti imagina ca este „barca pe apa”, gen BMW Seria 7…

    2. Zafira nu este o masina extrem de rigida. Faptul ca ti-a miscat rinichii poate veni si de la uzura amortizoarelor, iar asta poate fi un simptom specific SH.

    Coroborand cele doua puncte de mai sus: – concluzia finala trebuie trasa doar dupa drive test.

  9. multumesc pt. raspuns. oricum la zafira am schimbat amortizoarele de 3 ori in 3 ani.

  10. da, devine explicabila faza cu dantura ๐Ÿ˜€

  11. Pt CALATORUL :
    Multumesc pt raspuns, problema este ca am vise erotice cu Subaru Forester diesel. Iar SX-4, pt a ma recuceri, mi-a scos o medie de 5,8% pt BACAU-BUCURESTI, a urcat la 6,1% cit m-am rasucit prin capitala.La revenirea in BC consumul revenise la 6,0%.Croaziera cu 100-110 ca nu veneau minerii, mai un 120 km/h, totdeauna am clima cuplata si 4×4 auto.
    NUMAI BINE !

  12. Pt.SXtelu

    Sincer sa fiu nu m-am gandit ca te intereseaza consumul,aici toate motoarele sant mai mari de 3000 si consuma peste 15 l/100,doar intereseaza sa fie masina cat mai solida si rezistenta la desert.Toata lumea cumpara Toyota LandCruiser,rezista cam 100 000 de km pe desert.
    Dupa cum vad ai mers mai mult cu masina pe strada Buc – Bacau,eu credeam ca te intereseaza ceva solid!….pentru mers pe strada si putin pe drumuri asa zise grele iti recomand un Infiniti FX.

  13. Prin partea asta a planetei conteaza consumul de carburant; la mitilic stam mai bine, inca e accesibil ca pret si resursele sunt practic inepuizabile.Poate dupa desertificare vom descoperi uriase surse de petrol si nu va mai conta consumul.
    Iar consumul de carburant la autovehicule se da in regim urban, extraurban si mixt, dupa o metodologie standardizata in Europa.
    Nu am gasit in caracteristicile tehnice ale vreunei masini consumul in off-road.Cum scriam mai sus, eu am ales SX4 pentru sosea in special, dar in orice conditii meteo si de stare a carosabilului.Iesirile in natura, munte, drum forestier sunt – din pacate- destul de rare.Daca se vor indesi aceste escapade,in contextul cresterii explozive a nivelului de trai, material si spirtual, conform declaratiilor politicienilor aflati in plina campanie electorala, as alege solutia urmata de frate-meu, respectiv un off-road SH ca a doua masina.Ideea era ca am realizat un consum o tzira mai mic decit cel declarat de producator, desi alimentasem cu cea mai ieftina benzina, am suta de kile – nu 50-60 cit are soferul pentru determinarile standard, unde nu sunt nici 30-40 kg bagaje, nici vorba de AC sau 4×4, Saviem ,Rabe si IMS-uri in trafic.Si m-am mirat.Si am ramas asa, mirat !
    Numai bine !

  14. Am luat la citit si eu de la inceput articolul si mesajele. Bataie mare domnilor! Ce de pasiuni. O singura problema si la autor si la diversi care fac afirmatii fara informare- SX4 exista de muuuult inainte de povestea voastra. In iunie 2006 cand am luat Ignisul, SX4 era in stoc si mi-a furat ochii , doar ca era mai scump cu 3.000E fata de ce am luat eu. apoi am o intrebare : la ce va trebuie 4×4 in oras sau pe drumurile noastre plane, majoritatea intre orase ? pai sa vedem de fapt cine chiar are nevoie de 4×4 . La noi din snobism sa fie acolo cat mai multe care suna bine 4×4 etc. Acum a scazut si pretul la SX4 e mai accesibil. O problema iar ca am sunat la dealeri si din 5 3 habar nu aveau ce e aia „winter edition SX4”. De rasul lumii. restul comentariilor sa le faca cei care cunosc date tehnice, sunt documentati. Scriati in articol de zgomutul la Qashqai, chiar SX4 a scapat de marea problema a fratelui mai mic Ignis – huruitul la peste 120km/h ??? din ce am citit pe alte forumuri nu prea… am vandut ignisul…si plang sentimetal dupa el..dar… astept SX4 saptamana viitoare … sunt prins intre pasiuni… hi

  15. gabriel_v999 – bafta cu SX4. Obiectez doar la existenta cu „muuult inaintea lui 2006”. SX4 a aparut ca produs de serie (model absolut nou, fara generatie precedenta) in toamna lui 2006. In Romania nu a existat in showroom-uri pana in primavara lui 2007… ๐Ÿ˜€

    Cat despre huruitul SX4 la peste 120 km/h… sa ne spui TU cum e dupa ce vine masina. ๐Ÿ™‚