apr. 272007
 

In cadrul unei conferinte de presa, ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat ca guvernul a aprobat memorandumul prin care se modifica modalitatea de calcul pentru taxa de prima inmatriculare a autoturismelor in Romania.

Atat. Orice speculatie pe tema noii taxe este nefondata, intrucat nu exista informatii. Ermetismul abordarii nu poate fi decat suspect.

In conferinta de presa nu s-au dat informatii, ci s-au oferit indicii presei generaliste (nespecializate auto), conform carora exista 3 entitati matematice – cilindree, norma Euro si varsta masinii – ce vor interactiona intr-o formula noua. Cum? Nimeni nu a spus nimic. Se inmultesc? Se impart? Se ridica la patrat? Deocamdata enigme…

Singurul element despre logica noii taxe a fost explicat de dl. Vosganian in legatura cu varsta masinii. Astfel, daca taxezi poluarea masinii la prima inmatriculare, taxezi poluarea de-a lungul intregii perioade de viata. Adica o masina noua va polua mai mult aerul romanesc decat una cu motorizare identica, dar care intra in tara dupa 4 ani, perioada in care a poluat aerul german. Principiul este corect, sa speram ca si aplicarea sa va fi la fel de corecta.

Din pacate nu scapam de emotii. Chiar daca dl. Vosganian a incercat sa faca o legatura intre setea de bani a statului si logica elementara, domnia sa a scos si un „porumbel” din gura. Cica „deja avem taxe zero pentru masini Euro5”. In lege nu sunt prevazute calcule, de nici un fel, pentru masinile Euro 5. Singurele masini cu taxa zero fiind doar hibridele.

„Asa cum va spuneam, taxa ramane..”

Actuala taxa nu va mai exista, iar acest fapt este confirmat chiar de guvern. Taxa va avea o formula complet noua, fiind – ea in sine – o taxa absolut noua. Faptul ca ar putea avea o denumire identica cu cea actuala, este doar hrana pentru orgoliul bolnav al unui premier care nu mai are demult legatura cu lumea reala.

  68 comentarii despre “Taxa auto – varianta Vosganian”

  1. Cred că cea mai corectă variantă de taxare a posesorilor de automobile ar fi cea aplicată în Germania. Adică un impozit anual, calculat în funcţie de cât de poluantă este maşina.
    Sunt curios ce se întâmplă cu banii colectaţi din taxa asta de primă înmatriculare. Pe ce sunt cheltuiţi?

  2. Este prea devreme pentru intrebari incuietoare.

    Sa-i lasam pe „baietii destepti” sa vina cu ceva palpabil mai intai…

  3. Cum justifica ei sustinerea zecilor de mii de locuri de munca din industria de automobile (poate in cea germana sunt atatea) daca in tara se produc doar masini EURO 3 si una veche, cu norma EURO 4 adusa de afara, e mai ieftina si i se aplica o taxa mai mica?

  4. Dacia produce integral Euro4, iar Craiova produce (cat o mai produce…) Matizuri Euro4.

    Oricum cred ca au renuntat la poezia cu „salvam joburile”…

  5. Poezia este „salvăm planeta”

  6. Cine stabileste cat va mai polua un autoturism in Romania? Cine isi aduce o masina veche din strainatate si nu isi cumpara una noua, este clar ca nu are bani sa o schimbe prea curand.Dupa un numar de ani o confisca statul? Cand i s-a terminat durata de viata? Mi se pare „mult mai absurd”, daca ar exista expresia, ca sa se spuna ca o masina noua va polua mai mult decat una care e deja veche.Sant impotriva taxei de prima inmatriculare, dar si contra inlocuirii ei cu ceva si mai prostesc.

  7. Notiunea de „perioada de viata” are alt sens decat cel direct, literar. Este o expresie a economistilor.

    Cu certitudine, nimeni nu va confisca masina dupa aceasta perioada.

    Suntem cu ochii pe ei. La prima enormitate debitata de Vosganian sau Tariceanu vom scrie imediat pe blog.

  8. Grija lui Tariceanu pentru mediu e o poezie de adormit copii. De fapt nu vor cu nici in chip sa renunte la banii pe care-i incasau sub forma de acciza. Asta dovedeste cit de subtiri sunt veniturile la buget. Imaginati-va ce ar fi fost in Rominica fara banii trimisi de cele doua milioane de ‘capsunari’.

  9. Imi dau seama ca nu o confisca nimeni.Tarasc pe sosea Oltcitul, care a implinit 20 de ani si mai poate merge inca 5 pe putin.Ce vroiam eu sa spun este ca omul va tine masina luata cu 5000 de „dincolo” cat a tinut si Dacia sau Lada, respectiv pana incep sa-i cada bucati pe sosea, din mers.Cum poti spune ca o masina veche, care are acum cel putin 7 ani, de exemplu- si automat nu e nici macar euro 3- va polua mai putin decat una noua, cu euro 4? Cea veche polueaza in 6 luni cat cea noua in 2 ani sau mai mult.Ori are logica mea o intrerupere pe undeva, ori mintea celui care a propus noua forma de taxa sufera defectiuni majore.Aproape ca prefer sa aflu ca eu nu gandesc bine decat sa stiu ca destinul meu e in mainile unora care pe langa lacomie si lipsa acuta de bun simt, mai sant caracterizati si de prostie.Desi deja stim asta…Sa gaseasca macar alta explicatie, sa fie logica.

  10. Nicolae Campean – Nu mai zic nimic de Tariceanu ca iar zice lumea ca sun psd-ist.

  11. Alina M – punctul tau de vedere este foarte determinist. Ai dreptate, nimeni nu poate spune cu precizie ca o masina second hand polueaza mai mult sau mai putin decat una noua, intrucat este imposibil sa masuram cele doua cantitati.

    De aceea s-a imaginat un „scenariu ideal” – masini cu viata egala, cilindree egala si norma euro egala.

    In aceasta ipoteza IDEALA, intradevar – o masina second hand, pana la aducerea in tara, a poluat alta tara. 🙂

    In principiu, pentru masinile sub euro3, sunt valabile observatiile tale. Incepand cu euro3, masinile sunt obligate sa isi pastreze parametrii de poluare cel putin 100.000 km. In Romania kilometrajul mediu este de 15.000 km/an. Adica o masina poate polua mai mult abia dupa vreo 7 ani de uz.

    Alina, am si eu o intrebare – de ce esti asa de incrancenata pe acest aspect? In esenta este unul avantajos pentru cineva care isi cumpara SH, adica cineva cu mai putini bani disponibili …

  12. SENOSH nu ai noua grila ? ziceau ca saptamana asta o publica nu ?

  13. Dane, esti crud. Vrei sa munceasca guvernu’ in vacanta??

    Cred ca abia saptamana viitoare vom putea avea noutati.

  14. DA, corect… pai asteptam atunci… Personal insa cred ca la ce ma intereseaza pe mine (si cred pe majoritatea romanilor) un Euro 3 ce se invarte la 5 mii de euroi schimbarile vor fi minore ; nu stiu , asa o simt eu …

  15. Dane, noua taxa va avea fix aceiasi vectori – cilindree, norma euro si ani vechime.

    La cilindree nu au ce sa umfle cu pompa. Nici la vechime, aici fiind oarecum clara tendinta.

    Singurul punct in care se poate comite prohibitia este norma euro. Daca imi pune o taxa uriasa pentru o masina euro3 noua, chiar daca va descreste un pic pentru 4-6 ani vechime, taxa va ramane f mare.

    Ma astept la asta, intrucat ei (membrii APIA) nu vand masini noi euro3 si sunt perfect interesati sa descurajeze piata SH. In acest caz, singura cale de atac ramane cea constitutionala – articolul 56 alin.2 – „Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.” Conform normativului euro, la cilindree identica, un euro3 polueaza de 2,25 ori mai mult decat euro4 pe BENZINA si de 1,5 ori mai mult pe DIESEL.

    Daca la plata vor fi alte proportii, atunci taxa va fi considerata injust asezata.