apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. salut florine – exact asta e punctul slab al vechilor tabele RAR – amesteca e3 si e4. Din pacate nu am nici un instrument cu ajutorul caruia sa fac diferentierea.

    sorry – singurii care te pot ajuta in cazul tau sunt cei de la RAR.

  2. Buna ziua. As avea 2 intrebari. Am importat in 2006 o masina, deci cunosc „vechiul” sistem. Acum va trebui sa o fac conform „noului” sistem. Cele 2 intrebari ar fi :
    1. daca nu mai exista formalitati vamale de ce pe orice site al politiei pe care l-am accesat apare ca document necesar la inmatriculare „act vamal de import definitiv” ? (e pur si simplu o problema de update?) si
    2. e adevarat ca la RAR se cere Certificatul de Conformitate al masinii ?

  3. Dane – pe punctele tale:

    1. La intrarea in tara se traduc documentele comerciale, inclusiv carte de identitate auto. Cu acte originale + traduceri se merge direct la politie. Nu trebuie nici un document vamal.

    2. Certificatul de conformitate se cere doar la masina absolut noua (neinmatriculata vreodata in lume).

  4. Prompt si la obiect. Multumesc.
    Cand zici „direct la politie” trebuie sa inteleg ca totusi trebuie sa vad RAR inainte totusi nu ? Ca doar nu o sa ma creada pe cuvant la Trezorerie ca masina ii EuroX …

  5. Senosh,

    Cu ceva timp in urma in dadeai o idee, cea a inmatricularilor temporare succesive. Adica eu vand masina tatei si el iar mie, si tot scot numere rosii pe care le tin o luna pana cand dobitocii scot taxa.

    Intrebari:
    1. Cat costa numerele rosii?
    2. Cat costa (aproximativ) un RCA pe 1 luna, asta in caz ca la noi se poate face pe 1 luna si doar pe 20 de ni.
    3. Nu stiu exact ce formalitati si costuri sunt implicate pentru vanzare-cumparare. Ar fi mai ieftin cu donatie sau alte cai?

    Incerc sa-mi dau seama car ar costa lunar manevra numerelor rosii. Poate patentam metoda:)

    Multumesc

  6. dan – urmatoarele propozitii sunt simultan adevarate:

    – trebuie sa treci pe la RAR pt ca trebuie facuta recunoasterea (sper sa fie un model omologat in Romania, altfel se complica lucrurile).

    – la trezorerie nu fac nici un fel de verificari. Poti plati si 10 ron. Nu te intreaba nimeni nimic. Nu stiu cat de atent verifica politia…

  7. pt Virgil, preturile dateaza de vreo 4 luni :
    1. nr rosii 24 lei
    2. RCA 15 lei(1 luna)
    3. contract vanz cump 6 lei
    donatia e mai scumpa

  8. virgile – nu ma pacalesti ca sa fac eu calculele in locul tau ๐Ÿ™‚ cam e ceva de alergat. In plus toate costurile tin de cilindree… complicat rau.

    numerele rosii propriu zise costa vreo 25ron…

    Te lasam pe tine sa iei procedura pas cu pas si sa faci toate calculele. In schimb cand vom patenta metoda te voi lasa sa iti treci PRIMUL numele.

    Procedura virgil-senosh :)))

  9. Draga Senosh,

    Nu doream in niciun fel sa te pacalesc sau sa te pun sa faci drumuri in locul meu. Te stiam doar bine documentat si de aia am intrebat. Oricum nu ma interesa exact, si preturile mi se pare rezonabile ca s-a mai aman taxa aia 2-3 luni pana cand au astia de gand sa schimbe ceva.
    Daca ies numa la 50 de lei pe luna ca sa mai pot circula, e mai bine decat taxa de 1145 de Euro. Mama lor de porci, ce ne pun sa facem.

    Dar las’ ca daca iese procedura, imi recuperez banii din drepturile de autor:))

  10. Corect, Virgil !!

  11. Senosh,

    Cineva imi spunea ca n-ar putea functiona schema numerelor rosii. Pentru ca a doua oara cand s-ar solicita numere rosii, ti-ar cere sa ai taxa achitata. Stii ceva despre asta?

  12. Nu stiu, dar este posibil.

  13. eu stiu ca la o masina adusa de afara poti scoate numere rosii de maxim 3 ori si se noteaza de fiecare data pe brief cand au fost scoase numerele, chiar daca schimbi proprietarul,si a doua oara deja trebuie inregistrata la finante…credeti ca statul pierde bani pe undeva?.. oricum mai trebuie interesat pe la politie ce si cum….

  14. Este adevarat, daca soliciti a doua oara numere rosii la politie ti se cere sa achiti taxa, eu i-am zis aluia de acolo, ba aiuritule daca achit taxa crezi ca o mai inregistrez provizoriu? Mi-a raspuns ca el ce sa faca, astea sunt procedurile, pana la urma tot „guvernu” si-a bagat coada si acolo.

  15. asteptam noua grila …