apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. Daca o masina VW Golf (D4 schlussel 32) produsa in ’99 a iesit la RAR euro 2 (cod motor APE) –> asta inseamna ca si in Germania este tot euro 2 ca norma de poluare nu? E posibil ca ADAC lor sa o considere EURO4 doar fiindca corespunde normei de fiscalitate D4 ???
    Cu alte cuvinte, e posibil ca in Germania acest motor sa fie euro 3 sau 4 si RAR-ul nostru sa aiba legi diferite.. sau e pur si simplu euro 2 din punct de vedere al noxelor in tot UE-ul dupa standardele UE ??

  2. Intrebarea mea e bazata pe un caz real desigur si mai mult.. al meu. Problema e ca mi se tot repeta ca in Germania este EURO 4 masina (asa spune ADAC cica) dar romanii nu vor sa o recunoasca decat de EURO 2 din motive obscure.
    Ca este D4 si taxele la ei sunt probabil la fel de mici ca si pentru un EURO 4 am inteles. Ramane sa ma lamuriti daca e posibil ca nemtii sa o incadreze la o NORMA DE POLUARE diferita decat RAR-ul nostru.

  3. Exista vreo modalitate prin care pot sa demonstrez ca aceasta masina corespunde si in Germania tot normei de poluare EURO2 ? Ceva documente de la Volkswagen, sau ceva documente oficiale UE care pot fi comparate cu seria motor a masinii ?
    E posibil ca ADAC-ul nemtesc sa spuna ca aceasta masina corespunde normei EURO4 sau 3 daca la RAR a fost omologata ca EURO2 ?
    P.S. Stiu articolul precedent pe de rost si salut initiativa ta de a clarifica aceasta problema. Sper sa-mi raspunzi cat mai detaliat si la obiect ๐Ÿ™‚

  4. Cred ca abia acum inteleg punctul tau – esti convins ca RAR greseste si vrei sa afli si parerea ADAC-ului.

    Sincer, nu cred ca RAR se insala. Dar daca vei fi suficient de tenace sa demonstrezi contrariul, va iesi suparare mare la Bucuresti :o)

    E doar o parere personala – nu cred ca ADAC va contrazice RAR. Sorry.

  5. Dimpotriva, eu am acceptat ideea ca aceasta masina este EURO 2 si sunt convins ca cei de la RAR au dreptate (Am vazut listele lor si am discutat si cu inginerul care mi-a facut actele). Ce vreau sa demonstrez e ca aceasta masina este EURO 2 si la nemti, ADAC, sau oriunde in Europa si ca nu exista vreo diferenta de legislatie intre listele RAR si cele ale ADAC nemtesc.

    Am cumparat aceasta masina printr-un intermediar. I-am specificat foarte clar sa scrie EURO 4 litera cu litera in acte si NU D4 sau E4 sau altceva. Acest intermediar ma asigura insa ca a intrebat la ADAC si i-au spus ca e EURO 4 ca norma de poluare (in vederea inmatricularii in alta tara din UE)

    Vreau sa demonstrez ca este EURO 2 si la noi si la nemti si la mama naibii oriunde ๐Ÿ˜ atata tot. Asta in conditiile in care eu am cerut foarte explicit sa fie EURO 4.

    Exista vreo modalitate mai convingatoare decat o parere personala ? In afara de C.I.V-ul facut de RAR ๐Ÿ™

  6. In sfarsit am inteles. Documentul RAR este suficient.

    Este EXCLUS ca ADAC sa dea alt euro. Va da tot euro2.

    Sigur.

  7. Exista cumva VW Golf 4 cu Euro 4?

    Eu stiu ca nu insa un reprezentant al unui dealer auto din Bucuresti sustinea ca Golf-ul 4 pe care il vindea el este Euro 4, „dovedind” asta prin numarul de omologare din talon (masina este inmatriculata RO).
    Acest cod este:
    ABVK114115I49E4/2001

    Golf4, 1.6/16V, 77kw

    Conform spuselor „specialistului” acel „E4” din nr. de omologare inseamna ca masina este Euro 4. Care este adevarul?
    Multumesc! ๐Ÿ™‚

  8. am adus anul trecut un renault maser cu cod d4 ai cu sluser nr de 61si la rar harghita a iesit euro 2 mi au trimis masina la test dinamic la bucuresti si masina a esit euro 3 care ma costat circa 600 eueo! este culmea culmei ca din prima a iesit . mam interesat in germania si masinile care au la sluser nr 44 minim toate simt euro3!!!

  9. zsiga – habar n-am ce-i cu nr. ala. Am citit si eu printre comentarii ca daca nr este nu-stiu-cat ar fi euro3 sau 4.

    RAR (ca si ADAC-ul nemtilor) au isele motorizarilor primite de la producator… Nu stiu de unde vine legenda cu nr. de langa norma D.

  10. Senosh – raspunde si la intrebarea mea te rog!

  11. ccc – din motive care imi scapa comentariul tau astepta sa fie moderat!!! L-am gasit in interfata de administrare abia dupa ce mi-ai cerut sa raspund scuze.

    despre subiect:
    – ultimele doua caractere din nr. de omologare dau – intradevar – norma euro. Daca acestea apar in talonul romanesc, E4 inseamna euro4. Chestia asta o zice RAR si nu-i contrazice nimeni.
    – VW are motorizari euro4 inca din 1999. UNELE, nu toate…
    – Din ce an e masina despre care vorbesti?

  12. Senosh, din cate am observat la piata germana, normele euro3 sunt respectate incepand cu 1996, dar la noi nu !
    Ok, dar daca imi iau din Germania o masina 2001-2002 cu euro4 banuisc ca nu voi fi obligat sa mi-o treaca cu euro3 datorita anului de fabricatie !
    Dau aici ca exemplu opel corsa 1.2

  13. Lucian – toata povestea cu anii de productie este doar un tablou de ansamblu si nu un adevar absolut.

    DA – exista motoare euro 3 si euro 4 inainte de anul 2000. Insa acestea sunt exceptiile si nu regula.

    NU – In Germania nu a fost obligatoriu euro3 din 1996, ci din 2000. Norma D3 din 1996 este euro2 in 100% din cazuri. (sper ca ai citit articolele cu atentie).

    DA – daca o masina este euro3 va fi omologata euro3 si de RAR indiferent de anul de fabricatie.

    NU – nu e suficient sa iti elibereze vreo hartie de mana dealerul pentru a certifica o motorizare euro3 – atentie, sau mai intamplat tzepe d-astea!

    Pont – in cazul OPEL este simplu sa sti ce euro este masina. Primul caracter din codul motor OPEL este norma euro. X=euro2; Y=euro3; Z=euro4.

  14. senosh – E vorba despre mai multe VW-uri Golf 4 cu motorizari diferite: 2.0 – 2000, 1.6 – 2001 si 1.4 – 2003.

    E cumva posibil ca aceste masini sa fi fost „omologate rar” in „conditii speciale”? ..adica facute Euro 4 cu shpaga?

    Mai mult de atat ideea este ca eu as vrea sa imi iau ceva de afara …am vreo 8.500 in care as vrea sa ma incadrez cu tot cu taxe. Avand in vedere ca am 1.90m si in jur de 100kg ai vreo sugestie? ๐Ÿ˜€

    Multumesc pt. raspunsul de mai devreme si anticipat pt. cele ce urmeaza! ๐Ÿ™‚