apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. sall..am si eu o intrebare cine ma paote ajuta…vreau sa plec sa imi aduc un opel astra din 2000…dar nu stiu cum sa imi fac dovada ca este euro3 multumesc fff mult

  2. la marca opel, norma euro este continuta in numele motorului (tipul motor).

    daca tipul motor incepe cu Y este euro3.

  3. salut senosh. am de gand sa imi cumpar o masina de afara (italia cel mai probabil) dar taxa imi pune piedici in acest moment. am posibilitatea sa cumpar masina si sa o tin acolo pe numele cuiva (fratele meu). in acest caz, ce acte sunt necesare pentru a circula aici in romania cu masina fara probleme ? dupa ce se rezolva cu taxa asta la noi am de gand sa o inscriu aici, dar vreau sa stiu daca e o idee buna ce ti-am scris mai sus si daca e posibil. multumesc

  4. Un act notarial facut cu proprietarul ca este de acord pentru o perioada definita sa folosesti masina.

    Atentie – proprietarul trebuie sa plateasca taxele italiene si asigurarea.

  5. multumesc pentru raspuns. pentru actul respectiv si plata taxelor nu se pune problema, se rezolva. perioada definita de care vorbesti are o limita ? gen 3 luni / 6 luni ? a doua intrebare a mea este : ce se intampla in cazul care este nevoie sa se apeleze la asigurare ( accident / lovire in parcare samd ) ? stii cumva daca procedura aceasta este greoaie ? iti multumesc anticipat.

  6. cristi m –

    1. Cedarea gratuita spre folosinta se numeste comodat. Confom Codului civil romanesc, un contract de comodat trebuie sa fie obligatoriu limitat in timp (max 3 ani, urmat de innoiri succesive). Daca documentul nu e limitat in timp, nu e valabil. NU STIU CARE E PROCEDURA IN ITALIA SI NU STIU CE LEGISLATIE AR TREBUI RESPECTATA. In locul tau mi-as face la notar un comodat pe pe 3 ani.

    2. Nu stiu nici macar din auzite cat de complicata este despagubirea daunei pe acte italienesti. Sorry.

  7. Intrebarea pe care o pun nu are legatura directa cu subiectul, dar nu am reusit sa gasesc informatia in alta parte:
    Vreau sa import o masina din Elvetia si as vrea sa stiu care sunt formalitatile/actele necesare, acolo si aici si ce taxe se platesc. Daca vanzatorul este persoana fizica exista vreo posibilitate de recuperat tva-ul ?
    Multumesc

  8. marius

    – nu stiu EXACT care sunt formalitatile, insa pot fi obtinute usor chiar in vama. Fa si tu un drum sa te interesezi inainte de import.

    – daca nu cumperi cu TVA, nu ai ce recupera. Persoanele fizice nu sunt platitoare de de TVA.

    – daca Elvetia nu este cumva parte la vreun tratat bilateral (sau zonal, regional, etc…), vama e 10%. Procentul se aplica pe un pret prestabilit de vama pentru modelul respectiv (si nu pe valoarea declarata in acte).

  9. Multumesc pentru raspuns.
    Platesc vama si daca masina respectiva e fabricata in UE ? Sau conteaza doar tara de unde se importa, nu si cea in care e produsa ?

  10. marius, sa nu-mi spui ca tu nu stiai ca Romania importa grau romanesc…

    conteaza tara din care se face importul, nu tara in care s-a fabricat produsul.

  11. Senosh, spune-mi te rog, dak imi cumpar o masina din germania, mai pot recupara vat-ul dak am cumparat-o de la un autohaus si e valabil ??

  12. Lucian – e ca si cum ai cumpara din alt judet. Platesti TVA-ul (nemtesc) acolo si cu asta basta. Nu mai platesti in Romania.

    Adica – nu poti, dar NICI NU AI DE CE sa il recuperezi.

  13. cum poti sa-ti dai seama dupa seria motorului,daca masina are euro4.astept raspuns.va multumesc

  14. Hapiuc Virginia – nu exista pentru public o baza de date gratuita in care sa cautam dupa model auto si seria motor si sa aflam norma euro care corespunde acestora. Punct.

    Ceea ce avem pe blog, tabelul RAR, este un amestec de euro3 si euro4. Despre o masina gasita in tabelul RAR avem informatia ca este „minim euro 3”, fiind posibil sa fie chiar euro4. Acest tabel era folosit de RAR inainte de 1 ianuarie 2007 pentru a identifica modelele ce puteau fi inmatriculate (pe atunci, minim euro3).

    Totusi exista o marca – Opel – la care identificarea normei euro este simpla dupa codul motor (nu seria motor). Prima litera X inseamna euro2, Y – euro3 si Z – euro4.

    ERATA IMPORTANTA – la Opel este importanta prima litera din codul motor (tipul motorului, numele motorului) si nu seria motorului.

  15. senosh am si eu o intrebare…am adus un ford mondeo fabricat in 17 feb 2000…seria la motor este YBO4050…motorul este zetec 1,8l 16V si are codul RKF…cei de la rar mi-au spus ca este euro2…tu spuneai ca cele cu Y sunt euro3 am descoperit pe internet ca toate codurile de motoare(RKF,RKH,RKK,RKJ)au aceleasi proprietati…cum ar veni ar fi perfec identice intre ele (au aceleasi proprietati constructive)cei de la rar au in lista cu euro3 numai motoarele RKH…poti s ama luminezi si pe mine.