Auto SH – normele Euro

 

Foarte multi cititori ne intreaba despre cum pot identifica norma Euro in care se incadreaza masina lor, abia adusa din strainatate si inca neomologata la RAR. Va prezentam aici informatii extrem de utile, sub rezerva ca o determinare exacta depinde de anumite caracteristici tehnice (cod motor, serii, etc) pe care nu le putem incadra intr-o regula de fier.

Pentru a limpezi macar un pic acest tip de informatie, extrem de necesara pentru alegerea masinii si calculul taxei auto de mediu, TotalAuto a inaugurat aceasta pagina speciala, dedicata istoriei evolutiei normelor Euro pentru vehicule de pana la 3500 kg (doar vehicule de categorie M1 si N1). Daca veti folosi recomandarile noastre si veti evita anumiti ani de productie, veti putea aprecia corect norma Euro a masinii dvs. si – implicit – taxa auto.

Foarte important: – toate informatiile din aceasta pagina se refera exclusiv la masini din tari care erau deja membre UE la data primei vanzari (ca masina noua). Chiar daca veti citi de pilda ca „Euro 2 este obligatoriu din anul 2000”, va veti aminti probabil ca aceasta norma a fost implementata la noi abia in 2003. Evident, informatiile au relevanta maxima pentru pietele Germania, Spania, Franta, Italia, adica cele predilecte pentru cumparatorii romani de vehicule second hand.
…………………………………………………

Euro 1

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Iulie 92 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Iulie 93 pentru modele aflate deja in productie in Iulie 92.

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Octombrie 94 pentru modele noi
– obligatoriu din Octombrie 95 pentru modele aflate deja in productie in Octombrie 95

Ajutor identificare:
– nu exista Euro 1 inainte de anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial normativul Euro 1. Cu masini fabricate inainte de anul 1991 si reomologate ulterior Euro 1 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 1 sunt: 91/441/CEE, 91/542/CEE-A, 93/59/CEE
…………………………………………………

Euro 2

Pentru autoturisme:
– obligatoriu din Ianuarie 96 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 97 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 96

Pentru vehicule comerciale usoare:
– obligatoriu din Ianuarie 98 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 99 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 98

Ajutor identificare Euro 2:
– pot exista masini Euro 2 inca din anul 1991, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 2, care a fost ulterior amendat in 1994. Cu masini Euro 2 fabricate in anii 1991-1993 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 2 sunt: 91/542/CE-B, 94/12/CEE, 96/1/CEE, 96/44/CEE, 96/69/CE, 98/77/CE.
…………………………………………………

Euro 3

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2000 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2000

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2001 pentru modele noi
– obligatoriu din Ianuarie 2002 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2001

Ajutor identificare Euro 3:
– nu exista Euro 3 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 3. Cu masini Euro 3 fabricate in anii 1998 si 1999 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 3 sunt: 1998/69/CE, 98/77/CE-A, 1999/96/CE, 1999/102/CE-A, 2001/1/CE-A, 2001/27/CE, 2001/100/CE-A, 2002/80/CE-A, 2003/76/CE-A
…………………………………………………

Euro 4

Pentru autoturisme si autoutilitare sub 1305 kg:
– obligatoriu din Ianuarie 2005 pentru modelele noi, ce urmau sa fie lansate dupa aceasta data;
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005

Pentru autoutilitare peste 1305 kg (doar N1):
– obligatoriu din Ianuarie 2006 pentru modele aflate deja in productie in Ianuarie 2005
– obligatoriu din Ianuarie 2007 pentru modele de peste 1305 kg aflate deja in productie in Ianuarie 2006

Ajutor identificare Euro 4:
– nu exista Euro 4 inainte de 1998, acesta fiind anul in care a aparut oficial primul normativ Euro 4. Cu toate acestea, cu masini Euro 4 fabricate in anii 1999-2003 puteti avea surprize la RAR.
– normativele care certifica norma Euro 4 sunt: 98/69/CE-B, 98/77/CE-B, 1999/96/CE-B, 1999/102/CE-B, 2001/1/CE-B, 2001/27/CE-B, 2001/100/CE-B, 2002/80/CE-B, 2003/76/CE-B
…………………………………………………

Euro 5

– a intrat in vigoare la 1 septembrie 2009 pentru modelele absolut noi. Modelele aflate deja in productie la aceasta data, au ca termen de aliniere la noul normativ data de 1 ianuarie 2011.
– normativele care certifica norma Euro 5 sunt: EC/715/2007 si EC/692/2008.

  939 comentarii despre “Auto SH – normele Euro”

  1. UM MERCEDES C 22O CDI DIN LUNA 10 AN 1999 ESTE EURO 3

  2. este intrebare sau afirmatie?

  3. Salut Iulian,

    Apar stiri de tot felul ca de la 1 ianuarie se vor comercializa numai carburanti Euro 5 dar nu se precizeaza daca este vorba de motorina si benzina sau numai motorina. Din cate stiu eu numai motorina poate fi euro 4, 5 etc in functie de continutul de sulf. Normele Euro 5 afecteaza si benzina? Adica tre sa ne asteptam la scumpiri?

  4. Discutia este foarte larga pe acest subiect. Din cate stiu eu, de la 1 ianuarie 2009 se trece de la 2% biodiesel in motorina, la 4-5%.

    Biodieselul este mai scump decat motorina clasica, insa nu cred ca poate afecta (pe bune) pretul la pompa cu mai mult de 1%.

    Motoarele diesel Euro5 nu pot atinge norma Euro5 decat cu motorina Euro5. Cu alta motorina, ele emit noxe mari si ies din normativ, masina functionand totusi foarte bine.

    Euro5 intra in vigoare abia in septembrie 2009.

  5. Iulian, se pare ca normele Euro 5, cel putin la pompa, intra in vigoare la 1 ianuarie 2009.

  6. Pai exact asta ziceam si eu. De la 1 ian 2009 se trece la 4% biodiesel. Asta-i Euro 5-ul.

    De benzina Euro5 nu am auzit.

  7. norma euro volvo v 40 turbo diesel motor 1900 an 2000 motor renault serie de pe bloc motor 04192t2 sau 015713 vw golf 2 turbo diesel an 1991 intercoler motor 1588

  8. Volvo este Euro2. La Renault si VW trebuie tipul motor… Golful 2 cred ca este non-euro.

  9. volvo v 40 turbo diesel break an 2000 are motor renault 1900 serie 04192T2 va multumesc

  10. Seria motorului nu ne este de folos decat in cazul VW, deoarece la ei seria include si tipul motor.

    In cazul de fata ne trebuie tipul motor. Dieselurile renault de 1,9 litri au foarte multe variante. Nu putem sti norma Euro decat dupa ce aflam tipul motorului.

    Fara tipul motorului, inclin sa cred ca masina este Euro2, deoarece Ford (detinatorul Volvo) a trecut la Euro3 pentru diesel abia in 2001.

    Generatia aceea de V40 s-a produs din 96 pana in 2004, deci sigur exista si Euro3…

  11. Iuliane in acest caz, daca am inteles eu bine, este un Volvo cu motor de Renault. Daca e asa cum se ia norma euro ? Dupa Volvo sau renault ?

  12. Bineinteles, dupa ansamblul celor doua. Ansamblul conteaza. Se ia tipul motorului si se cauta la Volvo.

    Un exemplu – nu mai stiu exact tipul motor – exista acum 2-3 ani la Skoda (parca Fabia…) o motorizare de 1,4 litri care era omologata Euro4 pentru cutie manuala, dar devenea Euro3 pe cutie automata…

  13. Buna! Sunteti rupti din rai. Caut de f mult timp. Inclusiv de la rar vin. Foarte dezamagit dealtfel. 2 masini as vrea sa verific.
    Porsche 993 wp0zzz99zrs313069 cod motor m64 05
    Porsche 964 wp0zzz96zms410618. Pe talonul german aceasta masina apare EURO 2. este fabricata in 1991 insa. Multumesc mult!!!

  14. Absolut orientativ, trebuie sa stiti ca VIN-code-ul nu contine nicio informatie despre norma de poluare. Poate fi folositor doar celor de la uzina daca vor cauta masinile dvs dupa ultimii 6 digiti din cod.

    Spuneti ca aveti o masina Euro2 din 1991. Si asta in conditiile in care normativul Euro2 a fost publicat prima oara abia in 1994. Cred ca incep sa inteleg problema dvs…

    Banuiesc ca norma Euro2 este inscrisa in sectiunea B din brief. In acest caz, dvs aveti o masina upgradata ulterior la Euro2.

    RAR va va recunoaste Euro2 doar daca prezentati actele (factura si garantie) care sa ateste ca ceea ce aveti dvs pe masina este acelasi cu upgrade-ul din brief.

    Aceasta cerinta RAR nu este chiar aberanta, deoarece nemtii nu au prevazut situatia in care va aflati dvs si nu au inscris in brief niciun element care sa identifice in vreun fel sistemul de catalizare montat ulterior (banuiesc ca aveti pe brief doar un nume de inginer si o stampila de service…).

    Din pacate nu stiu sa va zic mai mult.

  15. Va multumesc frumos! Foarte promp raspunsul. De la masina din 91 am talonul. nu si brief ul. Pe talon apare la sectiunea 14 schadstoffarm euro 2. Iar la masina din 94 este scris cu pixul peste indicatia originala E2 iar la cod scrie 25 peste 14 cred. Eu ma gandeam ca a afost un caz asemanator ca cel al firmei opel, care ptr anumite motoare adoptase standardul euro 4 inca din 2001. Va multumesc inca o data. Daca nu e deranj, as putea reveni cand am ceva informatii suplimentare(copii dupa briff)? Seara buna!