Oct 132015
 

Daca nu vrei sa platesti mai mult decat ai dat pe masina…

 

Cutia de viteze este una dintre cele mai importante componente ale automobilului, alaturi de motor, sistemul de franare si directie. Si cutiile de viteze sunt printre componentele auto care se pot folosi de la dezmembrari, acestea fiind si de 3-4 ori mai ieftine decat cele noi, originale. De regula, in Romania, cand spui „cutie de viteze” te gandesti la intregul sistem de transmisie, desi, cutia in sine este o parte a acestui sistem.

Ce face cutia de viteze? Prin ansambulul sau de roti dintate, aceasta preia si transforma forta si miscarea de rotatie de la motor la roti. De regula, cutia de viteze este montata intre ambreiaj si transmisia longitudinala. Cutia de viteze se dispune intre ambreiaj si transmisia centrala la masinile de tipul „totul in fata” sau „totul in spate”.

Cutiile de viteze se impart in doua categorii principale: manuala si automata:

 

Cutia de viteze manuala – in stil european

Acest tip de cutie de viteze este preferat in Europa – peste 70% dintre masinile de pe batranul continent sunt echipate cu transmisie manuala.

De regula, cutia de viteze manuala are urmatoarele avantaje, pentru care o prefera utilizatorii:

  • consumul de carburant este mai redus la masinile cu transmisie manuala;
  • este mai ieftina la intretinere – are nevoie doar de ulei, iar singura piesa care se defecteaza la ea (de obicei) este ambreiajul;
  • este mai ieftina;
  • ofera un control mai bun asupra masinii.

 

Cutia de viteze automata – stilul American

Americanii prefera acest tip de cutii de viteze – peste 80% dintre masinile din SUA su Canada fiind echipate cu transmisie automata.

  • In primul rand, transmisia automata este mai usor de folosit, pentru ca schimbarea vitezelor se face automat;
  • La masinile cu cutie automata pui schimbatorul pe modul “drive” si poti sa stai mai mult cu ambele maini pe volan, ceea ce ofera un plus de siguranta;
  • Ai numai doua pedale si te concentrezi mai bine la condus. Si este si mai comod, desigur.

Pe langa cele doua tipuri principale de cutii de viteze, sunt disponibile si transmisii semi-automate. In ziua de azi, modul semi-automat este o optiune pe care o au transmisiile automate. Autoturismele sport si chiar supercarurile sunt echipate cu transmisii „semi”. Un exemplu este Bugatti Veyron. Cutia de viteze semi-automata nu necesita pedala de ambreiaj, dar iti ofera placerea de a controla vitezele din schimbator.

Un tip aparte de transmisie este cea nesincronizata. Aceasta mai este intalnita, rar, la unele agregate pentru constructii sau la vehicule militare de tonaj mare (chiar si peste 40 de tone). Este o cutie de viteze greu de utilizat, necesitand o anumita maiestrie din partea soferului, care trebuie sa inteleaga si sa „asculte” turatia motorului cand schimba vitezele.

Pe piata romaneasca, cea mai ieftina solutie o reprezinta cutiile de viteze de la dezmembrari auto. Pe internet, o cutie automata de Volkswagen Passat, din 2009, te duce la 3500- 3600 de lei in timp ce pentru un SUV BMW X6 trebuie sa scoti din buzunar 9.000 de lei, daca trebuie sa schimbi cutia de viteze.

O cutie de viteze manuala pentru VW Golf se gaseste la preturi intre 1.300– 4.000 de lei, in functie de stare si de model.
Cand vine, insa, vorba de piese noi, preturile pot fi si de 3-4 ori mai mari, in functie de mai multi factori: producator, model, garantii, service. Practic, la o masina second hand, daca trebuie sa-i schimbi cutia de viteze risti sa platesti mai mult decat ai dat pe masina in sine, daca optezi pentru piesa noua, originala.

Pana la urma, orice alegere presupune un compromis…

Articole cu tema apropiata: