nov. 032011
 

Iulian Senos test ASX 4x4Clasa mica a devenit tinta predilecta a marketerilor de automobile crossover. Avantajul este usor de inteles, atat timp cat la interior gasesti caldura unui automobil compact, iar la exterior afisezi prezenta robusta a unui SUV respectabil.
Presa auto internationala utilizeaza 3 calificative neoficiale pentru aceasta clasa selecta: „grozav”, „mai mult de sosea” sau „gluma proasta”. Noi ne vom directiona concluzia finala pe acelasi „sablon”. Care sa fie cel mai corect calificativ pentru Mitsubishi ASX?

ASX – design razboinic

Am avut la test o versiune ASX cu echipare inalta: tractiune 4X4 cu arhitectura Mitsubishi AWC, dieselul magic de 1.8 litri DI-D MIVEC de 150 CP, toti senzorii inventati de om pentru automobile (ploaie, parcare cu camera video, lumina, temperatura exterioara, etc), navigatie cu harti pentru Romania, scaune tapitate cu piele, geamuri laterale spate fumurii si plafon vitrat.

Vazut din fata, ASX preia amprenta designului Mitsubishi prin adoptarea grilei masive, element puternic de identitate pentru automobilele construite sub semnul celor 3 diamante. Blocurile optice „incruntate” gadila orgoliul oricarui pilot. In lateral, desenul isi pastreaza echilibrul, iar blocurile optice spate se integreaza perfect in ansamblul „glossy” care domina hayon-ul ASX. Sunt putine modele in aceasta clasa care arata la fel de bine indiferent de unghiul din care privesti.

Un minus notabil este absenta bandourilor laterale, care ar fi trebuit sa protejeze fetele portierelor de atingerile accidentale ale vecinilor din parcare, insa – cel mai probabil – aplicarea acestora ar fi prejudiciat oarecum echilibrul designului. Chiar si platind acest pret, ramanem fanii protectiilor laterale.

Un plus remarcabil este portbagajul, mai mare decat te lasa sa ghicesti forma laterala a lui ASX. Portbagajul este „pet friendly”. Nu acelasi lucru il putem spune si despre accesul in portbagaj pentru amicul patruped.

ASX – diesel sau benzina?

In cazul Mitsubishi ASX raspunsul la intrebarea de mai sus este: „categoric diesel”. Versiunile 4X4 sunt exclusiv diesel, in timp ce pe benzina exista doar versiuni 4×2 (in Romania, la data la care este scris acest articol). Pe de alta parte, tehnologia diesel DI-D MIVEC cu distributie variabila nu este un deschizator de drumuri, insa este un continuator de clasa al common-rail-ului japonez cu bloc motor usor, din aluminiu.

ASX a venit in Romania cu o singura motorizare diesel, una si buna, de 1798 cmc cuplata la o cutie manuala de viteze cu 6 trepte. Puterea maxima este 150 CP (110 kW) la 4000 rpm. Sprinteneala lui 1.8 DI-D se manifesta cel mai viu intre 2.000 si 3.000 rpm. Performantele remarcabile ale motorului sunt atinse cu ajutorul unor sisteme ca cel clasic „intercooler” pentru racirea aerului de admisie, EGR (de recirculare a combustibilului nears complet) si turbo cu geometrie variabila.

ASX – in oras

In traficul din oras, ASX este foarte docil si extrem de manevrabil. La parcarea cu spatele am fost asistati de o camera video care suprapune peste imaginea filmata o grafica simpla, dar extrem de utila, pentru aprecierea corecta a spatiului disponibil pentru manevre. Volanul este asistat electric si se poate manevra fara efort. Fara nicio exagerare, in momentul parcarii ai senzatia ca te afli intr-un automobil de clasa medie, nicidecum intr-un automobil cu alura de SUV.

Un atu urban exceptional este sistemul AS&G (Auto Stop & Go). Acesta opreste automat motorul cand ajungeti la stop, dupa ce scoateti masina din viteza si eliberati pedala de ambreiaj. Motorul reporneste automat odata cu apasarea ambreiajului, la repunerea automobilului in miscare.

Fara sa fi facut masuratori precise de consum (nu am avut acest obiectiv), putem aprecia grosier ca acesta a coborat in oras sub 6 litri/100km.

ASX – pe sosea

La drum intins, ASX isi pune plenar in valoare trenul de rulare perfect echilibrat. La viteze mari (de peste 130 km/h) zgomotul curentului de aer pe geamurile laterale este semnificativ, insa pentru o caroserie SUV acest detaliu este tolerabil.

Echipamentele electronice de asistenta dinamica lucreaza foarte discret, astfel incat – in cazul unor manevre bruste ale volanului – masina „vorbeste” in curbe, dar fara sa compromita controlul stabilitatii sau mentinerea pe traiectorie.

Acest aspect, intalnit si la noul Lancer, pozitioneaza sistemele de securitate Mitsubishi la loc de cinste in arhivele Total Auto.

Cum „vorbesc” masinile in curbe?

Asa cum este crucial ca echipamentul sa intervina ferm in momentul tendintei de rasturnare, tot asa acest sistem trebuie sa te lase sa simti ca ai facut un exces, fara sa iti hraneasca iluzia „controlului suprem”. Masinile care „tac” iti ofera in curbe iluzia stabilitatii depline pana in momentul rasturnarii, care intervine fara avertisment. Masinile care „vorbesc” sunt cele care te lasa sa „simti” curba, fara sa te expuna vreunui risc. ASX este un crossover care „vorbeste”.

In conditii de DN1 liber si intr-un regim de viteza constanta, in treapta a 6-a, la 100 km/h, consumul ASX coboara la valoarea de aproximativ 5.0 litri/100 km.

ASX – offroad

Nu am avut ocazia sa testez comportamentul ASX pe carosabil alunecos, insa am putut observa cum lucreaza transmisia integrala in teren accidentat.

Odata iesit de pe asfalt, atunci cand glia incepe sa mangaie anvelopele, ASX se transforma. In offroad, switch-ul de tractiune trebuie comutat din pozitia „4X2” de sosea sau „4X4 auto” de drum alunecos, pe „4X4 lock” tractiunea integrala permanenta.

Inca dinaintea urcarii la volanul ASX, stiam ca raportul cuplurilor fata-spate poate varia de la 85-15, la 40-60. Diferentialul spate este controlat electronic, pentru a distribui dinamic incarcarile celor doua roti ale osiei spate.

Evolutia din teren confirma elasticitatea distributiei de cuplu intre osii prin raspunsul prompt la comenzile pilotului. Daca pastrati ASX 4X4 diesel in plaja de turatii corespunzatoare cuplului maxim (2000-3000 rpm), obtineti un control perfect si o sprinteneala remarcabila.

Daca iesiti din aceasta plaja este posibil sa resimtiti in rampa o lipsa importanta de tractiune. Iesirea din aceasta situatie se face clasic, retrogradand treapta de viteza. Chiar si in unghiuri abrupte, daca veti fi nevoiti sa retrogradati pana in treapta 1, nu trebuie sa va facesti nicio grija. In treapta 1 ASX este invincibil.

ASX – concluzii

Dupa ce am trait intreaga experienta, a venit clipa in care trebuie sa numaram bilele albe si cele negre:

Plusuri

  • crossover excelent echilibrat: suficient de mic pentru a avea un consum decent in oras si suficient de mare pentru a sofa cu stres redus la drum lung;
  • foarte manevrabil in oras, camera video pentru parcarile cu spatele;
  • vizibilitatea (geamuri + oglinzi) este una din cele mai bune din segment;
  • pozitionare ergonomica a comenzilor din bord, altele decat cele existente si pe volan;
  • finisaje la calitate premium;
  • portbagaj „pet friendly”;
  • tren de rulare excelent echilibrat;
  • sistemul „Hill Start Assist”, care imobilizeaza automobilul la plecare in rampa;
  • ASX „vorbeste” – interventie discreta a sistemelor electronice de asistare dinamica;
  • poluare redusa, respectiv taxa mica de mediu (in 2011 vreo 260 €, adica decent pentru un motor de 1800 cmc).

Puncte slabe

  • lipsa bandourilor de protectie la zgarieturi a fetelor de usa;
  • acces dificil pentru caini mari in portbagaj (amenajat in prealabil de stapan);
  • zgomot al curentilor de aer pe geamurile laterale la viteze mari.

Scorul final de 10-3 este elocvent, iar verdictul Total Auto nu il poate contrazice.
Daca acum 2 ani vorbeam depre noul Lancer cu un interior auster si gena sportiva ca este un ofiter japonez care stie sa zambeasca, in cazul ASX putem pastra metafora doar adaugand mutatiile europene din ADN-ul nipon. Prin urmare putem vorbi despre „un ofiter japonez… sub acoperire„.

Verdict final: – Mitsubishi ASX este un crossover grozav.

Testele presei de specialitate sunt foarte importante, insa – nu uitati – cel mai bun test este intotdeauna cel executat chiar de dvs.. Astept cu drag orice opinie conforma sau contrara celor expuse aici. Spor la test!