iun. 142011
 

Anvelopa auto-reparantaMichelin a prezentat recent un prototip de anvelopa care se auto-repara. Acest proiect este un episod ulterior premierei din 2003, cand Kleber a imaginat pneul Protectis. Atunci, producatorul a adaugat un gel in interiorul anvelopei cu rol de colmatare a eventualelor gauri aparute in timpul rularii. Presiunea din interiorul anvelopei era cea care impingea gelul in spartura, insa procedeul conducea uneori la aparitia unor galme care dezechilibrau roata intr-o maniera semnificativa.

Noua solutie Michelin se bazeza pe utilizarea unui nou material, un elastomer, in locul gelului. Stratul de elastomer este asezat in interiorul anvelopei, in dreptul benzii de rulare, cu o aderenta suficient de buna ca sa nu se miste in timpul invartirii rotii. Caracteristile de elasticitate ale elastomerului frantuzesc sunt suficiente pentru a colmata o gaura cu diametrul de 6 mm aparuta in banda de rulare, un record absolut in materie. Elastomerul nu actioneaza pe flancurile anvelopei.

Este o solutie nu doar mai buna decat gelul Kleber, ci si mai buna decat anvelopa cu flancuri portante (care poate rula dezumflata), datorita pastrarii dupa auto-reparatie a unei flexibilitati net superioare a flancurilor. Ingeniosul pneu poate rula la viteze mari si poate urca borduri fara probleme deosebite, chiar si dupa procesul de auto-reparare.

Acest proiect a generat deja numeroase brevete de inventie. Noua anvelopa promite mai multa siguranta in trafic, insa pana la momentul industrializarii si al comercializarii (preconizat in 2014) mai este inca mult de munca.