Feb 182011
 

Sasiu automobil electricEmisiile de CO2 au devenit vedete incontestabile ale lumii auto. Molecula triatomica apare pe fiecare eticheta din showroom, in fiecare articol de specialitate si la fiecare calcul de prima inmatriculare. Toata industria se refera exclusiv la ce iese pe teava de esapament. Insa cum arata realitatea emisiilor de CO2 care ies pe hornurile uzinelor? Cat poluam cand construim un automobil?

Industria auto polueaza tot mai mult, in ciuda automobilelor eco pe care le produce. Pentru fiecare automobil construit, se arunca in atmosfera in medie cam 800 kg de CO2. Rotunjind cifrele si pastrand in atentie ordinele de marime, o productie mondiala anuala de 100 de milioane de automobile are un corespondent in emisii de CO2 de 80 de milioane de tone.

Rezultatul este insa incorect. Media europeana 800 kg/automobil este depasita semnificativ in Asia cea mare. Sa nu uitam ca ponderea productiei europene este de doar 20-25% din volumul planetar total.

Emisii CO2 in uzinele auto ale UE

Nu exista studii cu masuratori precise la nivel mondial. Este foarte posibil ca cifra reala sa fie dubla, poate chiar tripla, daca observam ca in China si India, de pilda, sunt aplicate restrictii de poluare (oarecum) echivalente Euro 2, adica la nivelul european de acum 15 ani…

Varsta medie a unui automobil care circula in UE este de 8 ani, 4 ani la primul proprietar si inca 4 la al doilea. Practic o masina noua este „necesar” (necesar, ca rod de marketing) sa fie produsa in Europa la fiecare 4-5 ani. Valoarea se confirma prin ciclurile de marketing ale industriei auto, cele de „facelift” si cele de redesenare completa a caroseriei.

Privind din acest unghi, observam ca tendinta de crestere a volumului de emisii de CO2 (provenita exclusiv din constructia de automobile) poate fi compensata decent prin cresterea calitatii si duratei de viata a produsului, ceva de genul „automobil pentru o viata”. Insa aceasta filosofie plafoneaza profiturile, chiar daca protejeaza mediul mai bine. Si cum nimic nu este mai important decat profitul, „automobilul pentru o viata” va ramane deocamdata o reteta greu de aplicat.

Articole cu tema apropiata: