Ian 242011
 

Taxa auto din Romania este sprijinita tacit de intreaga clasa politica, dupa metoda deja consacrata „cainii latra, ursul merge”. Publicam acest articol cu scopul de a explica mecanismul celei mai mari grosolanii fiscale din Europa. Statul roman isi insulta proprii cetateni strecurand in interiorul taxei auto sume necuvenite, sfidand principii fiscale importante cum ar fi univeraslitatea, unitatea si echitatea impunerilor. Ca sa evitam tirada „nu transformam Romania in cimitir de masini”, vom lua in discutie doar automobile Euro 4 si Euro 5, cu o vechime de cel mult 4 ani.

Taxa auto 2011 – suprataxare ascunsa

Chiar daca s-a afirmat in nenumarate randuri ca taxa auto respecta principiul european „poluatorul plateste”, metodologia contrazice brutal bla-bla-ul politicienilor. Iata un exemplu care scoate in evidenta anomaliile taxei auto 2011.

Ipoteza:

– Masinile A si B sunt noi, Euro5, identice, dar cu motorizari diferite si emisii CO2 sub 120g (alegere arbitrara, pentru a anula din formula taxei, componentele nerelevante demonstratiei);
– cilindree A = 1600 cmc, B = 1601 cmc;
– cuantum taxa A = 218 €, taxa B = 291 €;
– diferenta cilindree = 1 cmc, diferenta taxa = 73 €

Cu toate ca nicaieri in anexele OUG nu apare vreo taxa de 73 € pe unitatea de cilindree la automobilele Euro 5, in cazul nostru formula aplicata cu viclenie reuseste aceasta performanta. Cum este posibil?

Simplu. Automobilul A are o taxa mai mica pe unitatea de cilindree, in timp ce B are o taxa unitara mai mare, ca si cum primii 1600 cmc de la automobilul B ar polua mai mult deact cei 1600 cmc de la A. Realitatea tehnica este ca B polueaza mai mult decat A cu un singur centimetru cub. Asadar B ar trebui taxat egal cu A pentru primii 1600 cmc, dupa care sa se adauge la taxa lui B o valoare suplimentara, corespunzatoare pentru diferenta de capacitate cilindrica.

Nu exista nicio ratiune rezonabila de ordin tehnic, logic sau fiscal in virtutea careia A sa plateasca mai putin decat B dar sa polueze la fel de mult. Proprietarul automobilului B este discriminat fata de cetateanul care detine automobilul A. Echitabil este ca cei doi sa plateasca egal la poluare egala.

Haideti sa aplicam riguros logica de mai sus si sa calculam echitabil taxa auto, luand in consideratie toate pragurile de taxare: la 1200, 1400 si 1600 cmc. Adica:
– 0.065 € pentru primii 1200 cmc;
– 0,13 € pentru urmatorii 200 cmc, pana la pragul de 1400 cmc;
– 0,195 € pentru alti 200 cmc, pana la pragul de 1600 cmc;
– si 0,26 € pentru ce depaseste 1600 cmc.

Rezultatul se inmulteste cu 0.7 (dupa formula oficiala) si obtinem cuantumul corect al taxei (componenta emisiilor de CO2 si coeficientul de reducere sunt nule, conform ipotezei).

Rezultat surprinzator: taxa corecta A = 100.10 €, iar B = 100.28 €.

Diferentele de 118 € la A si 191 € la B, adica mai mult de 50% din sumele pretinse, sunt incasate incorect de stat. Impunerea suplimetara nu poate fi considerata parte a taxei de mediu, intrucat nu este corelata cu nivelul de poluare. De aceea o numim suprataxare ascunsa. Sau furt.

Explicatii simple

Nu taxa este problema, ci inechitatea ei. Daca aruncam o privire spre normele Euro3 sau mai mici, vom observa ca pretentiile statului devin de-a dreptul absurde. Taxele pot fi mari, dar niciodata inechitabile.

Dar de ce oare apeleaza statul la tertipuri rudimentare, atat timp cat el are dreptul legal sa instituie o taxa de mediu oricat de mare? Pai, daca ar aplica taxa corect, pentru a incasa la fel de bine ca acum, valorile pe unitatea de cilindree ar trebui crescute prea mult, iar Comisia Europeana ar avea toate motivele sa suspecteze guvernul de protectionism pentru piata auto interna (mai ales SH).

Toti suntem egali in fata legii. Oricat de mari ar fi taxele, statul este obligat prin Constitutie (art.56, alin.2) sa asigure o asezare echitabila a lor. Nu putem numi „de mediu” o taxa dimensionata dupa factori abstracti, fara legatura cu mediul, doar ca sa nu auda Comisia Europeana ca avem de fapt o „taxa speciala”.

Sigur, situatia nu este fara iesire. Comisia Europeana are deja in lucru un proiect de unificare a principiilor de taxare pentru automobilele inmatriculate in tarile UE. Din pacate, constatam inca o data ca nu avem inteligenta necesara unei reglementari decente pe plan intern.

Articole cu tema apropiata:

  2 comentarii despre “Taxa auto 2011 include o suprataxare ascunsa”

  1. Este un moment bun sa vorbim despre taxa auto.

    Opozitia „cea fragila si infometata” si puterea „cea beata de putere” vor incepe curand sa ne faca ochi dulci. La anul sunt alegeri.

    „Iesi afara, taxa ordinara!” 🙂

  2. traim intr-o tara de hoti. hoti sunt si cei care ne conduc sau ne-au condus, hoti sunt si cei care iti taie poseta in troleu sau iti fura casetofonul, roata de rezerva, etc din masina… asta este: suntem hoti. pana nu se va taia mana celui care fura, ca la arabi, romanii vor continua sa fure. aratati-mi-l mie pe cel care are peste 1 mil de euro si n-a furat. aratati-mi-l mie pe cel care a facut afaceri cu statul, in pierdere, nu in profit. nu are rost discutia, imi spuneam si eu supararea. decat sa educi 90% dintre hoti mai bine pleci intr-o tara cu hoti mai putini. mi-e jena ca sunt un roman neputincios sa fac ceva pt tara asta, pt cei 10% care au o educatie si o constiinta