Ian 202011
 

ZF 9 trepteSeful Fiat, Sergio Marchionne, care a starnit in continuu rumori prin standurile salonului auto de la Detroit in 2011, a comis un nou episod neasteptat. Acesta a anuntat intr-un interviu la radio (in afara oricarui cadru oficial) ca prima cutie de viteze automata cu 9 rapoarte (prima din lume pentru un autovehicul cu tractiune fata) isi va face premiera pe modele Chrysler in 2013. Acest anunt nu este nicidecum o bufonerie de presa, ci un semnal care confirma un trend existent, dar invizibil (deocamdata) pentru public.

Intr-un interval scurt de timp s-a trecut de la 7 la 8 rapoarte, la inceputul lui 2011 fiind deja anuntata realizarea unei cutii robotizate cu 9 rapoarte. In plus, exista voci care soptesc ca foarte curand un producator german premium va prezenta cutia automata cu 10 rapoarte…

In industria auto, “cursa numarului de rapoarte” a devenit o lupta extrem de ascutita intre producatorii de transmisii automate. Miza? Contractele viitoare pentru echiparea modelelor proiectate sa aiba un consum tot mai mic. O cutie automata de viteze cu ambreiaj dublu si multe trepte de viteza confera automobilului nu numai un consum mic (similar cutiilor manuale), ci si o sprinteneala remarcabila.

Daca pana acum vorbeam depre cutiile automate ca fiind principalul vinovat pentru consumul mare in momentul sprintului, datorita ultimelor tehnologii dezvoltate de marci ca ZF (Germania) sau Aisin (Japonia) cutiile automate vor conduce la obtinerea de consumuri (reale !) de carburant sub cel obtinut de automobilele cu levier de schimbare a treptei de viteza. Cutiile manuale nu vor putea tine pasul cu cele automate, deoarece la un numar mare de viteze (de facto cheia scaderii consumului) soferul va fi pus in dificultate sa opereze optimal transmisia.

Lumea automobilului se schimba. La fel si prejudecatile noastre tehnice…

Articole cu tema apropiata:

  3 comentarii despre “Decadenta levierului cu maciulie”

  1. Pariu cu viitorul. Mai vorbim… 🙂

  2. Să nu uităm că există și cutiile CVT care sunt și mai fine și oferă consumuri bune.

    • Corect despre CVT, dar este o tehnologie complet diferita si fara prea mult succes la public.

      CVT are un comportament dinamic dezamagitor si derutant, din cauza raspunsului nenatural al masinii in reprizele de acceleratie (motor turat, fara senzatie de accelerare). Nu sunt din fan club 🙂

      Totodata, un CVT consuma mai mult (in drum virajat de pilda) si este si (incomparabil) mai puturos decat o cutie cu dublu-ambreiaj (vorbesc de teste personale). Cu CVT este greu sa depasesti in plaja de viteze 80-120 km/h. Kick-down-ul (exista) dar intervine f. tarziu, iar tehnologia in sine nu permite scurtarea intarzierii.

      Cineva obisnuit cu un automobil cu cutie manuala se impaca greu sau deloc cu CVT. Are senzatia ca masina lui are „ambreiajul” (nu e cazul la CVT) dus. Nu cred ca CVT are viitor.