oct. 182009
 

concept-PX-MiEV-habitaclu Solid, Sigur si Simplu au fost cuvintele care au motivat procesul de dezvoltare al design-ului unei noi generatii de crossovere, caracterizat de o simplitate debordanta, dezbracata de toate elementele inutile si eliberata de conventiile SUV-ului clasic. Farurile si stopurile folosesc tehnologie LED, solutie ce ii confera masinii o imagine inovativa, moderna, fiind in acelasi timp mult mai atente cu mediul, in virtutea consumului redus de electricitate. Caroseria este vopsita intr-o culoare metalica ce-i da masinii o textura metalica amintind de nuantele unei scoici. Jantele cu spite concave au atât rolul de a scoate in evidenta caroseria, dar, in plus, contribuie la racirea frânelor si la obtinerea unui coeficient aerodinamic superior.

Interiorul este inspirat din industria aeronautica si a fost conceput pentru a spori concentrarea soferului. Plansa de bord a fost realizata astfel incât sa permita accesarea facila a tuturor comenzilor, in timp ce scaunele ofera un suport si un sprijin lateral perfecte. In plus, intregul panou de instrumente si fetele usilor sunt subliniate de lumina ambientala cu LED care exprima rafinamentul si inovatia conceptului.

Mitsubishi Sistemul Hibrid Plug-in

Puntile lui Mitsubishi Concept PX-MiEV sunt puse in miscare de doua motoare PMS (Permanent Magnet Synchronous), secondate de un motor termic de 1.6 DOHC MIVEC, ce lucreaza exclusiv cu rotile fata sau ca generator. In plus, conceptul este prevazut cu noul sistem Mitsubishi Hibrid Plug-in, care isi adapteaza modul de rulare in functie de situatia in care masina este condusa, eficientizând propulsia si folosind la maximum fiecare strop de energie.

concept-PX-MiEV-consola
Pe lânga acestea regasim si sistemul MiEV OS (MiEV Operating System) ce selecteaza modul adecvat de propulsie printr-un control integrat al sistemului electric si al motorului, potentând, in acelasi timp, furnizarea de energie si cuplul in functie de energia ramasa in baterie. Prin acestea se asigura un voiaj sigur, placut si confortabil fara risipa de energie. Si, mai mult decât atât, pentru a maximiza raza de utilizare a bateriei, masina vine echipata cu un modul de power supply, care permite alimentarea unor aparate casnice sau a unei surse alternative de electricitate in eventualitatea unui dezastru natural.

  1. Modul EV
    La viteze mici spre medii, bateria lui PX-MiEV propulseaza masina folosind rotile din fata. Când masina ruleaza pe zapada, prin ploaie sau pe alte suprafete cu aderenta scazuta, sistemul trece automat pe tractiune integrala punând in functiune si puntea spate. Acelasi lucru se intâmpla si atunci când senzorii detecteaza aderenta limitata sau chiar patinaj.
  2. Mod hibrid in serie
    Când nivelul energiei din baterie scade sub un anumit nivel, motorul termic este pus in functiune pentru a genera electricitate si automat se trece pe sistemul hibrid in serie prin energia furnizata motoarelor. Si in acest mod, masina trece in tractiune integrala depinzând de starea carosabilului.
  3. Mod hibrid paralel
    La viteze mari masina este propulsata de motorul pe benzina, care functioneaza mult mai eficient in turatii decât motoarele electrice. Când soferul schimba banda brusc sau se angajeaza in alte operatiuni ce necesita aderenta sporita, sistemul electronic trece pe tractiune integrala prin punerea in functiune a motorului electric ce gestioneaza puntea spate, imbunatatind astfel stabilitatea. Motoarele electrice il completeaza pe cel termic si in depasirile rapide, prin activarea ambelor punti.
  4. Regenerare
    Când masina incetineste sau coboara o panta, sistemul de gestiune al trenului de rulare trece pe modul regenerare, in care energia cinetica eliberata de roti este captata, transformata in energie electrica si stocata in baterie.
  5. concept-PX-MiEV-ext Incarcare
    Ca si in cazul i-MiEV-ului de serie, bateriile Conceptului PX-MiEV se pot reincarca in trei moduri: de la o priza domestica de 100 sau 200 de volti sau intr-o statie de incarcare rapida.
  6. Mod Power Supply (furnizor de energie)
    Pentru a-si sublinia utilitatea bateriei, atunci când nu ruleaza, PX-MiEV ii permite propietarului sa stocheze energie electrica in baterii pentru ca apoi sa o refoloseasca la punerea in functiune a unor aparate electrocasnice, pe timp de zi, când reteaua traditionala este aglomerata. Asta inseamna ca bateria masinii poate fi folosita si ca sursa de curent in cazul unui dezastru natural. Daca se intâmpla ca energia electrica sa scada sub un anumit nivel, motorul pe benzina va actiona ca un generator care va mentine constant stocul de energie. O priza de 100 de volti localizata in portbagaj permite conectarea ustensilelor de picnic si punerea acestora in functiune.

Trenul de rulare

Mitsubishi Concept PX-MiEV foloseste un sistem de control al tractiunii setat in jurul unui E-4WD (Electronically-powered four-wheel drive), care controleaza puterea motoarelor pentru a furniza raportul optim al distributiei cuplului intre fata si spate. Lui S-AWC i se subordoneaza sisteme ca E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control), ce controleaza distributia cuplului intre rotile puntii spate si cantitatea de energie recuperata, ASC-ul (controlul activ al stabilitatii) si ABS-ul.

concept-PX-MiEV-lat-int
Spre deosebire de AYC-ul de pe Lancer Evolution X, care foloseste un ambreiaj dublu multi-plate, E-AYC foloseste un motor pentru a controla impartirea cuplului intre cele doua roti. Folosirea acestuia se traduce prin eficienta sporita, cu un raspuns surprinzator, care contribuie activ la stabilitatea masinii.

Interiorul Cocochi

Unele automobile de serie Mitsubishi sunt deja prevazute cu interiorul „cocochi” care imbraca pasagerii intr-o cabina confortabila, placuta, dezvoltata pe tema: Curat, Destresant, Sigur si Reconfortant. Pentru PX-MiEV interiorul „cocochi” a fost modificat si include o serie noua de dotari: tapiteria de piele care neutralizeaza factorii alergenici, descompune compusii organici volatili si moleculele urât mirositoare, omorând in acelasi timp bacteriile; geamuri care blocheaza razele ultra-violete pentru a proteja pielea; si un umidificator aromat cu functie de imbogatire a oxigenului ce reduce oboseala si sporeste confortul interior. Atât noile, cât si vechile specificatii ale interiorului „cocochi”, traseaza o cabina care pune confortul pasagerilor inainte de toate, contribuind in acelasi timp la sporirea sigurantei in interiorul masinii.

Tehnologii care minimizeaza caldura absorbita de masina

Mitsubishi Concept PX-MiEV foloseste un parbriz construit din sticla reflectoare ce diminueaza cantitatea de caldura ce patrunde in habitaclu si geamuri laterale tratate cu raze infrarosii in acelasi scop. Pâna si vopseaua incorporeaza tehnologii de reflexie si izolare a caldurii in afara masinii. La interior, toate cele patru scaune beneficiaza de guri de ventilatie cu aer conditionat separate, iar umiditatea in cabina poate fi reglata. Implementarea acestor tehnologii de blocare a caldurii permite eficientizarea gestiunii temperaturii in habitaclu reducând consumul de energie la minimum fara a compromite controlul la bord.

concept-PX-MiEV-incarcare

Cele mai noi dotari de siguranta activa

Conceptul PX-MiEV este vitrina tehnologica in ceea ce priveste o serie de noi masuri de siguranta activa.

  • Sistemul Multi-around Monitor foloseste camere de luat vederi pozitionate pe caroserie in puncte strategice pentru a-i furniza soferului o imagine completa cu perimetrul exterior din jurul autovehiculului.
  • Sistemul Driving Safety Support System sau DSSS Level II este promovat in prezent de Agentia Nationala de Politie Japoneza si consta intr-un receptor amplasat pe bord care capteaza semnale transmise de pe marginea drumului de sonde speciale ce alerteaza soferul in legatura cu activitatea din jurul masinii, de pe trotuar sau din intersectii.
  • Sistemul Advanced Safety Vehicle 4 (ASV4) este un alt program derulat de autoritatile japoneze si vizeaza utilizarea tehnologiei wireless pentru a alerta soferul in legatura cu pozitia automobilelor din jurul sau, când proximitatea acestora o cere.
  • Sistemul Dedicated Short Range Communication (DSRC – canal de comunicare wireless ce functioneaza pe frecventa 5.6 Ghz, fiind special dezvoltat pentru automobile) implica stabilirea unei conexiuni intre masina si sosea utilizând un modul Electronic Toll Control pentru a determina pozitia masinii si daca este sau nu parcata.

Alte dotari

In spiritul SUV-urilor, Mitsubishi Concept PX-MiEV este dotat cu suspensii pneumatice care ii dau soferului posibilitatea sa aleaga dintre trei setari ale garzii la sol – Auto, High si Low – cu scopul de a imbunatati stabilitatea pe suprafete proaste sau la viteze mari si pentru a face accesul inspre si dinspre habitaclu mai usor.

concept-PX-MiEV-bord Conceptul foloseste si un nou layout pentru volan, mult mai ergonomic si mai vizibil decât pâna acum, pentru un condus mai sigur si mai putin stresant. Câteva dintre comenzile pentru sistemele audio, climatizare si navigatie sunt plasate pe volan, astfel ca soferul se poate juca cu toate aceste functii fara sa-si indeparteze mâinile. Martorii vizuali pentru actionarea comenzilor sunt vizibili pe bord, astfel ca soferul poate verifica oricând starea functiilor masinii.

In Driving Monitor System este o camera indreptata inspre sofer ce ii monitoreaza acestuia privirea cu scopul de a determina cât de alert este acesta. Daca computerul detecteaza o pierdere a atentiei, nu doar ca emite semnale audio-video si vibratii ci si un parfum pentru a-i atrage atentia soferului.

concept-PX-MiEV-scaune

Specificatiile conceptului Mitsubishi PX-MiEV

Lungime 4510 mm
Latime 1830 mm
Inaltime 1655 mm
Ampatament 2630 mm
Ecartament (F/S) 1570 mm / 1570 mm
Numar locuri 4
Motoare (F/S) Motor electric sincron
Putere maxima 60 kW (fata si spate)
Cuplu maxim 200 Nm (fata si spate) 
Autonomie in mod EV peste 50km
Motorizare 1.6L DOHC MIVEC (benzina)
Putere maxima 85 kW
Cuplu maxim 125 Nm
Putere dezvoltata 70 kW
Consum sub 2 litri/100km
Tren de rulare E-4WD
Cauciucuri 245/45 R20