Oct 032009
 

toyota-iq-lateral In ultima perioada, intreaga industrie auto aplauda cadentat subiectul ecologizarii automobilului. Unii fac masini care obtin puteri mai mari cu cilindree mai mica, altii renunta la motorul termic, iar un alt grup inventeaza masini cu motoare de motocicleta, in trendul Nano. Unde se pozitioneaza Toyota IQ? Este o miscare trendy sau vorbim despre un automobil serios? Dimensiunile mici impun compromisuri? Asa cum probabil v-ati obisnuit la Total Auto, raspunsurile la orice intrebare auto pot fi gasite intr-un singur fel. La drive test.

Sub aparenta simplitatii, IQ ofera un bord sofisticat, reprezentand un mod de transport urban rafinat. Cu toate ca masina este mai mica de 3 m lungime, aceasta ofera la interior un spatiu neasteptat de mare. Doi adulti stau foarte bine pe locurile din fata, daca inaltimea lor nu depaseste 1,80 m. Pe locurile din spate nu incap confortabil 2 adulti, insa pot calatori foarte bine 1 adult si 1 copil.

In cazul in care rabatati bancheta din spate, spatiul pentru bagaje devine incredibil de generos pentru o masina atat de mica. Scaunele fata sunt la fel de confortabile cu cele din automobilele mai mari, dar pastreaza inconvenientul de a nu fi prevazute cu sistem de ajustare a pozitiei pe verticala.

toyota-iq-bord

Atunci cand toate cele patru locuri sunt folosite, portbagajul lui iQ are 32 de litri, sau – intr-o exprimare ceva mai vizuala – exista spatiu suficient pentru 2 umbrele sau o geanta diplomat mai subtirica. Dar cum cele doua locuri din spate se pot plia extrem de usor, spatiul de incarcare creste brusc la 242 litri sau suficient pentru o calatorie la supermarket, ori o plimbare in doi pentru o saptamana.

La drum

La bordul lui IQ ai sentimentul de siguranta, piticul avand nu mai putin de 9 airbaguri in standard, la fel ca intr-o masina de clasa medie: este stabila si confortabila, iar zgomotele la rulare sunt aproape inexistente. Verificati doar lista airbag-urilor in standard: la sofer, in scaunul pasagerului fata, la genunchii soferului, doua cortine stanga-dreapta, in stalpii fata, si chiar in spatele retrovizoarei. Centurile de siguranta pentru locurile din fata sunt in trei puncte, pretensionate, au limitatoare de forta si sunt dotate cu retractor cu blocare de urgenta.

Urmeaza apoi ABS, EBD, asistenta la franare si sistem de control al stabilitatii cu un control suplimentar al tractiunii. Varful de gama are faruri ce se aprind automat la caderea serii, stergatoare cu senzor de ploaie, si oglinda retrovizoare cu diminuarea intensitatii luminii farurilor ce iti vin din spate pe timp de noapte.

toyota-iq-locuri-spate

Desi are dimensiuni mici, nimic nu iti da senzatia de lipsa de spatiu atunci cand conduci. Am condus masina pe tot felul de strazi-stradute-stradutele si as putea doar sa-i reprosez faptul ca suspensiile sunt cam rigide si ca simti cand treci peste liniile de tramvai sau cele de cale ferata. Insa acest inconvenient este unul clasic, comun tuturor masinilor mici. Un automobil din aceasta clasa nu poate absorbi denivelarile asa cum o face un SUV sau o limuzina grea.

Pe stradutele inguste, cu masini parcate si pe o parte si pe cealalta, IQ se simte ca pestele in apa. Pozitionarea inovativa a casetei de directie (in fata motorului), ii confera o manevrabilitate fara egal in intreaga industrie auto. Se strecoara pe unde nici nu-ti trece prin minte, ca sa nu mai spun ca o poti parca perpendicular pe bordura sau chiar si pe arcul de cerc al trotuarului in intersectii (nu incercati asa ceva acasa, nu-i tocmai legal…).

Unii spun ca este o masina ce face diferenta dintre desteptaciune si inteligenta. Noi spunem ca este in primul rand perfecta pentru cei ce se confrunta zilnic cu traficul inuman din Bucuresti: aglomeratie, lipsa locurilor de parcare, nervozitatea celorlalti soferi. Este mica, incapatoare si raspunde prompt la comenzi.

IQ nu este o masina ieftina, insa tehnologia incorporata justifica pretul de pornire de 13.000 euro, cu toate taxele incluse. Consumul mixt din brosura este sub 4 litri/100 km, corespunzatoare unor emisii de doar 99 gCO2/km, fiind scutita de taxa de poluare. Acest model va produce multora declicul ca – cel putin in interiorul oraselor – este profund stupid sa conduci un SUV si ca IQ este mult mai adecvat.

toyota-iq-consola-centrala

Consumul real de carburant

Toyota IQ are un sistem special dedicat economiei de combustibil, numit „gear shift indicator” (indicator de schimbare a treptei de viteza). Atat timp cat respecti indicatiile indicatorului de schimbare a treptei de viteza, consumul este decent chiar si in trafic bara la bara. Problema este ca respectarea indicatiilor sistemului presupune automat un demaraj lent. In acest caz, fie iti iei claxoane daca mergi bara la bara, fie iti pierzi locul in coloana din cauza celor care ti se baga in fata.

Altfel spus, sistemul de economisire carburant nu este foarte compatibil cu obiceiurile de sofat urban din Bucuresti. Demarajele vioaie, multe si scurte din traficul „bara la bara” din Bucuresti, coroborate cu setarile transmisiei si cilindreea mica conduc la consumuri ceva mai mari decat s-ar putea astepta cineva. Daca peste toate acestea intervine si consumul suplimentar cauzat de aerul conditionat, atunci consumul urban poate atinge surprinzatoarea valoare de 9-10 litri /100km. Concluzia? Daca vrei sa ai cel mai mic consum din oras, atunci trebuie iti adaptezi cat mai rapid stilul de sofat la cerintele impuse de sistemul „gear shift indicator”.

Articole cu tema apropiata:

  3 comentarii despre “Toyota IQ – atentie la „gear shift””

  1. salut Senoh..e prima oara cand intru pe aici..si nu stiam sigur pe unde sa ma invart ca sa te intreb ceva…am vazut ca esti specialist pe masini si e sunt mai..amator..in cautare de prima mea masina..o conduc pe a lu tata momentan,dar recent am primit o oferta din austria…de la vecina unchiului meu..isi vinde masina..o Toyota corolla 2.0 D XL, din anul 1996 hatchback, este intretinuta super,are 108.000 de km…diesel, merita 1000 de euro? merita inmatriculata?in austria..sa o tin acolo inmatriculata..ma costa cam mult pe an..am inteles ca ma duce la 700 de euro pe an..so ma gandeam daca renteaza sa o inmatriculez..si cat m-ar costa inmatricularea? este euro 2 sau euro 3?

    • Salut Cosmin. Nu sunt specialist auto, ci jurnalist auto. Adica lucrez cu informatii, nu cu masini (chiar daca le testez, nu sunt pilot…) 😀

      Problema se desface in doua bucati:

      1. Partile bune
      – masina are provenineta sigura (nu este reparata superficial, etc);
      – este intretinuta;
      – are 108k ceea ce pentru un motor japonez nu este foarte mult.

      2. Partile negative
      – are 14 ani – conexiunile de plastic sau cauciuc sunt periculos de imbatranite – masina se poate opri in drum din cauza unor fisuri invizibile in aceste elemente de conectare;
      – chiar daca nu se vede, probabil ca exista elemente ciupite de rugina;
      – piesele se gasesc greu si doar din dezmembrari ale altor masini uzate si batrane.

      Concluzie:
      – masina banuiesc ca functioneaza bine si probabil te va mai tine 1 an;
      – este in cel mai bun caz Euro2 – taxa cam 1500 euro;
      – dupa 1 an o poti revinde cu pierderi minime.

      Masina merita cumparata, doar daca esti constient ca trebuie sa o revinzi repede. Tu stii cel mai bine daca merita acest efort. Si – nu uita, ca la orice cumparatura – ai nevoie si de noroc…