sept. 082009
 

Ford Romania - Craiova 8 septembrie 2009 este o data cu o semnificatie speciala. Pe poarta uzinei din Craiova a iesit primul Ford oltenesc. Nu vom vorbi despre „importanta momentului istoric”, dar vom sublinia un anumit detaliu, unul mai putin vizibil publicului, legat de implicatiile acestui eveniment.

Odata cu inceperea productiei la Craiova, Romania redobandeste titlul (neoficial) de tara constructoare auto bi-marca. Insa nu dualitatea Ford-Renault in sine este partea cea mai spumoasa a constatarii de mai sus, ci promisiunea unei rivalitati spectaculoase. Cele doua marci sunt reprezentantele a doua filosofii de productie diferite.

Ford a fost continuu proprietate privata inca de la fondare, din 1903. Legendarul Henry Ford a fost prima generatie a unei dinastii ce dainuie si astazi, cea mai mare parte a actiunilor Ford fiind inca in posesia familiei. Dianstia Ford a implinit 106 ani pe 15 iulie 2009. Aceasta particularitate, confera genetic Ovalului Albastru capacitatea de a lua rapid decizii pe orizontala, centrele de productie bucurandu-se de un grad ridicat de autonomie.

De cealalta parte, filosofia Renault este semnificativ diferita. Comunicarea pe verticala subordoneaza orice demers intern, avand o strictete comparabila cu cea militara. Dupa 52 de ani de management de stat (1944-1996), plus inca 3 de tranzitie (1996-1999), Renault a fost privatizat abia in urma cu 10 ani. Insa si dupa privatizare, statul a ramas in continuare un actionar semnificativ la Renault, guvernul francez detinand 15% din actiuni, cu drept de vot.

Incepand de astazi, cele doua filosofii vor interactiona deschis in piata noastra. Va fi un veritabil „Dinamo-Steaua” al pietei auto, un „derby” din care Romania nu are decat de castigat.