Sep 062009
 

imiev-workshop Mitsubishi ne-a oferit placerea si surpriza de a conduce modelul i-MiEV, unul din cele (sub) 100 de exemplare prototip existente acum in lume. Mitsubishi i-MiEV este un automobil „electric plugin”, adica unul care se reincarca de la priza, chiar din reteaua casnica. Minitestul s-a desfasurat in parcul Politehnicii din Bucuresti, intrucat micutul pokemon avea volanul pe dreapta. Pana la ora testului bucurestean masina a rulat numai in Japonia, tara in care circulatia rutiera se desfasoare pe partea dreapta a drumului.

click aici pentru comunicat si fisa tehnica i-MiEV
– se deschide in fereastra noua –

imiev-fata La nivel global, industria auto detine doar doua tehnologii dedicate automobilului propulsat 100% de motoare electrice: automobilul electric „cu celula de combustibil” si automobilul electric „plugin”. Versiunile „plugin” sunt cele reincarcabile de la priza, iar cele cu „celula de combustibil” produc electricitate cu ajutorul unei microcentrale electrice pe acre o au la bord. Ambele tehnologii se afla in faza de experiment si, prin urmare, ocazia de a pipai un i-MiEV la Bucuresti nu putea fi ratata.

Asemanari cu modelele auto clasice

imiev-pseudocutie Daca ati condus vreodata o masina cu cutie automata, veti regasi cu usurinta comenzile necesare punerii in miscare. Prin natura performantelor sale dinamice, un motor electric nu are nevoie de o cutie de viteze, sau – romantand explicatia – motorul electric are nevoie de o cutie de viteze cu doar doua viteze, una inainte si una inapoi.

Asadar, nu trebuie niciodata sa schimbati viteza. Vizual, comportamentul utilizatorului seamana cu cel dintr-o masina cu transmisie automata sau CVT. In realitate, automobilul electric raspunde instantaneu la comenzi, iar demarajul se simte din plin in spatarul scaunului, indiferent de viteaza la care accelerati.

La i-MiEV, cuplul motor se face simtit inca de la viteze mici. Datorita acestei particularitati a motorului electric, conditia de a consuma „putina baterie” va fi sa mergeti constant si cat mai incet. Bara-la-bara, cat mai incet? Da, aceasta este definitia traficului din Bucuresti.

Daca priviti levierul transmisiei, care seamana perfect cu cel de la o cutie de viteze automata, veti observa setarea „Eco” (click pe foto pentru marire). Care limiteaza viteza si demarajul pentru a minimiza consumul. Acest sitem reactioneaza la kick-down (pedala „blana”), oferindu-va sprinteneala necesara in cazul unei depasiri, dupa care comportamentul redevine „Eco”.

Deosebiri fata de modelele clasice

imiev-lateral Prima mare deosebire intre un automobil electric si unul clasic, il reprezinta silentiozitatea. Motorul electric nu se aude absolut deloc. Nici pe dinafara si nici pe dinauntru. Daca esti la bordul unui Mitsubishi i-MiEV singurul indiciu ca masina se afla in functiune si ca se poate calca acceleratia este un martor verde in bord, cu inscriptia „Ready”. Atat.

Acest detaliu aparent pozitiv, aduce cu sine si un dezavantaj major. Pietonii nu aud absolut deloc ca masina se apropie. Astfel, creste probabilitatea unor accidente provocate de pietoni. Probabil ca, dupa ce automobilul s-a straduit zeci de ani sa devina mai tot mai silentios, in epoca electrica va incerca sa gasesca idei ingenioase de a se face auzit.

imiev-alimentare O alta diferenta majora intre automobilul clasic si cel electric o va constitui cu siguranta atitudiena lui Dorel. Mitsubisi i-MiEV poate fi surubarit doar in service autoizat. Daca Dorel va incerca sa se specializeze in spatele blocului sunt mari sanse de „kkrrkkhhh”, exact ca in spotul in care Dorel a dat cu „ascutit”. Electronica de putere i-MiEV gestioneaza tensiuni de 300 v si curenti de zeci de amperi. Nu-i de joaca.

Deocamdata atat. Exista mai multe detalii legate de caroserie, platforma sau confort interior, care au fost omise deliberat in acest articol, intrucat nu au relevanta pentru studiul unui prototip. Dupa intrarea i-MiEV in showroom-urile romanesti, vom reveni cu toate detaliile necesare.

TotalAuto felicita cu caldura importatorul M Car Trading pentru organizarea acestui workshop.

Articole cu tema apropiata: