Aug 282009
 

rable-in-program Teorema lui Nemirski: – Daca oferi 1000 de euro unei firme care nu a reusit sa-si innoiasca parcul auto in ultimii 10 ani, atunci brusc, ca prin minune, aceasta va descoperi ca are minimum 5000 de euro in seif (cu sau fara leasing) pentru a cumpara un automobil nou. Teorema are doar enunt, nu si demonstratie. S-a bifat activitatea si s-a luat o masura de criza. In programul „Rabla” intra si firmele. Insa aceasta masura, atipica pentru Europa, are doua bube mari. Este nefunctionala si imorala.

Lipsa de functionalitate va fi vizibila in maximum 1 luna de zile, cand domnul Nemirski va intelege ca o firma care inca detine si foloseste o masina veche de 10 ani de zile, este cel mai probabil neeligibila pentru finantari, caz in care prima de casare nu poate stimula cumpararea unei masini noi. Poate ca ne vor contrazice cateva cazuri izolate, insa regula va fi cu siguranta cea enuntata aici.

Nicolae Nemirski, ministrul mediului Daca functionalitatea programului poate fi considerata o problema de calcul (corect sau nu), cu adevarat grav este caracterul imoral (aproape interlop) al masurii. Spre diferenta de civili, firmele isi amortizeaza investitiile auto. Un automobil de clasa mica isi „scoate banii” in 4-6 ani, absolut legal. Daca ar exista un beneficiu similar si in cazul cetateanului de rand – exagerand un pic – acesta nu ar mai trebui sa plateasca impozit pana isi recupereaza valoarea masinii cumparate din cuantumul impozitului neplatit. Este imoral ca cetateanul de rand si firmele comerciale sa fie incluse in program pe picior de egalitate, fie si pe locuri separate.

Oricum, nefunctionand, masura nu isi va manifesta nici caracterul imoral. Intotdeauna exista si parti bune, nu-i asa? Locurile din program destinate firmelor vor ramane neatinse.

Acest tip de program a contribuit deja la iesirea din recesiune a Germaniei si Frantei, fiind totodata un program de mare succes si in Statele Unite sau Italia. Pe tot globul oamenii se bat pe locurile din aceste programe, in timp ce Rabla romaneasca nu mai intereseaza pe nimeni.

Sunt de acord ca nu ne putem permite marirea primei de casare, deoarece este nevoie sa casam cat mai multe masini poluante. Nu inteleg insa de ce nu i se permite unui cumparator de masina noua sa caseze in cadrul programului 2-3 masini poluante (a sa plus a unei rude) si sa primesca un numar corespunzator de prime. Daca omul isi cumpara o masina cu motor foarte mic sau cu motorizare hibrida, el ar trebui incurajat prin alocarea mai multor prime de casare. Acest procedeu ar pastra intact costul unitar pentru fiecare harb scos din trafic.

Teorema lui Nemirski este o iluzie generata de birocratia moftangiilor.

Articole cu tema apropiata:

  1 comentariu despre “Birocratia moftangiilor”