iul. 012009
 

masina-electrica
In principiu, carburantul care se afla in rezervor are rolul de a va pune masina in miscare. Din pacate, din momentul in care rasuciti cheia in contact, incepeti inevitabil sa pierdeti energie. Cum? Acest articol va raspunde detaliat la acesta intrebare neplacuta.

Ati alimentat, ati condus si ati revenit in parcare. Sa presupunem ca ati consumat 1 litru de carburant. Cat din acest litru-conventie a participat efectiv la propulsia masinii si cat s-a pierdut prin degajare de caldura, frecare sau uzul unor accesorii auto?

( click pe diagrama pentru a mari )
Diagrama pierderilor masinii dvs.

1. Pierderi in repaus (17,2%)

In mod evident, daca aveti motorul pornit dar masina sta pe loc, intreg volumul de carburant se risipeste. Din litrul-conventie, 172 ml se pierd la stop sau in opririle in care motorul ramane in stare de functionare.

2. Consumul motorului motorului in deplasare (62,4%)

In timpul miscarii, motorul va consuma energia degajata din arderea a 624 ml din litrul-conventie. Mai mult de jumatate se pierde prin degajare de caldura si frecari ale pieselor in miscare. Vom considera totusi ca jumatate din cei 624 ml, adica 312 ml din litrul-conventie, se va fi consumat pentru tractiune.

3. Pierderi transmisie (5,6%)

Orice parte aflata in miscare inseamna frecare, adica pierderi de energie. Nici transmisia nu face exceptie. Aici vom pierde 56 ml din litrul-conventie.

4. Pierderi prin accesorii (2,2%)

Ca sa incarci bateria sau ca sa folosesti sevo-frana, trebuie sa preiei o parte din energia asigurata de combustibil. 22 ml de carburant dispar aici din litrul-conventie. Este cea mai mica dintre pierderile masinii dvs.

5. Pierderi prin frecare cu aerul (2,6%) si carosabilul ( 4,2%)

Oricat de bun ar fi coeficientul de frecare cu aerul al caroseriei, nu scapati pana nu pierdeti 26 ml din litrul-conventie. Situatia devine si mai spectaculoasa in cazul interactiunii pneurilor cu carosabilul. Cu cat aveti o masina mai grea, veti avea si o pierdere mai mare de acest gen. Din litrul-conventie dispar inca 42 ml.

6. Pierderi la franare (5,8%)

Daca ati pastrat in gand calculul pierderilor, stiti deja ca ne-a mai ramas din litrul-conventie 58 ml. Aceasta este cantitatea care se pierde din cauza franarii, daca veti conduce economic. In cazul abuzului de frana urmat de redemarare, pierderiule cresc exponential din cauza fortei de inertie, care va conduce implicit si la cresterea pierderilor din motor sau din transmisie.

Folosind abacul sau tehnologia de varf ajungem la acelasi rezultat. Dintr-un litru de carburant, aproximativ 30% produce miscare, iar 70% se pierde.

Un litru de carburant costa aproximativ 1 euro. Din acest euro, 70 de centi ii aruncati la gunoi. Vreti sa calculam si pentru un plin?