Iun 152009
 

mito-general-3buc
Un 8C Competizione mai mic? Exagerare evidenta. Un pui de Alfa? Trivializare nemeritata. Dupa dubla experienta avuta cu Alfa Romeo MiTo, pilotajul pe pista amenajata si conducerea in traficul cotidian, credem ca MiTo trebuie privit dual, prin ochii pilotului si prin cei ai utilizatorului obisnuit. Haideti la drive-test!

Ca sa placi in vremuri de criza globala, trebuie sa aduci in piata o oferta diferita de a concurentilor. Exista o oferta consistenta de masini sportive, insa toate sunt scumpe. De asemenea, exista si o oferta densa de hatch-uri de 4 metri, insa toate parca sunt desenate la fel.

In acceptiunea TotalAuto, o masina poate fi considerata sportiva daca accelerarea de la 0 la 100 km/h dureaza mai putin de 9 secunde. Ok, exista versiuni cu motorizari puternice si la celelalte reprezentante ale pseudoclasei „hatch de 4 metri”, insa toate caroseriile concurente sunt mult mai inalte.

Practic, definitia corecta a unui model sport nu se poate limita la puterea motorului, ci trebuie sa se refere simultan si la stabilitatea caroseriei. Printre hatch-urile de 4 metri, Alfa MiTo are caroseria cu tendinta de rasturnare cea mai mica (moment inertial mic). Nu este intamplator ca intr-un clasament al inaltimii centrelor de greutate, MiTo este urmat de Grande Punto. Cele doua masini sunt construite pe aceeasi platforma. Magulitor pentru Grande Punto, nu-i asa?

Am vazut ca alti colegi au incercat asa ceva, insa noi nu suntem de acord cu comparatii intre Alfa Romeo MiTo si gama Mini sau cu Suzuki Swift Sport. Cea mai semnificativa diferenta intre cele doua categorii o reprezinta lungimea totala. Un model de 3,60-3,70 m si unul de 4,06 m fac parte din lumi diferite. Cei 36 cm ne impiedica sa acceptam orice comparatie, chiar daca Mini si Suzuki au motorizari care le pot accelera de la 0 la 100 km/h sub 9 secunde si platforme de clasa B.

Download – fisa motorizari, optiuni si preturi Alfa Romeo MiTo

NOTA: – Fotografiile care ilustreaza acest articol prezinta doua masini. MiTo rosu este cel pilotat de Giancarlo Coia cu mine in dreapta, iar cel negru este masina oferita de Autoitalia pentru testul redactiei.

Design

Fiind un Alfa Romeo, mezinul dinastiei are si el „cioc de vultur”. Insa – spre diferenta de restul gamei – „ochii” lui Mito sunt mult mai mari, in stil 8C Competizione, blocurile optice fiind complet diferite fata de tot ce a prezentat Alfa Romeo de-a lungul timpului. Vazut din lateral, MiTo are o alura supla, de carnasiera aflata in plin atac, cu toata musculatura incordata. Vederea spate este extrem de personala. Asemanarea cu liniile 8C Competizione se rezuma la ideea de design, neexistand parti comune (in sensul de subansamble comune) cu supercarul italian.

Prima oara cand am urcat in MiTo alaturi de pilotul de incercare Giancarlo Coia (totodata si membru al echipei de inginerie si design al Alfa Romeo) nu am reusit sa analizez deloc interiorul, datorita spectacolului generat de stilul de pilotaj al inginerului italian. Ulterior, cand am primit pentru test masina, am avut ragazul sa observ detaliile de la interior.

Primul regret a fost cauzat de plasticul ieftin (din cel care suna a gol), care intra in compozitia carcasei bordului. Al doilea regret, mai mare, l-a reprezentat suprafata ornamentala care tapeteaza o buna parte din bord (suprafata colorata din poza de mai jos), intrucat textura extrem de fina, in relief, poate face dificila curatarea in timp. Judecand la rece, trebuie spus ca MiTo are un pret de pornire de 13.990 euro (TVA inclus), iar in aceasta clasa de pret oferta de interior a lui MiTo este decenta.

Cu toate ca MiTo este un sportiv, deasupra usilor nu exista manere de sprijin pentru pasageri. Este adevarat ca scaunele au o sustinere laterala exceptional de buna, insa un utilizator obisnuit are tentatia de a folosi un astfel de sprijin.

Tot la interior am remarcat si lipsa spatiilor de depozitare, insa acest aspect este comun modelelor sportive. In schimb, surpriza, parasolarul soferului este prevazut cu… oglinda. Se schimba lumea, nu-i asa? Adevarul este ca femeile apreciaza intr-o maniera foarte senzuala Alfa Romeo MiTo, iar unul din argumente ar putea fi articolul „Ciocolata pura si Alfa Romeo MiTo” scris de colega Lucia Reich.

Performante dinamice – versiunea „pilot”

Sub acest titlu vom face cateva referiri la cele doua tururi de pista executate de Giancarlo Coia cu mine in dreapta. Spectacolul a fost dat de succesiunea acceleratiilor (pozitive, negative si centrifuge), chiar daca viteza maxima pe circuitul AMCKART Pipera – Tunari (dedicat karturilor) nu a depasit 90 km/h. Inginerul italian a dorit sa imi arate diferenta comportamentului masinii in diferite setari ale sistemelor de siguranta activa (DNA), despre care vom vorbi in detaliu ceva mai tarziu.

Masina s-a comportat la fel indiferent de setarile sistemelor de asistenta electronica a traiectoriei, insa aceasta demonstratie a fost o mica smecherie de marketing. Pentru un pilot care stapaneste perfect comenzile si care are instinctul traiectoriei ideale, sistemele de asistare a traiectoriei au o pondere minima, pilotajul corect nesolicitandu-le aproape de loc.

Totodata, urma sa descopar in testul personal ca se pot obtine accelerari identice in oricare din cele 3 setari ale DNA (Dynamic, Normal sau All Weather), cu conditia de a calca diferit pedala (cu viteze unghiulare diferite). De aceea spun ca demonstratia „iata diferentele intre setari” a fost – de fapt – iata cum trebuie pilotata corect aceasta masina.

De-a lungul demonstratiei de pilotaj, am remarcat ergonomia perfecta a scaunelor. De fapt, acesta este unul din punctele forte Alfa Romeo, care se regaseste si la MiTo, fiind totodata si un argument suplimentar pentru a considera nepotrivita orice comparatie cu alte modele „cuminti” din aceeasi clasa (in special hatch-urile de 4 metri).

Cele 2 tururi pilotate de Coia s-au facut pe un carosabil umed si extrem de sicanat. Chiar si linia dreapta a fost sicanata cu ajutorul unor popi din cauciuc. Masina a ramas lipita de pista, chiar si in viraje inaintea carora puteam sa jur ca nu mai este nimic de facut si ca vom iesi in decor. Valoarea pilotului italian a fost cheia succesului acestei demonstratii.

Nu exista masini destepte, ci doar pilotaj destept. Un pilot profesionist poate scoate pe circuitul AMCKART (cu linia dreapta sicanata) un timp mai bun pe tur cu un Trabant sau o Dacia 1300 veche, decat dvs. distins cititor la volanul unui MiTo cu setare „Dynamic”. Daca nu ma credeti, va rog sa imi comunicati si vom organiza un test real.

Performante dinamice – versiunea utilizator obisnuit

Odata urcat la bord, iti atrage atentia sistemul de avertizare pentru cuplarea centurii de siguranta, care are cate un martor pentru fiecare pasager in parte (fata + spate), cu un panou de avertizare special pozitionat deasupra retrovizoarei centrale.

Un alt element distinct, ceasul vitezometrului, pastreaza gena sportiva intacta, indicand in pozitia „12 fix” viteza de 160km/h. Deasemenea remarcabila este si solutia de integrare in consola centrala a sculei de sunet si a aerului conditionat.

Dupa ce pornesti motorul, timbrul acestuia te incredinteaza inca o data (daca mai era nevoie…) ca MiTo este special. Cu siguranta, un rol important in obtinerea unui timbru atat de personal este jucat si de evacuarea sport.

Imediat in fata schimbatorului de viteze, veti gasi comutatorul DNA. La pornirea masinii selectorul se afla invariabil pe setarea Normal. Prin impingerea inainte a butonului, masina va fi setata Dynamic iar timpii de raspuns ai motorului devin foarte scurti, masina obtinand cu aceasta setare cel mai bun demaraj posibil. Motorul pe benzina de 1,4L TJet de 155CP il propulseaza pe MiTo de la 0 la 100km/h in 8 secunde. Nici versiunea de 120CP nu este mai cuminte, timpul ramanand sub 9 secunde (8,8 sec).

Din pozitia Dynamic se poate reveni in Normal prin apasarea butonului spre inapoi. Daca va aflati in pozitia Normal, si apasati butonul spre inapoi, veti obtine setarea All Wather, dedicata conditiilor speciale de drum, cum ar fi drum alunecos sau drum umed.

In toate aceste setari, sistemul VDC (echivalentul Alfa Romeo pentru ESP) este activ, insa – in functie de fiecare setare – DNA functioneaza in parametri diferiti. Pe langa ajustarea parametrilor de functionare VDC, DNA comanda si rigiditatea directiei sau rigiditatea suspensiilor. In setare Dynamic nu vom avea doar un VDC care va ajusta dramatic alimentarea cu carburant a motorului in cazul atacarii unei curbe cu o viteza prea mare, ci simultan DNA va intari suspensiile si va rigidiza directia conferind intregii masini un comportament sportiv remarcabil.

Acest comportament sportiv descris mai sus nu inlocuieste pilotul, ci doar il ajuta. Daca veti ataca nebuneste o curba foarte stransa, acest sistem va deveni neputincios, iar masina va iesi in decor.

In sistemul All Wather setarile sunt diferite. Cel mai important parametru monitorizat va fi aderenta la carosabil. In cazul in care vreuna din rotile motoare pierde aderenta la carosabil, senzorii vor comunica spre calculatorul de bord situatia aparuta, iar acesta va distribui mai multa tractiune celeilalte roti motoare (sistem Q2, asa numitul „pseudo 4×4”).

Nici in acest caz, DNA nu va putea suplini imprudentele majore ale unui sofer. Pana azi, omenirea nu a reusit sa construiasca un automobil cu un nivel de securitate atat de inalt, incat sistemele electronice sa suplineasca orice greseala, oricat de grava, a soferului.

Important este de precizat ca MiTo are un consum de carburant diferit in functie de setarea aleasa de sofer. Consumul cel mai mare va fi obtinut cu setarea Dynamic, iar cel mai bun consum cu setarea Normal. Nu am avut timpul necesar pentru executarea unor masuratori profesionale la consumul de carburant, insa diferentele au putut fi constatate si indirect, cu ajutorul consumului instantaneu indicat de computerul de bord. Conform acestuia, un demaraj de forta in setare Normal conduce la un consum instantaneu de cca 23 litri /100km, in timp ce acelasi demaraj in setare Dynamic aduna 10 litri /100 km in plus.

Asa cum cei mai multi dintre dvs stiu, consumul instantaneu este doar o marime teoretica si nu are legatura directa cu valoarea consumului real de carburant. Consumul mediu, cel inscris si in manualul automobilului, difera in functie de motorizarea aleasa si poate fi gasit in fisa editata de importatorul Autoitalia (click aici). Consumurile date de producator au fost stabilite pe baza setarii Normal, fara incarcare si fara ca aerul conditionat sa functioneze.

Concluzie

In mod evident, MiTo este cel mai cuminte membru al familiei Alfa Romeo, insa toate versiunile sale pot fi considerate sportive datorita caracteristicilor constructive specifice: rata ampatamentului (raportul ampatament/ecartament) de 1,6 si a inaltimii de numai 1,44 m.

Aceste caracteristici statice, coroborate cu cele dinamice despre care am vorbit mai devreme, pozitioneza Alfa Romeo MiTo detasat pe prima pozitie a sportivitatii in clasa sa, chiar si pentru versiunile de motorizare care demareaza 0-100 km/h in peste 9 secunde.

Noi ramanem partizanii motorizarilor pe benzina 1,4 TJet, in versiunile de putere de 120 CP si 155 CP, cel putin pana cand vom avea ocazia sa alergam si cu dieselul 1,6 Multijet de 120 CP. Parcurgand fisa tehnica, aceasta motorizare diesel promite si ea senzatii tari – cuplu maxim de 320 Nm la 1750 rpm !

MiTo nu este „pet friendly”, fapt asteptat pentru o masina sportiva, care poate crea animalului de companie un disconfort major in timpul calatoriei. Acest punct nu poate fi considerat negativ pentru MiTo.

Portbagajul este mare pentru o masina sport, iar bancheta spate rabatabila poate mari si mai mult spatiul destinat bagajelor.

In mod cert, MiTo are un potential de vanzari extrem de important, iar acest lucru va putea deveni vizibil pe masura ce piata auto se va debloca. MiTo aduce o imagine interesanta detinatorului sau si ii poate oferi acestuia satisfactia unui pilotaj performant. Daca la asta adaugam si cele 5 stele Euro NCAP (in noul sistem de calcul al scorului), cele 7 airbaguri sau tetierele cu protectie a gatului, putem gandi ca acest automobil cochet poate fi perceput si ca vehicul recomandabil unei familii tinere.

MiTo trece cu brio testul nostru si se inscrie cu succes in galeria modelelor preferate redactiei TotalAuto. „Pilot” sau „Sofer amator” – acestea sunt cele doua personalitati incluse sub aceeasi caroserie. Daca il vrei cuminte, MiTo este cuminte si consuma putin. Daca il vrei rau, MiTo zboara. In ambele cazuri, genomul Alfa Romeo a ramas neatins.

Apropo de ereditatea sportiva: – ADN in engleza se scrie DNA, adica exact numele sistemului despre care am vorbit mai devreme. Cred ca ati retinut… Se impinge butonul spre inainte si intrati pe setarea Dynamic… Genom Alfa… Merita.

Articole cu tema apropiata: