Mai 182009
 

m3-lat-fata
Schitele noului Megane au fost creionate de Renault in urma cu 2 ani. Pe atunci, francezii nu acuzau nicio criza financiara, ci doar anumite scurgeri de informatii secrete, legate de designul misteriosului model. Isteria spionajului economic a evoluat brutal, ajungandu-se la arestarea unui jurnalist francez. Asadar, vorbim despre o miza uriasa. In ce consta aceasta miza? Haideti sa aflam la drive test!

Contextul Megane III

Odata cu lansarea Planului de Excelenta Renault (PER), a fost pus in miscare si un plan de crestere a „calitatii percepute” pentru noile modele produse sub semnul Rombului. Grupul Renault a fost probabil cel mai marcat de efectul calitatii intrinsece, dar nepercepute, a unor modele exceptionale cum au fost Modus, VelSatis sau modelul Tiida produs de aliati. Calitate superioara deosebita, dar neperceputa, adica nevandabila.

Primul mesager Renault al noii calitati percepute a fost Laguna III, un model cu un interior ravisant, probabil cel mai bine desenat din clasa D. Un pas mare inainte, insa nu suficient pentru a bulversa topurile de vanzari.

Acestea fiind premisele, Megane III a primit misiunea de a prelua punctele tari de la Laguna, de a le ameliora pe cele slabe si de a incadra totul intr-un pret competitiv pentru clasa C.

Sondaj Megane III – prima impresie

Pana acum deschizator de drumuri pentru designul Renault, Megane a devenit o Laguna mai mica. Sa fie bine, sa fie rau? Am avut o singura cale pentru a afla adevarul, cu ajutorul unui mic sondaj de presa. Am urcat in Megane III cunoscuti de ambele sexe, cu pregatiri diferite si care detin masini de clase diferite.

La aceasta scara (mica) de presa, toate aprecierile au fost pozitive, ba chiar entuziaste, si absolut toate s-au incheiat cu intrebarea „cat costa ?”.

Sincer, ne asteptam la remarci gen „nu mai arata a Megane” sau „Megane nu mai e ce a fost”, insa inginerii si designerii francezi au castigat pariul perceptiei calitatii. Fiecare subiect urcat in noul Megane a avut un rationament extrem de pragmatic – „pot cumpara calitate Laguna la pret de Megane? Perfect !”.

Exterior

Exteriorul este cel care apropie cel mai mult Megane III de stilul Laguna. Blocurile optice din fata au un desen ceva mai fluid, insa marginea de jos a acestora a ramas paralela cu orizontala, detaliu care sugereaza o anumita nota conservatoare. In plus, pleoapele vitrate ale farurilor, o tusa deja consacrata in designul Renault, dilueaza orice tendinta de expresie agresiva pe care ar incerca-o liniile dinamice ale caroseriei. Priviti fotografia alaturata. Cum credeti ca ar arata Megane III mai bine, cu pleoape sau fara?

Oricum, fata de Laguna, Megane III a imbunatatit desenul capotei motorului, inlaturand senzatia vizuala bizara ca aceasta ar fi permanent intredeschisa. Un element foarte vizibil este si portiunea de capota dintre blocurile optice, care – conform celor spuse in gluma de un carcotas – nu ar fi altceva decat o bucata detasabila ce urmeaza sa fie inlocuita la face-lift…

Toate vederile laterale (inclusiv semiprofilele fata si spate) prezinta forme moderne, deosebit de placute ochiului. Bandourile laterale, pozitionate in partea de jos a portierelor, sunt elegante. Acest detaliu „chic” este unic in clasa C.

Vederea spate este superba. Luneta curbata plaseaza Megane III in cercul select al celor mai frumos desenate masini, amprenta Laguna transformandu-se intr-un avantaj estetic decisiv. Blocurile optice spate au linii curbe bine incadrate in context, iar dispunerea „partial pe hayon” si „partial pe aripa” aminteste de inovatiile stilistice Renault din trecut.

Dimensiuni

Megane III este mai mare decat Megane II. Are 4,30 m lungime (+10 cm), 1,81 m latime (+3 cm) si 1,47 m inaltime (+1 cm).

In cifre, portbagajul Megane III este cu 12% mai mare decat la Megane II, (372 litri, fata de doar 330), in timp ce portbagajul extins, obtinut prin rabatarea scaunelor din spate, devine cu 3% mai mic decat la generatia precedenta (doar 1162, fata de 1190 litri).
—————
Download – fisa tehnica Megane III completa, cu toate motorizarile prezente si viitoare (fisier PDF – aveti nevoie de Adobe Reader).
—————

Interior

Plasticul folosit la bord si suprafetele textile sunt de buna calitate, iar ornamentele cromate au o prezenta discreta. Bordul are o simplitate nemteasca, aerul conditionat bi-zona si scula muzicala fiind integrate cu multa atentie. Prima impresie este aceea ca niciodata nu va putea zbarnai ceva in bordul acestei masini. Insa vom lasa timpul sa dea un verdict final.


Initial, am considerat ca alaturarea vitezometrului cu display electronic langa ceasul clasic al turometrului este nefericita. Ulterior, in timpul testelor, am descoperit avantajul major al acestei alegeri. Viteza afisata mare, numeric, creaza un veritabil eveniment vizual din depasirea vitezei legale (fie si cu 1 km/h). Nu ai cum sa nu sesizezi ca un 50 mare se transforma intr-un 51 (km/h) mare cat pumnul. Pe un ceas clasic, chiar si depasirea vitezei cu 10 km/h pare un eveniment nesemnificativ. Mare lucru, sta acul mai sus cu jumatate de centimetru…

Consideram ca este un plus si afisarea separata a kilometrajului impreuna cu monitorizarea de consum de carburant. Pozitionarea asimetrica, separata de vitezometru si turometru, a dat posibilitatea maririi acestuia si a inscrisurilor pe care le afiseaza.

Pozitionarea comenzilor audio este cea clasica Renault, cu particularitatea deja notorie ca acestea se afla SUB volan, si nu PE volan, ca in cazul intregii industrii auto. In acest caz, cea mai buna solutie este aceea cu care ne obisnuim.

Analizand portierele, observam ca spatiile de depozitare sunt pozitionate doar in partea de jos, loc in care puteti pastra o sticla de jumatate de litru. In cazul in care doriti sa pastrati la indemana un bilet cu vreo notita importanta sau ceva maruntis pentru parcare nu aveti niciun loc la indemana. Sa nu dramatizam, puteti sa gasiti loc pentru asa ceva in consola centrala sau in cotiera (sub capac), insa nu la indemana…

Geamurile comandate electric beneficiaza de functia AUTO, indiferent de usa pe care sunt montate. Adica o apasare scurta a butonului comanda coborarea completa a geamului, fara sa fie necesar sa pastrati butonul apasat. Daca totusi doriti sa deschideti geamul doar partial, o puteti face.

Locurile din spate au ramas confortabile si spatioase, indiferent de pozitionarea scaunelor fata. Bancheta poate fi rabatata fractionat si este prevazuta cu sistem de prindere pentru scaunul de bebelus (Isofix).

Interiorul nu este „pet-friendly”. Portbagajul mare permite lejer accesul unui caine de talie medie sau inalta, insa nu ii poate oferi un confort decent, din cauza formatului sau, mai mult lung decat inalt. Sub acest aspect, Megane III face un pas inapoi fata de Megane II, vechiul portbagaj fiind mult mai prietenos cu animalele de la bord.

La drum

Ne instalam confortabil in locul soferului, reglam scaunul si oglinzile si pornim automobilul. Megane III isi deblocheaza volanul si comenzile automat, ca urmare a introducerii cardului in locasul potrivit. Mai departe, pornirea se face apasand scurt butonul „start/stop”. Acest sistem asigura o uzura minima la pornire si cu un consum energetic minim.

In timp ce motorul mormaie inca rece, este cel mai bun moment sa cuplati centura de siguranta. Ambele scaune fata au incorporati senzori de greutate, astfel incat masina va avertizeaza pentru oricare din cele doua locuri, daca centura nu a fost prinsa. Daca nu cuplati centura veti auzi un bing-bang discret si cristalin.

Daca nici asa nu va obositi sa va puneti centura, semnalul devine brusc din discret insistent. Daca veti suporta protestele cca. 2 minute, avertizorul de centura va inceta sa-si mai bata capul cu dvs., oprind semnalul de alerta.

Cutia de viteze este noua, foarte precisa si pastreaza schema veche de 6+1 viteze, cu marsarierul stanga-inainte (langa viteza 1) cu inel de siguranta pe levier. Pe cei nefamiliarizati cu schema Renault (intalnita si la alte marci) trebuie sa-i asiguram ca este imposibil de confundat „marsarierul” cu „viteza 1”.

Despre consumul real de combustibil

Masina oferita de Renault Romania pentru drive-testul TotalAuto a fost un diesel de 1,5 dCi la 105 CP (78 kw). In ciuda cilindreei descurajant de mici pentru o masina de 1215 kg, cuplul de forte propulsoare generat de motor duce Megane III de la 0 la 100 km/h in mai putin de 11 secunde. Cu motorizarea omoloaga de pe vechiul Megane (1,5 dCi la 100 CP), atingerea „sutei” era realizabila in 13 secunde.

Ca sa propulsezi de la 0 la 100 km/h o masina mai grea (+20 kg) intr-un timp mai scurt (-2 sec.) iti trebuie mai multa energie, adica mai mult combustibil.

In cartea tehnica insa, consumul urban pentru 1,5 dCi este de 5,5 litri/100 km la Megane III, in timp ce consumul vechii generatii pentru motorizarea corespondenta este indicat la aceeasi valoare, tot 5,5 litri/100km.

Cum este posibil?

Consumurile din manual se calculeaza in conditii ideale. Masina ideala este condusa de un sofer de 75 de kg, merge in teren plat fara aglomeratie, nu se lanseaza in sprinturi si – cel mai important – are inchis aerul conditionat.

In acest cumul de conditii favorabile, diferenta de consum intre cele doua generatii Megane exista, insa poate fi evidentiata abia la a doua zecimala. Prin urmare, consumul ideal urban poate fi considerat egal, 5,5 litri/100 km.

Lucrurile stau altfel in traficul real. Teoretic, luand in calcul consumul urban ideal si volumul rezervorului de 60 de litri, Megane III ar trebui sa aiba o autonomie de cca. 1100 km in oras. INEXACT.

Conducand bara la bara prin Bucuresti, cu sprinturi sporadice si cu aerul conditionat deschis, autonomia indicata de computerul de bord este de 750 km. Aceasta autonomie corespunde unui consum real de 8 litri/100 km. Pentru traficul din Bucuresti, nu este rau deloc, insa este un consum sensibil mai mare decat cel obtinut de modelul vechi (+0,5 litri).

La drum intins, consumul din manual se dovedeste a fi realist. 4 litri/100km. Pentru obtinerea acestui consum trebuie respectate regulile deja cunoscute: rulare pe teren plat, fara sprinturi. La drum lung, ponderea consumului cauzat de functionarea aerului conditionat devine neglijabila.

Performante dinamice

Performantele motorului 1,5 dCi de 105 CP sunt rezultatul actiunii turbo si transmisiei manuale in 6 trepte. Chiar daca am testat un automobil cu transmisie manuala, atunci cand am calcat pedala la fund am avut o senzatie asemanatoare celei care urmeaza unui kick-down la transmisie automata. In prima faza masina nu reactioneaza, iar dupa 1 secunda intra in functiune turbina. Megane III 1,5 dCi nu este o masina cu comportament sportiv, insa demarajul obtinut in testul de sprint a fost peste asteptari.

Confortul la rulare este net superior celui de la modelul precedent. Suspensiile sunt mai moi si creaza o senzatie de plutire chiar si pe un drum romanesc. Cu exceptia „craterelor”, toate neregularitatile drumului sunt amortizate. Acesta este (poate) cel mai important plus calitativ adus de noua generatie Megane.

Sistemele electronice de asistare a traiectoriei lucreaza discret si ferm in momentul franarii sau al executarii unui viraj. Chiar daca propozitia precedenta este banal-evaziva, mentiunea trebuie facuta atat timp cat noile teste Euro-NCAP tin cont si de aceste echipamente. Megane III a primit 5 stele in noul sistem de punctare Euro-NCAP. La partea de securitate pasiva, tehnologia este cea folosita in premiera pe Laguna III, care foloseste pentru detonarea airbagurilor senzori cu reactie foarte rapida.

Concluzii

Megane III 1,5 dCi 105 CP in versiune Dynamic este o masina care aduce publicului mai multe inovatii, cea mai proeminenta fiind noua platforma pe care este construita.

Simplitatea interiorului, designul exterior si consistenta echiparilor electronice pozitioneaza acest model in prim planul segmentului C, peste rivalul Golf 6 sau revelatia eurasiatica C’eed.

Am pastrat pentru sfarsit atuul suprem Megane III. Pretul.

Megane III poate fi cumparat de la pretul de 12.900 euro inclusiv TVA. Este adevarat, plaja de preturi poate trece de 17.500 euro inclusiv TVA, insa masina de 12.900 va avea aceeasi platforma, aceleasi suspensii si acelasi design exterior ca la cea mai scumpa versiune.

In concluzie, miza Megane III consta in castigarea pariului calitatii percepute, iar amprenta Laguna este benefica pentru focalizarea perceptiilor clientelei. Renault ridica stacheta si aduce in clasa C calitatea clasei D, fara sa umble la pret.

Probabil ca aceasta va fi tendinta anului 2009: – „Avantaje D, la preturi C”.

Download – fisa tehnica Megane III completa, cu toate motorizarile prezente si viitoare (fisier PDF – aveti nevoie de Adobe Reader).

Articole cu tema apropiata: