apr. 282009
 


La inceputul anului, administratia Obama a cerut celor de la General Motors si Chrysler – ca pana pe 30 aprilie 2009 sa isi finiseze planurile de redresare economica, sub sanctiunea refuzului finantarii de la Rezerva Federala. In Mai, termenul expira. Faliment sau relansare?

Situatia General Motors

a) – General Motors va trece in istorie Saturn (versiunea americana a modelelor Opel), Hummer si Pontiac. Pana la disparitia programata pentru 2010, Pontiac va comercializa modele construite pe platforme Toyota.

b) – Operatiunile Opel/Vauxhall din Europa vor deveni independente si vor fi derulate impreuna cu un viitor partener, al carui nume nu este cunoscut inca. Exista semnale importante ca acest partener ar putea fi Fiat, zvonurile avand ca sursa seful sindicatului Opel din Germania.

c) – Sub semnul intrebarii ramane Saab. Chinezii de la SAIC (cei care au cumparat nu demult Rover) tatoneaza o eventuala preluare a marcii. GM este gata sa vanda, insa nu exista inca un acord al statului suedez. Varianta repatrierii pachetului de control (cel putin temporar) ramane dechisa la Saab. Indiferent de solutie, Saab si GM nu au viitor comun.

d) – Marcile care vor fi pastrate de GM vor fi Chevrolet, Buick, Cadillac si GMC, adica doar cele cu sange american: o marca de volum, una premium, una de lux si una pentru transporturi grele. Cei care au inventat ascunderea de masini identice sub caroserii cu logouri diferite se pare ca revin la „munca cinstita”.

Situatia Chrysler

a) – Chrysler isi va relansa productia cu ajutorul platformelor Fiat, prioritatea nr.1 urmand sa fie constructia automobilelor de clasa mica.

b) – Simultan, Daimler AG renunta la actiunile sale Chrysler, facilitand astfel reasezarea intereselor in noul actionariat.

c) – Sindicatele americane si canadiene au acceptat conditiile impuse de Fiat, dizolvandu-se astfel ultimul obstacol din calea mariajului italo-american.

d) – Fiat va detine initial 20% din Chrysler, insa procentul poate creste odata cu aparitia rezultatelor, dar nu mai mult de 35%. Desigur, este o piata libera, Fiat poate cumpara chiar si pachetul de control Chrysler, insa acest lucru va putea fi posibil doar dupa ce finantarea de la Rezerva Federala va fi fost rambursata integral.

In primele zile ale lunii Mai vom cunoaste deznodamantul acestei reconfigurari economice majore. Traim pe o planeta mica. Rezolvarea problemelor americane poate crea premise importante pentru redresarea economiei europene si – implicit – celei romanesti.