Mar 092009
 


Numele celui mai tanar constructor auto sud-coreean – Ssang Yong (din 1988) – inseamna „Doi Dragoni”. Pentru un european neavizat, un astfel de nume poate parea mai adecvat unei scoli de arte martiale decat unui automobil de teren. Care acceptiune sa fie cea corecta? Putem afla raspunsul intr-un singur fel. Haideti la drive-test!

Adevarata legenda a celor doi dragoni este o poveste despre loialitate si devotament, valori pe care orice sofer (indiferent de categoriile colectionate in carnetul auto) le asteapta din partea masinii sale. Oare cat este marketing si cat este adevar in povestea celor doi dragoni, versiunea Actyon?

Exterior

Privit din fata, Actyon ne ofera un design bulversant pentru un SUV. Unul chiar mai masculin decat clasa „G” de la Mercedes. Capota motorului este masiva, aplicata brutal peste orizontala blocurilor optice, parand ca le striveste. Senzatia de deformare sub povara capotei motorului este accentuata mai ales de varfurile ascutite vitrate ale blocurilor optice, care par sa tasneasca de sub forma rotunda a „farului clasic”. Daca cele doua varfuri vitrate nu ar fi existat, „botul” lui Actyon s-ar fi bucurat probabil de o apreciere mai larga (vezi foto).

Blocurile optice ar fi putut avea o forma mai putin socanta

Proiectia laterala este cea care pune Actyon in avantaj. Este un strigat de sportivitate, o fotograma de amplitudine maxima desprinsa din suita unei kinograme. Singurul detaliu realmente domestic este plafonul, care plonjeaza spre spate intr-un stil de hatchback 2009 modern (nu uitati ca Actyon a fost lansat in 2007…). Pe lateral, designul a fost ferit de obsesia rotunjimilor butucanoase din zona aripilor, o moda bizara, dar destul de raspandita printre SUV-uri. Acest detaliu este un alt punct bun.

Spatele are un desen simplu, drept, care ne aminteste de versiunea Pick-Up. Nimic special, nimic nou. Totusi si aceasta parte a caroseriei transmite un mesaj clar. Pragul portbagajului este foarte inalt si deloc prietenos pentru accesul celui mai bun prieten al meu, Snoopy, un pointer pasionat de automobile, mai ales de SUV-uri.

Sa plec la munte sa ma catar cu masina si sa las cainele acasa? Neplacut… Sa il urc pe bancheta imbracata in piele? Din nou neplacut…

Spatiul portbagajului este extrem de mic, cea mai mare parte a acestuia fiind dedicat rotii de rezerva si sculelor. Singurul declic pe care ni l-a produs acest portbagaj a fost doar chemarea pentru aventuri off-road. Daca doriti sa va umpleti portbagajul cu pampersi plus un carucior, categoric trebuie sa va orientati spre alt model de SUV.

Interior

Locul soferului este spatios, in deplina conformitate cu asteptarile generate de un SUV. Nimic neglijat. Comenzi audio pe volan, indicatoare vizibile si explicite, in standardul actual. Am cautat din priviri si am gasit repede selectorul transmisiei integrale. La fel de repede am observat cutia automata de viteze cu 4 trepte.

Fiind o masina de teren, ai posibilitatea sa setezi cutia automata astfel incat sa obtii putere maxima de tractiune. Mai multe detalii va vom dezvalui in partea dinamica a prezentarii. Aici vrem doar sa nuantam ca poti obtine satisfactii deosebite off-road chiar si cu cutie automata. Cei care ma contrazic sunt ori sportivi off-road de performanta, ori soferi fara experienta. Redactia noastra se declara partizana (cuminte) a cataratului cu cutie automata…

Revenind la chestiuni pamantesti, un detaliu minor ni s-a parut interesant – sistemul de stergere al parbrizului. Apa este aproape pulverizata spre parbriz si nu aruncata sub forma de jet. Cand am incercat sa stergem prima oara parbrizul, am crezut ca rezervorul cu detergent este gol. Gre-sit. Lichidul de curatare este pulverizat in stropi foarte mici, iar acest lucru devine evident abia dupa prima cursa a stegatoarelor. Asta doar ca divertisment, nefiind vorba despre vreun avantaj tehnic decisiv.

Masina pusa la dispozitie de Interauto, importatorul Ssang Yong in Romania, a avut scaune cu reglaj electronic si imbracate in piele neagra sintetica. Aceste facilitati sunt excesive pentru un catarator, dar seducatoare pentru traficul urban. Acest dualism „salbatic-urban” este atat de propriu modelului Actyon, incat aproape ca il unicizeaza in piata auto. Un sentiment asemanator va poate incerca doar in fata unui Hummer, intrucat SUV-urile zilelor noastre insista pe aparenta urbana, inaintea promisiunii off-road.

La drum

Ca orice masina grea (cca. 2 tone), iti ofera sentimentul placut al unui rulaj lin la drum intins. Cutia automata are delay-ul clasic intre momentul actionarii pedalei si cel in care reactioneaza masina, aspect nemultumitor pentru un utilizator cu o experienta mai mica de sofat. Pentru cineva care a mai condus masini cu cutie automata lucrurile sunt absolut in regula la Actyon. In teren accidentat, exista posibilitatea setarii cutiei automate astfel incat sa foloseasca doar viteza intai sau primele 2-3 viteze.

Link spre caseta tehnica Ssang Yong ACTYON

Studiul dinamic al unui SUV, poate trece in caseta tehnica repere gen acceleratie, raza de bracaj sau stabilitate in curbe, insa acesti parametri sunt simple statistici, fara relevanta pentru pozitionarea in piata. Daca vrei un demaraj bun, nu iti cumperi un SUV, ci un coupe. Ideea ca iti poti cumpara o masina care este si spatioasa si rapida, dar si economica este o fantasma tehnica. O asemenea masina nu exista.

De aceea, studiul cel mai relevant pentru Actyon va avea ca obiect comportamentul off-road, pe teren noroios sau inzapezit. Am gasit cel mai potrivit loc la iesirea din Breaza, spre Adunati. Un deal plin de noroi cu insule de zapada. Nu ne puteam dori mai mult…

Cu cutia setata D1, cu tractiunea integrala cuplata pe tractiune maxima (4L) si cu ESP decuplat, Actyon devine puternic ca un trol din Stapanul Inelelor. Am urcat pante alunecoase, ba umede, ba inzapezite, de-a lungul carora tot ce puteai vedea prin parbriz fiind doar cerul. Este un sentiment de forta suprem, pe care Actyon il ofera intr-o maniera entuziasmanta, chiar daca masina a fost incaltata de catre dealer cu anvelope „all seasons”, banale. Am mai urcat pe zapada cu SUV-uri pe cutie automata, insa senzatia nu s-a comparat cu cea din Actyon. Deplasarea in teren greu este punctul forte al modelului.

Cu setarea 2H (4×2) masina are tractiune spate. Este total contraindicat sa urci pante alunecoase in acest mod. Devine cu totul alta masina decat cea prezentata cu un paragraf mai sus. Spatele fuge brutal si ai o senzatie stranie de neputinta impinsa spre panica. Daca va veti sui intr-un Actyon, retineti ca setarea 2H din selectorul tipului de tractiune este recomandata doar deplasarii pe sosea asfaltata si pe vreme uscata.

Pe ploaie va trebuie alta setare, 4H, adica 4×4 clasic. Niciodata sa nu conduceti un SUV tractiune spate pe ploaie, deoarece veti avea surprize mari in cazul unui demaraj puternic. Spatele va fugi lateral. Acest tip de transmisie echipeaza de obicei versiunile Pick-Up, care sunt gandite sa transporte greutate mare in bena. In oras, pe ploaie, sfatul nostru ar fi sa pastrati permanent setarea 4H. Nu uitati insa ca in afara orasului puteti folosi tractiunea 4×4 doar pana la viteza maxima de 80km/h.

Motor si consum

Dieselul de 1998 cmc de pe Actyon este o surpriza extrem de placuta. Are un timbru grav, este destul de sonor in habitaclu, dar are un consum de motorina neasteptat de bun. In Bucuresti, mers bara la bara, acesta nu sare de 10 litri/100 km, in ciuda datelor din cartea tehnica care indica un consum mai mare cu 1 litru in circuit urban.

Adevarul este ca drive-testele TotalAuto in trafic urban se executa in conditii de sofat defensiv, stil care in mod traditional presupune consumuri mici (mai ales la diesel). Prin urmare, puteti conta pe cifrele de consum din brosura intrucat sunt consemnate corect.

Actyon nu reinventeaza masina, dar ii respecta global sensul conceptual. Masina iti ofera confort, te scoate in evidenta si iti ofera performante in teren accidentat pe care alte SUV-uri ti le ofera la preturi mult mai mari.

Actyon este una din foarte putinele masini din parcurile de presa ale importatorilor din Romania care sunt oferite la drive test dupa 20.000 km. Abia la acest kilometraj poti aduce in discutie fiabilitatea masinii. Modelul Actyon cu care ne-am catarat si pe care l-am chinuit cat am putut de mult a fost in prealabil chinuit si de alti colegi. Repet, 20.000 km…

Ei bine, in aceasta masina cu o uzura echivalenta cu 50.000 km de rulaj obisnuit, de-a lungul intregii aventuri nu am auzit nici macar o bataie, vreun scartait, pacanit sau alt sunet datorat reasezarii sau slabirii imbinarii elementelor de caroserie sau partilor interioare de rasina plastica. Acest detaliu ne indica o calitate foarte ridicata a finisajelor, mai ridicata decat ar putea lasa sa se inteleaga clasa de pret (17.600 – 22400 euro inclusiv TVA !!). Aceasta este calitatea nr.1 a lui Ssang Yong Actyon.

Considerente finale

——————–

Top5 – puncte slabe:

Locul 5 – Nu poti gasi un spatiu in care sa depozitezi o sticla banala de (macar) 0,5 litri.

Locul 4 – Nu este „pet friendly”, trebuie sa pleci la munte fara caine.

Locul 3 – Nu poti umbla in portbagaj, decat daca opresti motorul. Portbagajul se deschide doar cu cheia. Am renuntat la acest punct, deoarece am aflat de la importator (ulterior testului) ca exista un sistem de deschidere, incorporat in logo-ul Ssang Yong de pe hayon, care functioneaza prin simpla atingere. Ne cerem scuze pentru scapare, insa aceasta are totusi o cauza obiectiva:

– Acest tip de deschidere este caracteristic hayoanelor servoasistate (de ex. VW Phaeton, Mercedes clasa S, etc). In cazul acestora, dupa atingerea comenzii (interioare sau exterioare pozitionate pe logo) hayonul este eliberat, dupa care se deschide automat cu ajutorul unor servo-mecanisme. Atingi o data, se deschide automat – atingi a doua oara, se inchide automat. Nu se manevreaza DELOC cu mana.

– Prin urmare, nu ne-am asteptat ca un hayon care se deschide clasic, cu mana, sa aibe un „touch” pentru a opera doar… descuierea, exact ca in cazul folosirii cheii. Este o solutie tehnica surprinzatoare, neintalnita la alt model.

Asadar, locul 3 nu se acorda, intrucat hayonul poate fi deschis si fara cheie.

Locul 2 – Portbagaj mic.

Nr.1 – Poate circula la viteza maxima doar cu tractiune 4×2 spate, in timp ce cu tractiune integrala viteza trebuie limitata la maximum 80 km/h (detaliu tehnic dat de producator). Acest inconvenient este prezent doar la modelele „4×4 nepermanent”.

——————–

Top5 – puncte tari

Locul 5 – Personalitate puternica, perfecta pentru barbati tineri (25-45 ani).

Locul 4 – Vizibilitate excelenta in timpul condusului.

Locul 3 – Asistenta electronica avansata: ESP decuplabil, HDC (asistenta la coborare in pante abrupte), Winter Mode si Power Mode (setari speciale cutie automata).

Locul 2 – Performante exceptionale in teren accidentat. Foarte recomandabila pe timp de iarna. Cu anvelope de iarna, cutie automata si tractiune 4×4 nu credem ca Actyon are egal ca performante in aceeasi clasa de pret.

Nr.1 – Fiabilitatea excede clasa de pret.

Articole cu tema apropiata:

  1 comentariu despre “Ssang Yong ACTYON – doi dragoni 4×4”