Feb 282009
 

papa-mertz
Papamobilul este numele neoficial al automobilului special proiectat pentru Papa, pentru aparitiile sale publice in aer liber. Papamobilul a fost proiectat sa-i permita Papei sa fie mult mai vizibil cand saluta multimile de oameni.

Au existat multe proiecte diferite pentru papamobile. Spre exemplu, Papa Ioan Paul al II-lea a folosit pentru prima data o camioneta modificata ce i-a permis sa salute multimea la prima sa vizita in Polonia ca si papa. Exista si papamobile neacoperite, in timp ce altele au geamuri antiglont. Unele ii permit papei sa stea jos, in timp ce altele sunt proiectate sa-l transporte in picioare.

Varietatea papamobilelor permite Vaticanului sa aleaga vehiculul potrivit pentru fiecare ocazie particulara, in functie de nivelul de securitate necesar, de distanta si de viteza calatoriei. Placutele de inmatriculare ale papamobilului poarta numarul „SCV 1”, „SCV” fiind initialele pentru Stato della Citta del Vaticano in italiana, sau Vatican City State in engleza.

Papa foloseste diferite variante de papamobile, iar papamobilul vazut in recentele calatorii (inclusiv calatoria Papei Benedict al XVI-lea in Statele Unite) este un Mercedes-Benz clasa M modificat, un SUV cu o „camera” de sticla construita in partea din spate a habitaclului vehiculului.

Papa intra printr-o usa pozitionata in spatele masinii si urca doua mici trepte. Dupa ce papa ia loc in scaunul sau, este ridicat in sus in camera de sticla de catre un lift hidraulic, permitandu-i papei sa fie mult mai usor de vazut.

Un loc in plus apare si in fata, langa sofer, destinat de regula unui agent de securitate. Alte doua locuri exista chiar in compartimentul de sticla din spatele masinii, unde pot calatori doua ajutoare papale.

Mai multe modele au fost folosite in trecut:

– prima data cand Papa Ioan Paul al II-lea a calatorit spre tara sa de bastina, vehiculul vopsit in alb (unul din cele doua disponibile) a fost o marca auto poloneza FCS Star, o camioneta mica de la o firma din Starachowice ce se deplasa cu o viteza de 6 km/h;

– o camioneta Ford Tranzit a fost transformata in 1979 pentru prima vizita in Regatul Unit al Marii Britanii a Papei Ioan Paul al II-lea, mai mare decat cea folosita astazi la Vatican;

– un Mercedes-Benz modificat, cu o mica „vitrina” in partea din spate unde sta papa. Urmare a incercarilor de asasinat a lui Ioan Paul al II-lea in 1981, papamobilul a fost ajustat cu sticla armata anti-glont pe cele patru laturi. Totusi, au fost situatii in care Papa a fost transportat cu masina deschisa. La inceputul pontificatului sau, Papa Benedict al XVI-lea a folosit un vehicul descoperit.

Diversele vehicule folosite pentru vizitele peste hotare ale Papei raman in tarile gazda si sunt refolosite pentru vizite ulterioare. Papamobilul mexican, de exemplu, a fost scos in public doar in timpul funerallilor lui Ioan Paul al II-lea.

Automobilul constructorului filipinez Francisco Motors a produs papamobilul pentru vizita papala din 1995. A costat milioane, stranse din contributiile voluntare din sectorul privat. Cand Ioan Paul al II-lea a incetat din viata, acest papamobil a fost luat cu imprumut pentru scurt timp de catre oficialii parohiei Bisericii Quiapo pentru prezentare. A devenit instantaneu un loc de pelerinaj pentru filipinezii de rand habotnici ce nu si-au permis sa mearga la Vatican pentru ceremoniile de inmormatare ale Papei.

Papamobilele au fost in general vehicule Mercedes-Benz off-road, adapate. Un 230 G Gelandewagen modifcat a fost construit pentru cea de a doua vizita a lui Ioan Paul al II-lea in Germania in 1980. Unul din modelele curente are la baza un SUV M-Class construit in Statele Unite. Papamobilul ML430 I-a fost prezentat lui Ioan Paul al II-lea in iunie 2002.

Pentru vizita lui Ioan Paul al II-lea in Anglia, Land Rover a construit o versiune special modificata a unuia din vehiculele sale, care acum domiciliaza la Imperial Palace in Las Vegas. In timpul vizitei Papei in Canada in 1984, a fost folosit un GMC Sierra modificat. A fost ulterior folosit pentru vizita papala din Cuba in 1998 si a fost expus la Museul Stiintei si Technologiei in 2005.

Ford Motor Company a produs deasemenea o serie de papamobile pentru Vatican avand la baza limuzinele lor prezidentiale. De exemplu, modelul construit in 1964 Lehmann-Peterson a fost folosit de Papa Paul al VI-lea in vizita sa din 1965 de la New York si refolosit in 1970 in Bogota.

Un papamobil Mercedes-Benz 230 G (unul din cele doua construite) a fost retras si se afla in prezent expus la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, Germania.

In 2002, Papa Ioan Paul al II-lea a cerut presei sa inceteze sa se mai refere la masina ca fiind un „papamobil”, spunand ca acest termen este „nedemn”.

Articole cu tema apropiata: