Ian 092009
 


Va rog fie sa ma ajutati sa devin celebru prin consacrarea paradoxului auto din titlu, fie sa desfiintati rationamentul descris in acest articol. Rationamentul se bazeaza pe informatii simple:

Considerente initiale:

a) – Pentru producerea unei masini noi, se consuma o energie corespunzatoare unei emisii de 600 kg de CO2 in atmosfera, adica echivalentul parcurgerii a 5.000 de km cu o masina ECO a viitorului, care va respecta normele anului 2015 si care va degaja maximum 120g CO2 /km.

b) – Pe de alta parte, fiecare masina noua este face-liftata la 2 ani de zile, iar ciclurile de finantare sunt calibrate in medie la 4 ani, cu scopul de a stimula consumul acestor produse. Este acelasi lucru cu a spune ca industria auto incurajeaza clientii de masini noi sa isi schimbe masina cat mai repede, tinzand spre o medie de 3 ani.

c) – Conform normelor europene, o masina produsa pe batranul continent are o durata medie de viata de 8-10 ani. Vom face calculul cu valoarea de 9 ani.

Asta inseamna ca un client de masina noua (cu posibilitati medii) va cumpara 3 masini in 9 ani, in loc de o singura masina. Totodata, omul va vinde 2 din cele 3 masini cumparate, masini care se reintorc in traficul aglomerat. Insa emisiile celor 2 masini revandute NU vor intra mai departe in calcul.

Rationamentul in sine:

Industria auto vrea sa cumparam 3 masini in loc de una. Pentru fiecare din aceste 3 masini, uzina va elibera in atmosfera cate 600 kg de CO2. Adica 1,2 tone CO2 ajung IN PLUS in atmosfera, daca vom cumpara 3 masini noi in loc de una in 8-9 ani.

Facand calculele, 1,2 tone CO2 este echivalentul unui rulaj de 10.000 km cu masina ECO. Pana in 2015 valorile emisiilor pe kilometru vor fi mult mai mari in realitate, dar ne multumim sa pastram in minte plusul de doar 10.000 km, corespunzator pragului ideal de 120 grame CO2/km.

Daca schimb masina noua la 3 ani si daca multiplic acest interval cu media europeana de 15.000 km rulati pe an, obtinem un rulaj mediu de 45.000 km cumulati in 3 ani.

Raportandu-ne la cei 10.000 km „de uzina”, descoperim ca simpla aparitie in showroom a unei masini noi echivaleaza cu un volum de emisii de CO2 egal cu 22% din cel esapat de respectiva masina in 3 ani de rulare pe sosea.

Facand ajustarea corespunzatoare (inmultire cu 1,22), pragul tinta de 120 grame CO2/km (dorit de UE obligatoriu in 2015) devine in realitate de 146 de grame, adica… media actuala.

Inchiderea cercului:

Asa cum este si logic, bugetele destinate ecologizarii industriei auto, a atingerii obiectivelor ECO din 2015 (incluse deja in calculul nostru), sunt proiectate pornind de la o anumita cifra de vanzari de masini noi.

Dar va rog sa observati ca incasarile pot aduce banii necesari ecologizarii doar in anumite conditii de rentabilitate. Adica doar daca clientii de masini noi isi vor schimba tot mai des masina, preferabil la 3 ani.

Paradox auto:
Poluez mai mult cu scopul nobil de a… polua mai putin.

Articole cu tema apropiata:

  •  9 ianuarie 2009
  •  Posted by
  •   Comentariile sunt închise pentru Poluez mai mult, cu scopul de a polua mai putin
  •   Documentare
  •