Dec 082008
 


Teama de colaps a industriei auto din State, care ar putea conduce printr-un efect de domino la prabusirea economiei SUA intr-o si mai adanca recesiune, poate pune Casa Alba si Congresul in situatia sa accepte un imprumut de urgenta (pe termen scurt) de 15 miliarde de dolari, pentru cei 3 constructori auto americani.

Din asta, noi romanii putem invata ca ajutorul de stat este un imprumut rambursabil, nicidecum o pomana, rambursarea urmand sa aiba loc pe termen scurt. Ajutorul consta in dobanda foarte buna, nesemnificativa, ce are scopul de a acoperi cheltuielile tehnice (sub 1%) si in niciun caz in colectarea de „chete” de la cetateni.

Detaliile intelegerii sunt inca in lucru, sigura fiind doar sursa, un program special de 25 de miliarde, destinat initial ca ajutor pentru dezvoltarea tehnologiilor de inalta eficienta energetica. Nancy Pelosi, Purtator de cuvant al Camerei Reprezentative, a spus ca cei trei trebuie sa inapoieze acest imprumut in „termen de saptamani”.

Imprumutul pe termen scurt de 15 miliarde este mai putin de jumatate din cat sperau sa obtina executivii GM, Chrysler si Ford, suma solicitata fiiind de 34 de miliarde. Detnews a scris ca GM are nevoie de 4 miliarde pana la sfarsitul anului (ca parte a cererii totale de 18 miliarde), in timp ce Chrysler a cerut 4 miliarde ca sa nu se scufunde pana la sfarsitul lui Martie.

In cazul Ford, care pare a fi intr-o pozitie mai buna decat ceilalti doi constructori, cererea de acces la o linie de credit este necesara doar in cazul in care situatia economiei se va inrautati si in viitor.

Statul american ajuta direct constructorii si nu subventioneaza dealeri. Ba dimpotriva, conditiiile impuse de Congres va conduce inevitabil la reducerea numarului de dealeri.

Este important de precizat ca si Statele Unite se confrunta cu o expansiune fara precedent a pietei SH „almost new” de provenienta europeana, care a tensionat serios piata americana. In ciuda acestui aspect, politicienii americani nu au intervenit in piata libera.

Folosim aceasta ocazie pentru a reaminti ca Romania intentioneaza sa sprijine piata auto interna intr-un mod profund neconcurential, prin suprataxarea populatiei.

Articole cu tema apropiata: