Noi 102008
 


Parbrizul este un bun mediu de propagare a zgomotului exterior, deoarece are o suprafata mare si are conturul lipit direct pe caroserie. In acest moment exista o solutie de absorbtie a vibratiilor generatoare de zgomot, insa eficienta acesteia este scazuta.

Solutia existenta pe anumite modele de varf (nicidecum cele ieftine, de volum) este realizata prin includerea intre fetele parbrizului a unui strat de rasina, cu rol de amortizare a vibratiilor. Acest sistem nu reuseste din pacate sa reduca zgomotul cu mai mult de 20%.

De aceea, o echipa de cercetatori din cadrul programului european InMar (acronim, care in traducere ar insemna „Materiale Active Inteligente pentru Reducerea Zgomotului”) a imaginat un element activ, o tehnologie anti-zgomot care sa reactioneze proportional cu intensitatea vibratiilor.

Ideea se bazeaza pe inlocuirea rasinii clasice cu un strat piezoelectric, ce ar urma sa functioneze exact ca membrana unui difuzor. Cu cat vibratiile sunt mai puternice, in pseudo-difuzorul din interiorul parbrizului se vor induce vibratii identice dar de sens contrar, care anihileaza intr-o proportie foarte mare zgomotul indus de acestea.

Lucrurile merg bine, parbrizul activ da satisfactie ca tehnologie testata in laborator. Cercetatorii au insa de rezolvat o dificultate majora inainte de lansarea productiei de serie. In acest moment, stratul piezoelectric nu este suficient de transparent.

Articole cu tema apropiata: